نفت در هفته ای که سپری شد؛

صادرات 1.5 میلیون بشکه میعانات گازی از هفته آینده/ قطعی گاز در جایگاه‌های سی‌ان‌جی نداریم

صادرات 1.5 میلیون بشکه میعانات گازی در اواسط آذر امسال،جهش 100 میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی،حضور بیش از 200 شرکت و سازنده قطعات داخلی در نمایشگاه خوزستان و راه‌اندازی سکوی فاز 18 پارس جنوبی از مهم‌ترین خبرهای منتشر شده در حوزه صنعت نفت در طول هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ صنعت نفت و گاز به عنوان اهرم کلیدی در اقتصاد کشور به شمار می رود به طوری که توجه به این صنعت می تواند راهگشای توسعه اقتصاد کشور باشد.

شیرانی با اشاره به اینکه امكان ارزيابي عملكرد واحدهاي نيروگاهي با بهره گيري از نرم افزار EPAT پژوهشگاه صنعت نفت فراهم شد گفت: سنجش وضعيت واحدهاي نيروگاه و شناسايي نقاط ضعف از مزاياي اين نرم افزار است.

کاتوزیان گفت: با توجه به اینکه كل اقتصاد ملي كشور وابسته به قيمت نفت بوده و تمامي درآمدهاي نفتي صرف واردات، خريد دارو، مواد غذايي، تجهيزات، مواد اوليه و يارانه مي‌شود و اين وابستگي اقتصاد كشور به نفت باعث تمركز و فشار بر توليد بوده و پژوهش در اولويت‌هاي خيلي پايين قرار گرفته است.

کاهش شدید قیمت نفت که از تابستان آغاز شده نشاندهنده تغییرات مهم ساختاری در بازار است و در راستای این تغییرات مقدار عرضه نفت نسبت به تقاضای آن به سرعت در حال افزایش است.

تسهیلات پیش بینی شده در بند "ق" تبصره ٢ بودجه امسال، بخش خصوصی را به سوی انبوه سازی جایگاههای سی ان جی سوق خواهد داد.

مسئول واحد برق مجتمع نفت و گاز ابوذر گفت: با همت و تعهد کارشناسان و متخصصان توانمند مجتمع دریایی ابوذر شرکت نفت فلات قاره ایران، اصلاحات بر رویDCS و پانل کنترل دمای هیتر گلایکول سکوی GCP این مجتمع با موفقیت انجام شد.


نیروگاههای کشور از ابتدای امسال تاکنون ( ٢٥٥ روز) بیش از ١٤,٣ میلیارد لیتر سوخت مایع دریافت کردند که با افزاش بیش از ٧ میلیارد متر مکعب گازرسانی، حجم ارسال و مصرف سوخت مایع در این بخش کاهش یافت.

مدير پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شركت ملی حفاری ايران از رونمايی سه دستگاه مهم كاربردی صنعت حفاری در نمايشگاه ساخت تجهيزات صنعت نفت خوزستان خبر داد.

در بازه زمانی یکم تا هفتم آذرماه امسال، مصرف بنزین کل کشور ٤٦٢ میلیون و ٦٠٠ هزار لیتر بود که در مقایسه با هفته پیش از آن (٤٦٨ میلیون و ٧٠٠ هزار لیتر) ٦,١ میلیون لیتر کاهش داشت.

دیوان داوری بین المللی شکایت گازی ترکیه از ایران را مبنی بر نامطمئن بودن شرکت ملی گاز ایران در تحویل گاز رد کرد و بر دفاع انجام شده توسط شرکت گاز صحه گذاشت.

رئیس پالایشگاه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی از صادرات 1.5 میلیون بشکه میعانات گازی از فاز 12 پارس جنوبی در اواسط آذر امسال خبر داد و گفت: تاکنون چهار محموله به حجم ٤,٧ میلیون بشکه میعانات فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی صادر شده است.

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران، با اشاره به اینکه مصرف گاز در روز گذشته در بخش خانگی 410 میلیون مترمکعب و نیروگاهی 90 میلیون مترمکعب گاز بوده که نسبت به مدت زمان مشابه 100 میلیون مترمکعب گاز افزایش مصرف را نشان می‌دهد گفت: هم‌اکنون گاز تمامی شهرها، روستاها و جایگاه‌های سی.ان.جی کشور وصل است.

ميدان گازی پارس جنوبی يکی از بزرگترين مخازن گازی مشترک جهان است که بر روی خط مرزی ايران و قطر در خليج فارس، قرار گرفته به طوری که با اجرای طرح توسعه میدان گازی فاز 12 پارس جنوبی روزانه 84 میلیون مترمکعب گاز ترش، 120 هزار بشکه میعانات گازی، 750 تن گوگرد تولید می‌شود که ارزش اقتصادی این پروژه سالانه 10 میلیارد دلار برآورد شده است.

رئيس اداره عمليات ويژه شركت ملی حفاری ايران از انجام ٣٥ هزار و ٢٠٠ متر حفاری انحرافی - افقی چاه‌های نفت و گاز در مناطق نفت خيز خشكی و دريايی كشور در ٨ ماه سال جاری خبر داد.

احداث خط لوله اسکله - نیروگاه، سوخت رسانی به نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار را از اسکله شهید بهشتی و انبار نفت امکان پذیر خواهد کرد.
شوک درمانی راه حل مقابله با کاهش سهم اوپک از بازار در برابر نفت شیل آمریکا نیست.

پژوهشگاه صنعت نفت با هدف افزايش بهره‌وري توليد، توزيع و صادرات نفت خام و فرآورده‌هاي نفتي كشور، فناوري اختلاط نفت هاي خام توليدي را در كشور توسعه داد.

نمایشگاه ساخت تجهیزات صنعت نفت استان خوزستان با هدف تقویت ساخت داخل و بومی سازی تجهیزات با حضور 215 شرکت و سازنده قطعات و تجهیزات در روزهای 15 تا 18 آذر ماه برگزار می شود.

مدیر منطقه شمال شرق شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: برای کاهش ضایعات در شرکت خطوط لوله منطقه شمال شرق برقی کردن مرکز انتقال نفت سمنان و سبزوار در دستور کار است که این طرح دو سه سال آینده اجرا می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت‌ و‌ گاز پارس جنوبی از راه‌اندازی سکوی فاز 18 خبر داد و گفت: همچنین با راه‌اندازی سکوی فاز 15 روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز به خطوط لوله سراسری تزریق خواهد شد.

بوجارزاده گفت: محدوديت بخش سی ان جی کشور که از پنجشنبه (6 آذر) به دليل کاهش فشار شبکه گاز رخ داده بود، برطرف شد و هم‌اکنون روزانه 20 ميليون متر مکعب گاز به بيش از 2 هزار و 250 جايگاه تحويل می‌شود.

مدیر منطقه شمال شرق خطوط لوله مخابرات نفت ایران با اشاره به جزئیات اتصال نیروگاه به شبکه ملی نفت گفت: این پروژه با پنج مخزن به ظرفیت 100 میلیون لیتر در روز می‌تواند به این نیروگاه سوخت‌رسانی کند.


شعبانپور از راه‌اندازی، سکوی B فاز ١٢ پارس جنوبی در ماه جاری خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این سکو و سکوی C در ماه بعد به تدریج گاز تولیدی از سکوهای فاز ١٢ جایگزین بخشی از خوراک این فاز که هم‌اکنون از خط پنجم سراسری دریافت می‌شود، خواهد شد.

مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: پروژه تزریق گاز برای ازدیاد برداشت از ١٢ مخزن حوزه عملیاتی این شرکت در دست اجرا است.

کاهش ١٠ روزه تعمیرات اساسی در پالایشگاه بیدبلند منجر به افزایش تولید ٧٠ میلیون مترمکعب گاز شد.

سورانی گفت: با بهره برداری کامل از فاز ١٢ میدان مشترک پارس جنوبی روزانه ٨١ میلیون متر مکعب گاز شیرین، ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی و همچنین ٧٥٠ هزار تن گوگرد در سال به تولید کشور افزوده می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار