رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد:

تولید 55 میلیون تن فولاد محال است/ ارائه آمار واردات و صادرات در 6 ماهه اول سال/ سونامی دامپینگ چینی‌ها در راه است

سبحانی گفت: تولید 55 میلیون تن فولاد یعنی 200 میلیون تن جابه‌جایی کالا و تولید 80 میلیون کنسانتره که همین مسئله نیاز به استخراج 180 تا 200 میلیون تن سنگ آهن دارد، در حالیکه ما نه در توسعه معدن و نه در حوزه حمل و نقل اقدام خاصی انجام نداده‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ سبحانی رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد امروز در یک نشست خبری با بیان اینکه در 6 ماهه نخست امسال 8 میلیون و 636 هزار تن تولید فولاد داشتیم اظهار داشت: در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش 3 درصدی مواجه بودیم.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: همچنین یک میلیون و 762 هزار تن واردات داشتیم که در مقایسه با شش ماهه نخست 92، 33 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: یک میلیون و 130 هزار تن صادرات داشتیم که نشان دهنده رشد چهل درصدی است، همچنین در مصرف فولاد به عدد 9 میلیون و 282 هزار تن رسیدیم که 4 درصد رشد داشته است.

سبحانی به فولاد خام نیز اشاره کرد و گفت: 8 میلیون و 355 هزار تن فولاد خام تولید شد که با رشد 7 درصدی بیشترین میزان رشد را در جهان داشته است، همچنین در واردات شمش خام نیز 74 درصد کاهش داشتیم.

مدیرعامل کارخانه فولاد مبارکه به تولید 55 میلیون تن فولاد در سند چشم‌انداز 1404 اشاره کرد و ادامه داد: به دلیل اینکه نزدیک به 7 الی 8 ساعت از تدوین این برنامه گذشته و در این مدت اتفاق خوشایندی در حوزه فولاد نیفتاد امکان جبران این عقب ماندگی 7 ساله وجود ندارد و در واقع دستیابی به این میزان تولید محال است.

به گفته وی، تبیین تولید 55 میلیون تن بسیار خوشبینانه و بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های واحدهای تولیدی ما بوده است.

وی افزود: تولید 55 میلیون تن فولاد یعنی 200 میلیون تن جابه‌جایی کالا و تولید 80 میلیون کنسانتره که همین مسئله نیاز به استخراج 180 تا 200 میلیون تن سنگ آهن دارد، در حالیکه ما نه در توسعه معدن و نه در حوزه حمل و نقل اقدام خاصی انجام نداده‌ایم و حتی در تابستان امسال واحدهای فولادی ما با محدودیت برق مواجه بودند.

وی ادامه داد: مسئله قابل تامل دیگر در این زمینه خرد کردن صنعت فولاد و معادن کشور است که متاسفانه ما به جای اینکه 5 واحد با ظرفیت 5 میلیون تن فولاد داشته باشیم واحدهای کوچک و متوسط فراوانی در کشور ایجاد کرده‌ایم.

سبحانی اظهار داشت: باید در قالب کنسرسیوم بزرگ با یک مکان‌یابی‌، تکنولوژی بالا و نگاه صادراتی اقدام به ایجاد کارخانه‌های با ظرفیت بالای تولید کنیم تا شاید از این طریق با ظرفیت کنونی به تولید 40 میلیون تن دست یابیم.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به دامپینگ چینی‌ها اشاره کرد و گفت: سونامی دامپینگ چینی‌ها در راه است و ما باید در این راستا همچون کشورهای همسایه به موقع عمل کنیم.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون منافع سهامداران فولادی و سهامداران معدنی و سنگ‌آهنی‌ها با هم متناسب نیست که این مسئله مشکلات زیادی به بار آورده است.

وی افزود: ابتدا باید جلوی واردات گرفته شود تا نیاز بازار داخل توسط تولیدکننده داخلی تامین شود و در گام بعدی شرایط باید تسهیل شود.

مدیرعامل کارخانه فولاد مبارکه اصفهان به سیستم بها نیز اشاره کرد و گفت: این سیستم در دولت قبل آماده بهره‌برداری و هم‌اکنون با مسئولیت وزارت صنعت و انجمن فولاد می‌تواند به بهره‌برداری برسد تا خرید و فروش به صورت الکترونیک انجام شود.

سبحانی با اشاره به یارانه تولید افزود: یارانه تولید به بخش‌هایی اختصاص می‌یابد که بیشترین مصرف را در حوزه انرژی داشته باشند از این رو باید بیشترین یارانه به صنعت فولاد تعلق گیرد.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد در ادامه با بیان اینکه واحدهای آهن اسفنجی در کشور راه‌اندازی شده‌اند اظهار داشت: این واحدها تقریبا جایگزین قراضه شده‌اند به گونه‌ای که در شش ماه ابتدایی سال در بخش قراضه واردات قابل توجهی نشد.

وی عنوان کرد: مقرر شد ایمیدرو سند راهبردی فولاد را تدوین کند تا از طریق به یک توسعه متوازن (از معدن تا تولید نهایی) دست یابیم.

سبحانی با بیان اینکه اگر حوزه فولاد را خوب مدیریت کنیم مزیت‌هایمان با عرب‌ها قابل مقایسه نیست اظهار داشت: یکی از معضلاتی که امارات و عربستان دارند بحث تامین سنگ‌آهن است در حالیکه ما با داشتن سنگ‌آهن از آن بهره مناسب نمی‌بریم.

انتهای پیام/  

برچسب ها: صادرات ، فولاد ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار