سیاری گفت: برای تمام دانش آموزان شناسنامه سلامت درست شده که الکترونیکی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران،دکتر علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزارت بهداشت امروز 10 آبان در نشست و امضای تفاهم‌نامه‌ی همکاری بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به سرشماری سال 92 جمعیت 6 تا 18 سال کشور حدود 15 میلیون نفر است که این میزان 12 میلیون نفر در مدارس مشغول به تحصیل هستند. 
 
وی با بیان این که 12 تا 13 درصد کودکان نیاز به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی دارند، افزود: یک شناسنامه‌ی سلامت برای کلیه‌ی دانش‌آموزان درست شده که هر ساله وضعیت جسمی، روحی و روانی آن‌ها در این شناسنامه ثبت می‌شود که به زودی الکترونیکی خواهد شد. همچنین زمانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، یک کارت سلامت به آن‌ها داده می‌شود که به صورت الکترونیک می‌باشد. 
 
سیاری ادامه داد: 3 عامل بیماری‌های واگیر و غیرواگیر و آسیب‌های اجتماعی شهروندان را تهدید می‌کند. باید توجه داشت که افزایش شیوع بیماری‌های غیرواگیر مربوط به رفتار مردم می‌شود. از جمله‌ی این عوامل بی‌تحرکی، مصرف سیگار، الکل، مصرف فست‌فوت‌ها و مصرف زیاد نمک و شکر است. 
 
معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان این که آموزش و پرورش تنها مکانی است که می‌تواند این رفتارهای بد را از کودکی اصلاح کند، تصریح کرد: در بین سال‌های 89 تا 91 چاقی در دانش آموزان افزایش یافته است. بنابراین آموزش و پرورش باید کاری کند که این روند صعودی متوقف شود. البته در کنار افزایش چاقی برخی از دانش آموزان دچار سوء تغذیه هستند، یعنی 8.88 درصد کودکان با فقر غذایی مواجه می‌شوند. 
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مدارس مروج سلامت اشاره و اظهار داشت: مدارس مروج سلامت در 9 حیطه کار می‌کنند که این 9 حیطه عبارتند از محیط مدارس، خدمات بالینی، تحرک فیزیکی، مشارکت والدین، خدمات سلامت روان، بهبود تغذیه و برنامه‌ی جامع آموزش است. در حال حاضر نیز 20000 مدرسه مروج سلامت در کشور داریم. 
 
سیاری از درگیری برخی دانش آموزان با شپش گله کرد و گفت: ما در خود همین تهران دانش آموزانی را داریم که درگیر شپش هستند. بنابراین باید برای حل این معضل همکاری‌هایی بین دو بخش انجام شود. 
 
وی ادامه داد: چاقی شکمی در دانش آموزان ابتدایی 15 درصد، دانش آموزان راهنمایی 17 درصد و متوسطه 16 درصد که البته دختران بیشتر دچار چاقی شکمی هستند. همچنین طبق مطالعات انجام شده، 1.6 درصد دانش آموزان ابتدایی و 4 درصد دانش آموزان راهنمایی فشارخون دارند که آمار کلی جامعه نشان می‌دهد که 10 میلیون نفر در سن 15 تا 63 سالگی دچار فشارخون هستند. 
 
وی با اشاره به اینکه ما مسیرهای خوبی برای همکاری در زمینه‌ی کاهش بیماری‌های غیرواگیر داریم، عنوان کرد:‌ با وزارت آموزش و پروش تفاهم‌نامه‌های زیادی را امضا کردیم که امسال علاوه بر تفاهم‌نامه‌های قبلی، دادن قرص ویتامین دی در کنار قرص آهن به دانش آموزان قرار گرفته است.


 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار