دكتر لنكرانی تاكيد كرد

شتاب بيشتر برنامه‌های سلامت در دولت يازدهم/ايجاد ظرفيت جديد و عادلانه شدن تعرفه‌ها با ابلاغ كتاب ارزش گذاری خدمات سلامت

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی گفت: با اشاره به ابلاغ کتاب جدید تعرفه‌های پزشکی گفت: یک ظرفیت تعرفه‌گذاری جدید به کار گرفته شده که این ظرفیت قبلا در مورد برخی از تعرفه‌ها وجود نداشت.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از  وب دا؛ دکتر کامران باقری لنکرانی عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی در ارزیابی از اقدام اخیر وزارت بهداشت مبنی بر تدوین وابلاغ کتاب جدید تعرفه‌ها و اجرای گام سوم از طرح تحول نظام سلامت، گفت: یکی از ویژگی‌های خوب نظام سلامت در کشور ما این است که طی سال‌های بعد از انقلاب، بدنه کارشناسی آن رو به تقویت واستحکام رفته است. در سال 1364 حدود 3000 پزشک خارجی داشتیم این درحالیست که اکنون به جایی رسیدیم که هیچ خدمتی از خدمات پزشکی نیست که در کشور ما قابل ارائه نباشد.

وی ادامه داد: این مسیر باعث شد قوت و استحکام نظام سلامت کشور رو به گسترش باشد. به موازات این امر، کشور در بحث‌های مدیریتی و سیاست‌گذاری هم صاحب نظر و صاحب مسلک شده است. مثلا کتاب ارزشگذاری خدمات بهداشتی -‌ درمانی حاصل کارشناسی بیست و چند ساله است که به مرور قوت گرفته و توانسته محصولی جدید با اصلاح ضعف‌های گذشته خود عرضه کند.

این عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به ابلاغ کتاب جدید تعرفه‌های پزشکی گفت: یک ظرفیت تعرفه‌گذاری جدید به کار گرفته شده که این ظرفیت قبلا در مورد برخی از تعرفه‌ها وجود نداشت. یعنی برخی حوزه‌ها تعرفه نداشت و تعرفه برخی دیگر نیز در مقایسه با اقدامات آنها درخور توجه نبود.

وی یکی از تعرفه‌هایی که پیش از این مورد انتقاد بود را مربوط به رشته گوش و حلق و بینی دانست و افزود: قبلا تعرفه گوش و حلق و بینی درمقایسه با تعرفه‌های چشم پزشکی بسیار پایین بود، این درحالیست که این رشته مخاطرات زیادی نیز به همراه داشت. بنابراین به علت قابل تطبیق نبودن تعرفه و خطراتی که این رشته به همراه داشت، برخی پزشکان یک سری از اقدامات را برای بیماران انجام نمی‌دادند.

دكتر لنکرانی با بیان اینکه صرف این کتاب به تنهایی ممکن است حایز اثر نباشد، افزود: اکنون به سمت عادلانه شدن تعرفه‌ها حرکت شده و برای اینکه کتاب جدید تعرفه‌ها اثر خود را در گسترده کردن خدمات و بهبود کیفیت خدمات داشته باشد، احتیاج به نظارت و پایش دارد.

وی مورد تاکید قرار گرفتن موضوع سلامت و اقدامات متمرکز در این زمینه را از افتخارات دولت یازدهم دانست و اظهار کرد: برنامه‌های سلامت در دولت یازدهم از شتاب بیشتری برخوردار هستند و ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت در سال جاری توسط مقام معظم رهبری، پشتوانه بزرگی برای این اقدامات بوده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار