در نخستین همایش نقش ماندگار رادیو در دفاع مقدس عنوان شد

رادیو پلی بین بچه‌های جنگ و مردم بود

محمد حسین صوفی گفت: رادیو یار دیروز و هم صدای امروز رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس است و در زمان جنگ پل ارتباطی بین مردم و بچه‌های جنگ بود.

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران حاضر در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما، نخستین همایش ماندگار "نقش رادیو در دفاع مقدس" دقایقی پیش آغاز به کار کرد. در ابتدای این مراسم محمد حسین صوفی معاون صدای رادیو ضمن خوش آمد گویی به همه‌ی حاضران گفت: انقلاب اسلامی ایران به برکت جان فشانی مردم عزیز و قهرمان به دنبال پیروی از رهبری‌های پیامبر گونه‌ی امام (ره) به پیروزی رسید.

وی افزود: دشمنان این ملت و نظام برای بی آبرو کردن نظام و برای اینکه دیگران از این نظام پیروزی نکنند، صدام را تحریک کردند که به ایران حمله کند. حملات آغاز شد که با حمایت رهبر معظم انقلاب، کشور به پیروزی دست یافت.

صوفی تصریح کرد: کماکان رسانه‌ی ملی این آمادگی را دارد که به عنوان پیام رسان انقلاب و رهبری حضور فعال داشته باشد. رادیو  یار دیروز و هم صدای  امروز رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس است.

صوفی ادامه داد: رادیو فراگیر ترین رسانه‌ای است که در همه‌جا حاضر بوده و رادیو در دفاع مقدس منادی ایمان بود و صدا همراه همیشگی مردم بود و گذشته از نقش میان داری بین امام (ره) و جبهه و مردم، از موثر ترین رسانه‌های موجود بوده و هیچ یک از رسانه‌های دیگر با همه‌ی اثر گزاریشان به پای رادیو نخواهند رسید.

وی ادامه داد: در زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، دشمنان با تحریک نیروی بعثی عراق جنگ نابرابر را آغاز کردند که در آن زمان ارتش از هم پاشیده شده بود و سپاه پاسداران شکل رسمی به خود نگرفته بود.

معاون صدای رسانه ملی اظهار داشت: در این میان زینب گونه عمل کردن اهمیت بسیاری داشت تا پیام‌های جبهه و جنگ منتقل شود و اصحاب رادیو پویا تر و فعال تر عمل کرد.

معاون صدای رادیو اظهار داشت: امسال هزار برنامه در شبکه‌های رادیویی تولید و پخش شد که امیدوارم هدیه‌ای باشد برای رزمندگان و برای همه‌ی جانبازان که برای کشور زحمت کشیدند و برای شهدای عزیز آرزوی غفران الهی دارم.

در ادامه این مراسم، حمید شیخ محمدی مدیر شبکه رادیویی ایران و دبیر نخستین همایش نقش ماندگار رادیو در دفاع مقدس گفت: در دوران دفاع مقدس رادیو نقش بی بدیل و یگانه‌ای را ایفا کرده است و به عنوان تنها رسانه‌ای در فهرست رسانه‌های نوشتاری و بیداری قرار گرفته است که به صورت شبانه روزی در اختیار بچه‌های دفاع مقدس بود.

وی افزود: رادیو اخبار دفاع مقدس را به گوش مردم می‌رساند و به صورت 24 ساعته در خدمت مردم و بچه‌های جنگ بود و اخبار و اطلاعات خوش و ناخوش آن دوران را به گوش‌ها می‌رساند.

شیخ محمدی تصریح کرد: رادیو در کنار اطلاع رسانی یار و یاور همه‌ی رزمندگان بوده و به عنوان مونس بچه‌های جنگ نیز لقب دارد.

وی اظهار داشت: در زمان نبودن عملیات، رادیو به عنوان پلی بین پشت جبهه و جلوی جبهه ایفای نقش می‌کرد؛ اتفاقات جلوی جبهه را به مردم پشت جبهه می‌رساند و همدلی و حمایت مردم را به گوش رزمندگان می‌رساند.

مدیر شبکه رادیویی ایران خاطرنشان کرد: به گفته‌ی خیلی از فرماندهان، رادیو تنها خوشی بچه‌های جنگ بود و آنها دوست داشتند که خبر پیروزی‌هایشان را از رادیو بشنوند.

بنابراین گزارش؛ از بخش اول برندگان در نخستین همایش نقاش ماندگار رادیو در دفاع مقدس تقدیر شد. اسامی آن‌ها به شرح زیر است:

غلامعلی سطح آبادی، محمود شاهرخی، اکبر اورعی، سعید زرمهر، احمد رحیمی، عبدالمطلب خالدی، سید حسین محمدزاده، منوچهر قاضی، محمد جهانی، سید محمد صدر هاشمی، سید حسین آقا میری، علی اصغر فوادیان و عباس سنجری که همگی از بچه‌های جنگ و فعالان دفاع مقدس بودند که در ابتدای مراسم، محمد حسین صوفی از آن‌ها تقدیر شد.

حجت الاسلام  و المسلمین «محمد محمدی» نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در همایش نقش ماندگار رادیو در دوران دفاع مقدس که امروز یکشنبه 6 مهرماه در سالن همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد بیان داشت : هفته دفاع مقدس یادمان شهدای دفاع مقدس است و با تشکر از عزیزانی که این جلسه را تشکیل دادند تا از  افرادی که پیام رزمندگان و مجاهدان و شهیدان را به ملت ایران و گوش جهانیان رساندند، تجلیل شود.

وی با اشاره به عامل ماندگاری رادیو در دفاع مقدس گفت: قرآن و اهل بیت و عترت ؛ فرهنگ شهادت و ایثار و مقاومت از دلایل ماندگاری صدای رسانه ملی است.

وی ادامه داد: قرآن کریم امانت الهی برای همه زمان هاغ و همه بشریت است و به  فرموده امام رضا (ع) قرآن کتابی است که هیچگاه کهنه نمی‌شود و رادیو در هشت سال دفاع مقدس با پخش نوای قرآن از آیات جهادی در این بخش به بهترین شکل ممکن ایفای نقش کرد و علاوه بر نوربخشی به امید و آگاهی دهی نیز مبادرت داشت.

حجت الاسلام  و المسلمین «محمد محمدی» افزود: رزمندگان هم برای استقامت و موفقیت و پیروزی به قرآن پناه می‌بردند و رادیو در این میان نقش انس بخشی را بر عهده داشت و دیگر دلیل ماندگاری توجه به اهل بیت بود که در سراسر طزندگی مردم و حتی تابلوهای مسیر مشخص بود و رادیو در ارتباط هایی که با بقاع متبرکه و حرم امام رضا (ع) و امامزادگان داشت، توانست ارتباط مناسبی از نظر معنوی با رزمندگان برای روحیه بخشی و برای مردم امید و انگیزه برقرار کند.

حجت الاسلام حسن محمدی با اشاره  به اینکه شهادت و مقاومت و ایثار  از دیگر عوام ماندگاری رادیو  و نقش آفرینی آن در دفاع مقدس بود گفت: امام فرمودند" شهادت هنر مردان خداست" و رادیو در این زمینه نیز هنر آفرینی کرد و مفهوم جهاد و ایثار و مقاومتی را که امام همگانی کرد به گوش مردم رساند.امام خمینی تفکر بسیجی را مردمی کرد و دوران افتخارآفرینی را رقم زد.

وی بیان کرد: جنگ هنوز وجود دارد و در ابعاد مختلف ادامه دارد و تهاجم  فرهنگی است و برای پیروزی  همه باید احساس مسئولیت کنند و همگانی و عمومی وارد صحنه شوند و روحیه جهاد و شهادت را بیاد زنده نگه داشت و با اقدامی مردمی در حوزه اقتصاد هم باید با پشتوانه مردمی مولفه های اقتصاد اسلامی را تبیین کرد.


محمدی در ادامه گفت: در جهاد اقتصادی وقف مال است همانطور که در دوران دفاع مقدس وقف جان بود، امروز نیز در سنگری دیگر وظیفه‌ای دیگر برای ما تعریف شده است ؛ برای احیای این فرهنگ باید وقف کرد.
  
بهمن کارگر: رادیو مونس همیشگی مردم است

بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: رادیو در تمام دوران رسانه ای همراه و همیشگی است و رادیو ارتباط جبهه را با پشت جبهه برقرار می کرد و مردم هم به واسطه رادیو از اخبار جبهه ها مطلع می شدند و رادیو نقش بی بدیلی داشت و هیچ رسانه ای نتوانست جای رادیو را بگیرد، سیما  در چند شبکه خلاصه شده و مطبوعات انگشت شمار بودند و رادیو نقش رسانه ای فعال را داشت و مهمتر اینکه رادیو  در تمامی اماکن  ومناطق قابل دریافت بود.

وی افزود:دردوران دفاع مقدس درقرارگاه‌ها زمانی که صدای گوینده رادیو در اعلام پیروزی‌ها پخش می‌شد روحیه رزمندگان صدچندان می‌شد و این صدا وپیام صدای بهشتی بود و روحیه رمندگان و فرمانده‌هان را بالا می‌برد. برنامه‌سازان و گزارشگران و گویندگان رادیو همراه رزمندگان بودند و بدون تصویر در قالبی هنرمندانه متن جبهه و فعالیت های رزمندگان را به تصویر می‌کشیدند به طوری که همه می‌توانستند فضا را تصور کنند هم اکنون هم نقش رادیو بی بدیل است و در مناطق بحرانی رادیو حاضراست.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: امیدوارم همایش ماندگاری رادیو در دفاع مقدس ادامه داشته باشد، چون دفاع مقدس برای حال است و ذخیره ای برای آینده است و امتداد دارد و در رادیو با برگزاری کارگاه آموزش باید مانورهایی برای دوران بحران داشته باشیم.
 
کارگر در ادامه از مجموعه رادیو به واسطه تلاش‌های بی‌دریغی که داشته تشکر کرد ودر پایان به بیان خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس پرداخت و گفت:رادیو نه تنها در ارتباط‌های جنگی بلکه دربخش روحیه‌دهی تفریحی نیز نقش داشت ودر برگزاری بازی‌های فوتبال نیز توانست رزمندگان را شاد سازد و حتی برنامه های طنز  رادیو در نشاط بخشی رزمندگان نقشی موثر داشت.

بنابراین گزارش در این مراسم از "صادق آهنگران" تجلیل شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: رادیو ، صدا ، رسانه ، ملی ، مراسم ، همایش ، دفاع ، مقدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.