وزیر بهداشت در اولین همایش ملی روز روستا:

نوسازی هزار و 950 خانه بهداشت در روستاها تا پایان سال/ احداث مراکز اقامتی برای تقویت ماندگاری پزشکان در مناطق محروم

دکتر هاشمی گفت: تا پایان امسال هزار و 950 خانه بهداشت در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر بازسازی و نوسازی می شود ضمن این که برای تقویت ماندگاری پزشکان در این مناطق، مراکز اقامتی ایجاد خواهد شد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ وزیر بهداشت در اولین همایش ملی روز روستا که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، ضمن بیان این که بی شک پیشرفت کشور در گرو پیشرفت روستاها است، گفت: در سالهای گذشته به دلیل پاره ای مسایل رشد جمعیت روستایی کاهش یافت و مشکل شهرنشینی و حاشیه نشینی افزایش پیدا کرد.

دکتر سید حسن هاشمی با اشاره به این که امیدواریم با همت مسئولان در قوای سه گانه و اعضای شوراهای روستاها مسیر به سمتی برود که ماندگاری در روستاها تقویت گردد، خاطرنشان کرد: ارتقاء اقتصاد کشور و اشتغال زایی، بی شک از طریق تقویت کشاورزی است.

وزیر بهداشت افزود: برنامه های حوزه سلامت نیز که از اولویت های دولت یازدهم است، بر تقویت بخش روستایی و ارتقاء سطح سلامت در شهرهای زیر 20 هزار نفر و روستاهای محروم تاکید فراوان دارد.

به گفته دکتر هاشمی البته ایجاد شبکه روستایی و خانه های بهداشت یکی از ثمره های انقلاب اسلامی است و در بین کشورهای پیرامون و حتی در دنیا بی نظیر بوده است. هرچند این شبکه دیگر فرسوده شده و اکثر نیروی انسانی شاغل در آن بازنشسته شده اند، ولی این شبکه زمینه مناسبی برای ارتقاء خدمات بهداشتی در مناطق محروم و روستاها است.

وی در ادامه سخنانش اظهار کرد: در طرح تحول نظام بهداشت توجه ویژه ای به ارتقاء سطح بهداشت در شهرهای زیر 20 هزار نفر، جبران کمبودهای دارویی و واکسن های روزآمد، ایجاد تسهیلات زایمانی و تقویت مکمل های غذایی برای کودکان و زنان باردار شده است. ضمن این که برنامه هایی نیز برای تقویت ماندگاری پزشکان در مناطق محروم در نظر گرفته شده است.

دکتر هاشمی ضمن بیان این که حوزه سلامت قابل مقایسه با یک سال گذشته نیست، خاطرنشان کرد: دولت یازدهم اولین دولتی است که توانست بعد از چند دهه همه ایرانیان را بیمه کند. ضمنا مشکلات بیمه روستایی نیز در حال پیگیری است. با این حال سهم پرداختی بیماران بستری، بخصوص در مناطق روستایی به کمتر از 5 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به این که نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان اعتبار به حوزه دارو نیز تزریق شد، ادامه داد: در این حوزه مشکلات زیادی وجود داشت و با تزریق این میزان منابع مالی کمبودهایی دارویی در روستاها و مناطق محروم جبران شد.

به گفته دکتر هاشمی تا پایان امسال هزار و 950 خانه بهداشت در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر بازسازی و نوسازی می شود ضمن این که برای تقویت ماندگاری پزشکان در این مناطق، مراکز اقامتی در روستاها ایجاد خواهد شد.

وزیر بهداشت اذعان کرد: ظرف یک ماه آینده قریب به 2 هزار و 300 نیروی متخصص به مناطق روستایی و محروم اعزام می شود که بخشی از آنها در شهرهای دورافتاده مستقر خواهند شد.

وی با اشاره به این که در حال حاضر کمبود نیروی انسانی در اورژانس های مناطق روستایی و محروم کاملا محسوس است، گفت: قرار است تا پایان سال این کمبود جبران شود و تعداد آمبولانس ها در این مناطق به 2 هزار آمبولانس  برسد ضمن این که آمبولانس های فرسوده نیز تعویض خواهند شد.

دکتر هاشمی تاکید کرد: در حال حاضر با تغییر سبک زندگی در مناطق روستایی، بیشتر شاهد افزایش بیماری های غیرواگیر در این مناطق هستیم. ضروری است در جهت افزایش سواد سلامت روستاییان گام های جدی برداشته شود و برای کاهش بار این بیماری ها فرهنگ سازی صورت گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت کاهش تصدی گری در مناطق روستایی و کم جمعیت خاطرنشان کرد: اگر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در این مناطق در قالب خرید خدمت از تعاونی ها و شرکت ها صورت گیرد، مسلما تصدی گری دولت کاهش خواهد یافت.

دکتر هاشمی در پایان افزود: امیدواریم دولت یازدهم در راستای تحقق اهداف شهدایی که در روستاها و شهرهای کوچک آرزوهای بزرگ داشتند، گام های جدی بردارد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار