امروز در تاریخ؛

از کشف حجاب توسط "رضاخان" تا درگذشت جهان پهلوان "تختی"

کشف حجاب توسط "رضاخان پهلوی" ، درج مقاله توهین آمیز نسبت به "امام خمینی"(ره) در روزنامه اطلاعات، درگذشت جهان پهلوان "غلامرضا تختی"، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 17 دی 1393 خورشیدی برابر با 15 ربیع الاول 1436 هجری و 7 ژانویه 2015 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

توطئه استعماری کشف حجاب توسط "رضاخان پهلوی" (1314 ش)
همزمان "امان‌اللَّه خان" در افغانستان، "مصطفی کمال آتاتورک" در ترکیه و "رضاخان پهلوی" در ایران مأموریت یافتند با مظاهر اسلام مخالفت و مبارزه کنند. استعمارگران دریافته بودند که مستقیماً نمی‌توانند مسأله کشف حجاب را مطرح کنند لذا بهتر دیدند ابتدا از تغییر لباس مردان شروع کنند زیرا این کار دو نتیجه داشت. اول این که ذهن و روح جامعه را نسبت به تغییرات عمده که جزء آداب و رسوم اجتماعی به شمار می‌رفت آماده سازد، و دوم این که، نحوه عکس‌العمل اقشار مختلف مردم را بسنجد. در این راستا رضاشاه با مطرح کردن تغییر لباس و کلاه اروپایی (شاپو) و متحدالشکل کردن لباس مردان، اقدام به تغییر لباس اسلامی و کشف حجاب بانوان نمود.

وی این عمل شنیع را از خانواده خویش آغاز کرد و سپس به کل جامعه سرایت داد. در نهایت علی رغم مخالفت‌های فراوان مردم مسلمان وعلما و نیز وقوع حادثه خونین مسجد گوهرشاد مشهد در اعتراض به کشف حجاب، رضاخان در هفدهم دی ماه 1314 ش، در جشن فارغ التحصیلی دانشسرای مقدماتی دختران در تهران، قانون کشف حجاب زنان را به طور آشکار آغاز نمود و خود به اتفاق همسر و دخترانش که بدون حجاب بودند در این جشن شرکت کرد. مأموران رضاخان در راستای اجرای این قانون، شب و روز در کوچه‌ها و خیابان‌ها گشت می‌زدند و هر جا زنِ باحجابی را می‌یافتند با خشونت با او برخورد نموده، چادرش را برمی‌داشتند و مردان را مجبور می‌کردند تا زن‌هایشان را سر برهنه به خیابان‌ها و مجالس ببرند. با این همه، عده زیادی از زنان مسلمان، با به جان خریدن همه خطرات و تحقیرها، تا پایان حکومت رضاخان و پس از آن حاضر به ترک حجاب خود نشدند و با مقاومت، افتخار نسل‌های آینده شدند.

اعلام موضع امام خمینی نسبت به سالگرد کشف حجاب (1341 ش)
به دنبال شکست مفتضحانه دولت در جریان لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی در آذر 1341، رژیم یک بار دیگر قدرت خود را در مصاف با روحانیت آزمود و با استفاده از مناسبت 17 دی 1341، می‌خواست از زنان بی‌حجاب برای رژه خیابانی و تظاهرات که به صورت غیرمستقیم علیه اسلام و روحانیت تمام می‌شد، بهره برداری نماید. حضرت امام خمینی (ره) که با هوشیاری کامل مراقب اوضاع بودند، پس از اطلاع از ماجرا بی‌درنگ طی پیامی به دولت هشدار داد که در صورت وقوع چنین حادثه‌ای، علمای اسلام متقابلاً همان روز را به مناسبت فاجعه مسجد گوهرشاد، عزای ملی اعلام نمایند. ایشان همچنین در این پیام عنوان کردند از عموم ملت خواهند خواست که دست به تظاهرات بزنند و نسبت به عاملین آن ابراز تنفر و انزجار کنند. تهدید رهبر نهضت که عقب‌نشینی رژیم را به دنبال داشت، یکبار دیگر موج وسیعی از امید و پیروزی و معرفت به رهبر را در دل‌های مردمِ به ستوه آمده به وجود آورد و نهضت را به پیروزی دوم خود رساند.

درج مقاله توهین آمیز نسبت به "امام خمینی"(ره) در روزنامه اطلاعات توسط ساواک (1356 ش)
رژیم پهلوی که با ترفندهای گوناگون از قبیل زندان و تبعید نتوانسته بود از نفوذ امام خمینی (ره) رهبر روحانی انقلاب مردمی ایران جلوگیری کند، با اقدامی ناپسند و ضد دینی، در هفدهم دی ماه 1356 مقاله‌ای توهین‌آمیز علیه حضرت امام با نام جعلی رشیدی مطلق درج نمود. نویسنده اجیر ساواک در این مقاله با وقاحت کامل سعی کرده بود با اهانت به امام، به زعم خود شخصیت رهبر نهضت را بشکند و امام را به طرفداری از مالکین و شهرت‌طلبی و عامل استعمار بودن متهم نماید. چاپ این مقاله که در آن، حضرت امام را سرسپرده شوروی و کمونیست معرفی کرده بود، با عکس‌العمل شدید مردم و قیام خونین 19 دی مردم قم مواجه گردید. انتشار این مقاله، در سراسر ایران با عکس‌العمل تند و خشم و نفرت عمومی مواجه گردید و بلافاصله، درس‌ها و جماعت‌ها در حوزه علمیه قم به عنوان اعتراض تعطیل شد. به تعبیری دیگر واکنش مردم نسبت به این عمل ساواک به منزله آغاز قیام اصلی مردمی در براندازی رژیم پوسیده پهلوی بود.


درگذشت مشکوک جهان پهلوان "غلامرضا تختی"(1346 ش)
جهان پهلوان غلامرضا تختی در شهریور 1309 ش در یکی از محلات جنوبی تهران و در خانواده‌ای متوسط به دنیا آمد. تختی سرشار از پاکی و صداقت بود و دلی بی‌باک و جسور داشت. او دارای قلبی رئوف و مالامال از عشق مردم بود و در زندگی خود، بیش از قهرمانی به انسان زیستن و از خودگذشتگی می‌اندیشید. تختی با وجود قهرمانی در میادین بین‌المللی کشتی، هیچ گاه فروتنی و تواضع خود را در برابر مردم از دست نداد. وی در دوران قهرمانی خود، 9 مدال طلا و نقره جهانی و بازی‌های المپیک را کسب کرد و از جمله ورزشکاران ایرانی است که بیشترین مدال‌های طلا و نقره را در بازی‌های مهم بین‌المللی، به ارمغان آورده‌اند. جهان پهلوان تختی از مریدان آیت‌اللَّه سیدمحمود طالقانی به شمار می‌رفت و در ملی شدن صنعت نفت حضوری فعال داشت. وی هم‌چنین در جمع‌آوری کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان بویین‌زهرا در شهریور 1341، نقش مهمی ایفا کرد به طوری که حساسیت رژیم را دربرداشت.

رژیم که کمابیش از فعالیت‌های سیاسی تختی آگاهی پیدا کرده بود، برای به سلطه کشیدن او، ریاست فدراسیون کشتی کشور را به او پیشنهاد نمود؛ ولی او این پیشنهاد و حتی پیشنهاد برای به دست گرفتن شهرداری تهران یا نمایندگی مجلس را نیز رد کرد. در نهایت، رژیم سفاک پهلوی چون هیچ راهی برای نفوذ به تختی نیافته بود و هم‌چنین محبوبیت روزافزون تختی در میان مردم و مخالفت وی با رژیم وابسته شاه، طاغوتیان را خشمگین کرده بود، سرانجام باعث شد تا عوامل رژیم پهلوی در توطئه‌ای مشکوک، وی را در هفدهم دی ماه 1346 در 37 سالگی به قتل برسانند. هرچند که در آن زمان، مرگ تختی را، خودکشی عنوان کردند، ولی این توطئه رژیم با آگاهی یافتن مردم از اصل ماجرا، نقش بر آب گردید. پیکر جهان پهلوان تختی با حضور خیل دوستداران و مشتاقان، در شهر ری به خاک سپرده شد.

رحلت فقیه بزرگوار آیت اللَّه "احمدعلی احمدی شاهرودی" (1375 ش)
آیت‌اللَّه شیخ احمدعلی احمدی شاهرودی در سال 1305 ش در اطراف شاهرود به دنیا آمد. آیت‌اللَّه احمدی شاهرودی پس از تحصیل مقدمات در مشهد به حوزه علمیه قم عزیمت نمود و در آن‌جا نیز در حلقه درس حضرات آیات: سیدحسین بروجردی، سید محمدتقی خوانساری، سیدمحمد حجت کوه کمره‌ای، سیدصدرالدین صدر و حضرت امام خمینی (ره) جای گرفت. ایشان در این میان مدتی از طرف آیت‌اللَّه بروجردی، برای تبلیغ دین و مبارزه با فرقه ضاله بهائیت راهی شهرهایی در استان اصفهان، فارس و چهارمحال و بختیاری گردید و در این راه خدمت نمود. آیت‌اللَّه احمدی شاهرودی از آن پس برای طی مدارج عالی علمی رهسپار حوزه علمیه نجف اشرف گردید و از محضر آیات عظام: سید عبدالهادی شیرازی، سیدمحسن حکیم و سیدابوالقاسم خویی بهره‌ها برد. ایشان پس از اخذ اجتهاد، مقیم حوزه علمیه قم گردید و به تدریس و تالیف پرداخت. این عالم ربانی در طول جنگ تحمیلی، علی‌رغم کهولت سن، ماه‌ها در جبهه‌های جهاد دفاعی با رزمندگان اسلام همراه بود و حضوری روحیه‌بخش داشت. از این پژوهشگر معارف اسلامی آثار متعددی بر جای مانده که تقلید الاَعلَم، سیری در عقاید، به سوی خدا بروید و جنگ خیبر از آن جمله‌اند. آیت‌اللَّه احمدی شاهرودی سرانجام در هفدهم دی ماه 1375 ش برابر با 25 شعبان 1417 ق در هفتاد سالگی در مکه و در جوار بیت‌اللَّه الحرام درگذشت و به موالیان طاهرینش پیوست.

درگذشت محمد عرب از پیشکسوتان سرشناس کشتی (1391 ش)
محمد عرب که از هم دوره‌ای‌های جهان پهلوان غلامرضا تختی و از دوستان نزدیک او بود، امروز دار فانی را وادع گفت. عرب حدود 14 سال قهرمان ملی کشتی کشور در هر دو رشته آزاد و فرنگی بود و مدال‌های بی شمار کشوری داشت. عرب در مسابقات جهانی 1966 تولیدو نیز به عضویت تیم ملی کشتی فرنگی ایران درآمد. او از دوستان نزدیک غلامرضا تختی بود که در روز وفاتش به همراه نبی سروری پیکر جهان پهلوان را غسل دادند. عرب به دلیل جراحی قلب مدتی در بستر بیماری به سر می‌برد که سرانجام روز یکشنبه 17 دی ماه 1391 و در چهل و پنجمین سالروز درگذشت تختی، دعوت حق را اجابت کرد.

به مناسبت روز 17 دی در بعضی از شهرها تظاهرات دولتی به عمل آمد. (1356 ش)
ولی در شهر مشهد زنان با چادر مشکی و حجاب کامل اسلامی تظاهرات بر علیه رژیم نمودند. این حرکت از انعکاس نسبتاً وسیعی برخوردار گردید. روزنامه رستاخیز این حرکت زنان را در مشهد تظاهری از یک اتحاد نامقدس سرخ و سیاه دانست.

بنای مسجد "قُبا" نخستین پایگاه عبادی در اسلام توسط پیامبر در نزدیکی مدینه (1 ق)
مسجد قُبا نخستین مسجد جهان اسلام است که در بیرون شهر مدینه قرار دارد. نخستین سنگ های بنای این مسجد توسط پیامبر اسلام پس از مهاجرت ایشان از مکه به مدینه گذاشته شد. قبا نام قریه‌ای در نزدیکی مدینه بوده‌است. مسجد در سال اول هجری، توسط پیامبر اسلام به پیشنهاد عمار یاسر و یا به تقاضای ساکنان محل در قبا بنا شد. آورده‌اند که پیامبر شخصاً کار می‌کرد و خشت‌ها را حمل و تعبیه می‌کرد. پیامبر همچنین یک مرتبه در هفته در آنجا نماز می‌خواند. این مسجد بارها بازسازی شده است. نخستین مرتبه در زمان عثمان و آخرین بار در سال ۱۴۰۵ هجری قمری. در آخرین بازسازی، رواق ها گسترش یافتند، چهار گلدسته به ارتفاع ۴۷ ساخته شد، شش گنبد بزرگ به قطر ۱۲ ساخته شد و در نهایت، مساحت شبستان به ۵۰۳۵ افزایش یافت.

آغاز غزوهٔ "دُومةُ الجَندل" به رهبری رسول اکرم (ص) (5 ق)
دُومةُالجَندل منطقه‌ای در حاشیهٔ شرقی شام است که دارای زمامداری مسیحی و فرمانبردار امپراتور روم بود. حاکم این منطقه، مسافران و رهگذران را مورد اذیت و آزار قرار می‌داد و تصمیم گرفته بود تا به مدینه حمله نماید. هنگامی که خبر گستاخی و ستمگری وی به مسلمانان رسید، بلافاصله عازم منطقه گردیدند ولیکن اهالی آن تسلیم شدند و جنگی میان مسلمانان و آنان روی نداد. غزوهٔ دومة الجندل نخستین برخورد مسلمانان با رومیان به شمار می‌رود.

درگذشت "اَعمَش" فقیه و محدث جلیل القدر شیعه (148 ق)
ابومحمد سلیمان بن مَهران اسدی کوفی معروف به "اَعمش" در کوفه به دنیا آمد. اصلش از ری بود. وی از فقها و محدثین کوفه محسوب می‌شد که در حدود 1300 حدیث از تابعین روایت کرده است. همچنین برخی از افراد مانند: سفیان ثوری و حفص بن غیاث از اعمش روایت کرده‌اند. پدرش از حاضرین جنگ در کربلا و شهادت امام حسین (ع) بود. خودش هم در همین روز به دنیا آمد. ابن طولون شامی کتابی در نوادر اَعمش نوشته است.

رحلت آیت اللَّه "سید روح اللَّه خاتمی" نمایندهٔ امام و امام جمعهٔ یزد (1409 ق)
آیت‌اللَّه سید روح‌اللَّه خاتمی در سال 1324 ق در اردکان یزد به دنیا آمد. در اصفهان از محضر اساتیدی چون آیات عظام علی آقا شیرازی، سید محمد و سید علی نجف آبادی و... استفاده نمود. وی پس از شهادت آیت‌اللَّه صدوقی، از طرف حضرت امام خمینی (ره) به عنوان نمایندهٔ ولی فقیه و امام جمعهٔ یزد انتخاب گردید. وفات ایشان در سال 1409 ق برابر با 5 آبان 1367 ش در 85 سالگی روی داد.

تولد "شارل پگی" ادیب و نویسنده فرانسوی (1873 م)
شارْلْ پِگی، شاعر و نویسنده فرانسوی در هفتم ژانویه 1873 م در فرانسه به دنیا آمد. قدرت خستگی‌ناپذیر پگی در القای فکر و پرخاشگری و حساسیت فراوان و هم‌چنین نظریه‌هایش در سلسله نوشته‌های این دفتر آشکار شده است. پگی برای ادراک عمق و عظمت عالم انسانی و عالم هنر، هم با اشارات و کنایات سمبولیسم و نمادگرایی مخالف است و هم با صراحتِ ناتورالیسم که در آن بیشتر به تقلید دقیق و مو به موی طبیعت پرداخته می‌شود. مذهب پگی، نوعی مذهب شاعرانه بود بدون قید و مستقل از هر نوع قانون خشک مذهبی. مسائل مربوط به خدا در وجود پگی با نوعی عرفان آمیخته بود. شارل پگی هرچند از جانب بسیاری از نویسندگان بزرگ عصر خود تحقیر می‌شد و انتقاد او به کلیسا مورد هجوم واقع می‌گردید، اما بعدها پیشرو گروهی از نسل جوان گشت و آثارش از مهم‌ترین آثار در طول نیمه اول قرن بیستم به شمار آمد. نثرش همراه با تکرار خستگی ناپذیری است که تازگی و ابتکار فکری او را از چشم عامه مردم، دور نگه می‌دارد. آثار کامل پگی پس از مرگ او در پانزده جلد منتشر شد و آثار کامل منظوم وی در سال 1941 م به چاپ رسید. شارل پگی سرانجام در پنجم سپتامبر 1914 م در چهل و یک سالگی درگذشت.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار