امروز در تاریخ؛

از آغاز هفته وحدت تا روز جهاد کشاورزی

ولادت رسول خاتم، پیامبر اکرم(ص) و آغاز هفته وحدت، روز جهاد کشاورزی، ورود اولین هواپیما به ایران ،زادروز کاشف جاذبه و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 14 دی 1393 خورشیدی برابر با 12 ربیع الاول 1436 هجری و 4 ژانویه 2015 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

ولادت رسول خاتم، پیامبر اکرم(ص) بنابر قول اهل سُنَّت و آغاز هفته وحدت(سال عام الفیل)
سرانجام پس از قرنها، انتظار عالم خلقت به سر آمد و بزرگ هدایتگر انسانها پا به عرصه و جود نهاد. برترین مخلوق خدا ظاهر شد، باران «رحمة للعالمین» باریدن گرفت، چشمه رافت و هدایت فیضان کرد و نور محمدی عالم ملک و ملکوت را منور نمود. در شهری که شرافتش را از و لادت او دریافت کرد، چشم به جهان گشود : «لا اقسم بهذا البلد ، و انت حل بهذا البلد: ای پیامبر چون تو در این شهر هستی به این شهر قسم می خورم.» امام علی(ع) در رابطه با مکان تولد پیامبر فرموده اند: «مولده بمکة» مکه این شهر امن خدا، زادگاه آخرین سفیر الهی بر خلایق گردید.

شهری که بواسطه دعای ابراهیم محل امان و امن همه موجودات اعم از نبات و حیوان و انسان گردید:«و اذ قال ابراهیم رب اجعل هذا البلد آمنا» تعبیر قرآن در آیات ابتدای سوره بلد نشان می دهد که مکه به خاطر اقامت پیامبر در این شهر و تولدشان درآن، شرافت یافته و مورد قسم خداوند واقع گشته است. ولادت رسول اکرم را در عام الفیل معادل سال 570 میلادی گفته اند. روز ولادت ایشان 17 ربیع الاول بود .

فرار "ازهاری" و "اویسی" از مزدوران رژیم طاغوت به خارج از کشور (1357ش)
غلامرضا ازهاری و غلامعلی اویسی دو تن از ارتشبدهای عالی رتبه ارتش رژیم پهلوی بودند که در روزهای پایانی عمر رژیم ستم‌شاهی احساس کردند که این رژیم نابودشدنی است و حضور آنان در ایران ممکن است به قیمت جان آنان تمام شود. از این رو پس از انتقال اموال بی‌شمارِ خود به خارج از کشور، به اروپا گریختند. ازهاری تا پیش از آن، نخست وزیرِ دولت نظامی بود که در اواخر کار به علت عدم توانایی در کنترل اوضاع کشور، از این سمت استعفا داده بود. اویسی نیز به عنوان فرماندار نظامی تهران، در هفدهم شهریور 1357، دستور قتل عام وسیع مردم را صادر کرده و پس از روی کار آمدن ازهاری، سرپرست وزارت کار گردید که آن هم دوام نیاورد.

ورود اولین هواپیما به ایران (1292 ش)
در پی اجرای یک برنامه پرواز نمایشی در آسمان تهران توسط خلبانی لهستانی با یک هواپیمای دوباله سبک در زمان احمدشاه قاجار، اولین هواپیما به ایران وارد شد. در ازای این برنامه، دست‌اندرکاران این هواپیما با فروش مبلغ گزاف بلیط، نمایش مختصری داده بودند. تا سال‌ها بعد، پروازها غالباً نمایشی بود و هواپیماها برای این منظور به ایران می‌آمدند. همچنین تا نیمه سال 1301ش در تهران زمین مشخصی برای فرود و برخاستن هواپیما وجود نداشت تا آن که در پی درخواست دولت انگلستان برای فرود هواپیما، دولت ایران زمینی در جنوب تهران برای این کار اختصاص داد. پس از مدتی خطوط هوایی ایجاد شد و پس از انجام مذاکراتی با شرکت‌های اروپایی، اولین سرویس هوایی در آذرماه 1303 ش دایر گردید.

سفر مخفیانه ژنرال "هایزر" مستشار عالی رتبه نظامی آمریکا به تهران (1357 ش)
ژنرال رابرت هایزر، معاون وقت فرمانده نیروی هوایی آمریکا در اروپا بود و برای مأموریتی ویژه به تهران آمد تا دولت آمریکا را در تصمیم‌گیری‌های بعدی و اطلاع از اوضاع ایران در زمان انقلاب بزرگ ملت مسلمان ایران، یاری کند. هایزر در مدت اقامت سی و چند روزه خود در ایران تنها یک بار با شاه ملاقات کرد و در این جلسه، روز و ساعت خروج محمدرضا پهلوی از ایران تعیین شد. هرچند سفر هایزر به ایران به صورت محرمانه صورت گرفت ولی خبر ورود وی در دو روز بعد یعنی شانزدهم دی ماه فاش شد. هایزر در کتاب خاطراتش می‌نویسد: "من برای بررسی این مسأله، مخفیانه به تهران آمدم که کودتا چگونه میسر است و آیا اصلاً به مصلحت هست یا نه؟ پس از بررسی‌های بسیار، از واشنگتن دستور رسید که دولتی قوی به رهبری شاپور بختیار تشکیل شود. در صورتی که این کار شکست بخورد کودتای نظامی انجام خواهد شد." به طور کلی، از مطالعه و بررسی مجموع اخبار و اسناد، چنین استنباط می‌شود که مأموریت ژنرال هایزر در ایران بر اساس چهار مسأله دور می‌زد: نخست آن که از عملیات خودسرانه و حساب نشده ارتش پس از فرار شاه از ایران، جلوگیری شود. دوم آن که ارتش را موظف سازند از دولت بختیار پشتیبانی نماید و در صورت لزوم مبادرت به کودتای نظامی شود. سوم آن که تکلیف قراردادهای فروش سلاح‌های پیشرفته آمریکا در ایران روشن گردد. چهارم آن که وسایل و سلاح‌های مدرن آمریکا در ایستگاه‌های رادار در ایران به تصرف شوروی درنیاید. با این حال نهضت اسلامی ملت ایران به حدی گسترش یافت که کاری از دست ژنرال هایزر و کاخ سفید برنیامد و او چند روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، از تهران گریخت.

عملیات کوچک محدود در تنگ حاجیان توسط سپاه (1359ش)
برای اینکه عراق بتواند ارتفاعات سرکوب به گردنه کاسه گران را در منطقه گیلانغرب جمهوری اسلامی ایران اشغال نماید در حمله سراسری خود از محور خسروی قصر شیرین- امام حسن به گیلانغرب استفاده نمود. در طراحی مقابله با عراق در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران سه گردنه مهم پاطاق، سنگان و کاسه گران به شکل ویژه مورد توجه قرار داشت و عراق با آگاهی از این توجه، تلاش عمده خود را برای تصرف گیلانغرب قرار داد ولی مقاومت اولیه عشایر و اهالی بومی غیور و غیرتمند گیلانغرب همراه رزمندگان ارتش ایران باعث شد که نیروهای عراقی از گیلانغرب به عقب رانده شده و در مقابل تنگ حاجیان در راستای تدبیر کلی و هدفهای مورد نظر نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از اجرای عملیات محدود آفندی اجراء گردید ولی از نظر نظامی هدف ها به گونه ای انتخاب شد که در صورت پیروزی قطعی و تصرف کامل هدفها برتری قابل ملاحظه ای در تسهیل عملیات های آفندی و عقب نشینی عراق به دست می آمد. این عملیات در ۱۴/۱۰/۱۳۵۹ آغاز گردید و تا 25/۱۰/۱۳۵۹ به مدت ۱۱ روز با هدایت قرارگاه مقدم نیروی زمینی ارتش در غرب به پایان رسید.

تبعید آیت اللَّه "سید مصطفی خمینی" به ترکیه توسط رژیم پهلوی (1343 ش)
پس از تبعید حضرت امام خمینی(ره) در سیزدهم آبان 1343 ش به ترکیه، رژیم پهلوی در عصر همان روز، فرزند ارشد ایشان، حاج سید مصطفی را نیز دستگیر و روانه زندان قزل قلعه در تهران نمود. انعکاس این دو خبر، شهرهای قم، مشهد و تهران را به حالت تعطیل درآورد و در بسیاری از شهرها تظاهرات به راه افتاد. در نهایت فشار افکار عمومی و بحران سیاسی و طوفان نشأت گرفته از تبعید امام، چنان رژیم را درمانده کرد که سعی نمود به طوری، آن را آرام سازد.

از این رو حاج سید مصطفی خمینی را پس از 57 روز حبس، در هشتم دی ماه 1343 از حبس، آزاد کردند و از او خواستند که بدون سروصدا به قم برگردد. اما ورود ایشان به قم، مورد استقبال پرشور مردم قرار گرفته و ملت انقلابی، ایشان را تا خانه همراهی کردند. ولی چون رژیم از این عمل سودی به دست نیاورد، پس از پنج روز به گونه‌ای وحشیانه سیدمصطفی را از خانه مسکونی دستگیر و در 14 دی ماه به ترکیه تبعید کرد.

روز جهاد کشاورزی
علوم کشاورزی و منابع طبیعی یکی از مهمترین ارکان علوم در توسعه علمی و توسعه پایدار کشور است. زیرا امنیت غذایی و حفاظت محیط زیست که رکن اساسی دوام و بقای یک کشور است وابسته به آن است در صورتی که زمینه مساعد بوده و سازماندهی مناسب باشد. علوم کشاورزی و منابع طبیعی یکی از مهمترین ارکان علوم در توسعه علمی و توسعه پایدار کشور است. زیرا امنیت غذایی و حفاظت محیط زیست که رکن اساسی دوام و بقای یک کشور است وابسته به آن است در صورتی که زمینه مساعد بوده و سازماندهی مناسب باشد.

درگذشت احمد بن حنبل، پیشوای مذهب حنبلی‌ها (241 ق)
احمد بن‌حنبل بن‌هلال در ربیع الاول سال 164 ه . ق در بغداد متولد شد. وی از اصحاب امام شافعی بود و هزاران حدیث می‌دانست. عده‌ای از جمله محمد بن اسماعیل بخاری و مسلم بن حجاج نیشابوری از وی اخذ حدیث کردند. از جمله آثار احمد بن حنبل می‌توان کتاب العلل، کتاب التفسیر، کتاب الزهد و کتاب الایمان را نام برد. وی بنیان‌گذار مذهب حنبلیه از مذاهب چهارگانهٔ اهل سنت است. احمد بن حنبل در صبح روز جمعه 12 ربیع‌الاول سال 241 ق در 77 سالگی در بغداد درگذشت. گویند: اُبُهت تشییع جنازهٔ وی چنان بود که در آن روز، 20 هزار تن از نصاری، یهود و مجوس به دین اسلام گرویدند.

تولد عالم و عارف بزرگ "شریعت‌اصفهانی" فقیه برجسته و مرجع کبیر(1266ق)
ملافتح اللَّه بن محمدجواد اصفهانی، معروف به شیخ الشریعهٔ اصفهانی فقیه، اصولی، رجالی، جامع معقول و منقول، حکیم و متکلم بود. او در ابتدا در حوزهٔ علمیهٔ اصفهان به تحصیل مشغول شد و پس از مدتی اقامت در حوزهٔ مشهد، در سال 1295 ق، راهی حوزهٔ عظیم نجف اشرف گردید و در درس حضرات آیات عظام: نصراللَّه مدرس، ملااحمد سبزواری، شیخ محمدتقی هِرَوی، شیخ محمد حسین کاظمینی و میرزا حبیب‌اللَّه رشتی شرکت جُست. از آن پس حلقهٔ درس خود را تشکیل داد و صدها نفر از طلاب علوم دینی در جلسات درس ایشان شرکت می‌کردند که بعدها هر کدام، پشتوانه‌ای عظیم برای فرهنگ اسلامی و شیعی شدند. شیخ الشریعهٔ اصفهانی از اساتیدِ آیات عظام: صدر، سیدمحمدتقی خوانساری، سیدابوالقاسم خویی، شیخ عبدالکریم حائری، سیدمحمدحسین بروجردی، آقا ضیاءالدین عراقی، سیدشهاب الدین مرعشی نجفی، سیدمحسن طباطبایی حکیم، محمدعلی شاه آبادی، سیدمحمد حجت کوه کمره‌ای و سیدعبدالهادی شیرازی و بسیاری دیگر از علماء و نیز همرزم میرزای شیرازی بود. شیخ الشریعهٔ اصفهانی دارای آثار متعددی می‌باشد که اِصالةُ الصِّحَه و قاعدهٔ لاضَرَر از آن جمله است.

رحلت فقیه، مفسر و محدث بزرگ "سید مهدی قزوینی" (1400 ق)
آیت‌اللّه سید مهدی بن‌سیدحسن قزوینی در محضر شیخ مرتضی انصاری و میرزای شیرازی به فراگیری علوم دینی پرداخت و در 20 سالگی به اجتهاد رسید. سیدمهدی علاوه بر تبحُّری که در فقه، اصول، کلام، تفسیر و حدیث داشت در کمالات نفسانی نیز کم نظیر بود. این عالم بزرگوار علاوه بر تدریس و تألیف، مردمان بسیاری از اهالی حِلّه را به مذهب شیعه دعوت کرد و به هدایت و ارشاد آنان همت گماشت. همچنین کتبِ آیاتُ المُتِوَسِّمین و المُهَذَّب از جمله آثار اوست. سید مهدی قزوینی پس از فوت، در نجف اشرف مدفون گردید.

برگزاری همایش "خلع ید" در اروپا (1073م)
در چهارم ژانویه 1073م، همایش "خلع ید" با حضور نمایندگان مذهبی کشورهای مسیحی و با پیشنهاد پاپ گِریگوری هفتم، رهبر مسیحیان جهان برگزار شد. در این همایش تصمیم گرفته شد که از پادشاهان کشورهای مسیحی درباره نصب مقاماتِ روحانی مسیحی خلع ید شود. تا آن زمان، پادشاهان، علاوه بر این که قدرت سیاسی را در کشورهای خود در دست داشتند، می‌توانستند اسقف کلیساها را نیز عزل و نصب کنند. این امر، کلیساها را در خدمت مصالح و منافع قدرت‌مندانی قرار داده بود که به فساد، استبداد، ستمکاری و بی‌عدالتی، معروف بودند و مقامات روحانی کلیساها، به واسطه این وابستگی، توجیه کننده اعمالِ شاهان شده بودند. این مصوّبه با واکنش شدید پادشاهان اروپایی روبرو شد و جنگ‌های طولانی و خونین بین پیروان پاپ‌ها و سلاطین اروپایی آغاز گردید.

تشکیل کنفرانس سیاسی "دارالبیضاء" در مراکش (1961م)
در چهارم ژانویه 1961م کنفرانس سیاسی دارالبیضاء با شرکت الجزایر، غنا، گینه، مالی، مراکش، سوریه، یمن، و مصر به منظور ایجاد یک بلوک سیاسی افریقایی در شهری به همین نام در مراکش تشکیل شد. هدف از تشکیل این کنفرانس ایجاد یک فرماندهی نظامی افریقایی بود و بر اساس طرح اعلام شده، سازمانی شبیه ناتو، دفاع مشترک و سیاست‌های هماهنگ را تأمین می‌نمود. هم‌چنین قرار بود که در پی آن، بازار مشترک افریقا نیز به وجود آید. با وجود این، مصوبات کنفرانس دارالبیضاء، در آن زمان، عملاً پیگیری نشد. گرچه در سال‌های بعد، برخی از آن موارد، به مرحله عمل رسید.

زادروز نیوتن، کاشف جاذبه عمومی (1643م)
اسحاق نیوتن دانشمند بلندآوازه انگلیسی، در تاریخ چهارم ژانویه سال ۱۶۴۳ میلادی در منطقه نارس انگلستان به‌دنیا آمد و کودکی خود را با غم از دست دادن پدر به تلخ‌کامی گذراند. وی از جوانی به ابزارهای مکانیکی علاقه داشت تا این‌که در دانشگاه کمبریج انگلستان در زمینه‌های ریاضی، فیزیک و فلسفه به تحصیل و تحقیق پرداخت. نیوتن در ۲۴ سالگی، قوانین اساسی فیزیک را تنظیم کرد و آن‌ها را درباره اجرام آسمانی به‌کار برد. مهم‌ترین کشف نیوتن، قانون اصلی جاذبه است.

کشفیات علمی نیوتن، پایه بسیاری از اکتشافات بعدی دانشمندان درباره قوانین حاکم بر طبیعت و اصول ریاضی و هندسی شد. نیوتن، مفاهیم و قوانین اساسی مکانیک را فرمول‌بندی نمود و پس از کشف جاذبه عمومی، منظره‌ای فیزیکی از جهان به‌وجود آورد که تا آغاز قرن بیستم میلادی، دست‌نخورده باقی ماند. نیوتن را به‌دلیل مطالعه آثار ریاضی‌دانان بزرگ و به‌ویژه پایه‌گذاری اساس حساب و جبر و آنالیز، به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران اصول ریاضیات عالی می‌دانند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار