در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

درخشش سیاست خارجی ایران در منطقه/ با وجود ایران جایی برای حضور داعش نیست + فیلم

ریاض اخرس استاد دانشگاه و سعدون الساعدی استاد علوم سیاسی دانشگاه نیسان در گفتگوی ویژه خبری به بررسی روابط دیپلماسی و پارلمانی بین ایران با عراق ، سوریه و لبنان پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران ریاض اخرس استاد دانشگاه  و سعدون الساعدی  استاد علوم سیاسی دانشگاه نیسان در گفتگوی ویژه خبری امشب 3 دی ماه به بررسی روابط دیپلماسی و پارلمانی بین ایران با عراق ، سوریه و لبنان پرداختند.

ریاض اخرس در پاسخ به سوال تاثیر گسترش روابط دیپلماتیک و پارلمانی بین کشورهای مقاومت به ویژه جمهوری اسلامی ایران، عراق ، سوریه و لبنان در همسویی میان این کشورها گفت: در حقیقت این روابط دیپلماتیک و تقویت آن در منطقه و کشورهای منطقه خاورمیانه تاثیر زیای دارد و اهداف بزرگی به ارمغان می آورد به ویژه اهداف سیاسی و هدف هایی که همگان به دنبال آن بوده و در خدمت منافع مردم منطقه است و برای منافع ملی کشورهای اسلامی ضروری است.

وی در ادامه افزود: لذا باید این دیدارها ادامه پیدا کند چرا که هم کمک های سیاسی، امنیتی و دیپلماسی که در یک سنگر و محور و همسو با منافع جمهوری اسلامی ایران است موثر بوده و این دیدار اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی ایران لاریجانی بسیار ضروری و مثبت است و می تواند توطئه دشمن را نقش بر آب کند.

این استاد دانشگاه در ارتباط با منافع دیگر ادامه این روابط دیپلماسی و پارلمانی تصریح کرد: در اوضاع لبنان شاهد خلاء ریاست جمهوری در سوریه بحران امنیتی و در عراق نیز وضعیت به این منوال است و این دیدار می تواند راهکار سیاسی خوبی را داشته باشد اما اگر بخواهیم به جای فرصت سازی، فرصت سوزی کنیم نمی توان به پیشرفت منطقه کمک کرد.

سعدون الساعدی در پاسخ به سوالی در ارتباط با تاثیر رفت و آمد دیپلماسی میان دو کشور ایران و عراق در همگرایی سیاسی این دو کشور گفت: ایران یک بازیگر قوی در منطقه است و یک پشتیبان محکم برای دولت مردم سالار عراق محسوب می شود و سعی دارد از لحاظ راهبردی سیاسی و امنیتی این منطقه را حفظ کند و نمی گذارد توطئه های غرب در منطقه کلید بخورد.

وی در ادامه اضافه کرد: باید اعتراف کنیم ایران ، سوریه ، عراق و لبنان محور مقاومت در منطقه بوده و متاسفانه سایر کشورها همچون آل سعود، قطر، ترکیه محور سازش با آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند لذا مسئولین سیاسی ایران در صدد هستند تا منافع منطقه را حفظ کنند.

این استاد دانشگاه علوم سیاسی در ارتباط با اولین سفر خارجی حیدرالعبادی رئیس جمهور کشور عراق به جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: مسئولین عراق به دنبال بالا بردن روابط دو کشور و دفع فتنه های تکفیری و داعش هستند از سوی دیگر سیاست عراق و ایران سیاست حکیمانه ای است ، ایران دارای سیاست مدبرانه ای است به ویژه در بعد سیاست خارجی در منطقه درخشیده است .

الساعدی تصریح کرد: زمانی که لاریجانی به بغداد سفر کردند با تمامی جریان ها و گروه های سیاسی صحبت داشتند حتی در دیدار با آیت الله سیستانی مرجع تقلید شیعیان عراق گفته بودند ایران سعی دارد تا امنیت بر عراق استقرار یابد لذا آیت الله سیستانی گفته بودند که ایران  برای کمک رسانی به مردم مظلوم عراق باید تلاش بیشتری کنند و این ایران بود که در این مدت دست بسته ننشسته بود.

وی افزود: فواد معصوم رئیس جمهور عراق از نقش مثبت ایران از رفع ظلم از منطقه به ویژه عراق نقش مهمی ایفا می کند در نتیجه ایران هیچ گاه به دنبال طمع ورزی و دست اندازی در منطقه نبوده بلکه می خواهند در منطقه ثبات و امنیت برقرار شود.

ریاض اخرس در پاسخ به سوالی در رابطه با علت نگرانی برخی در دول منطقه و کشورهای عربی و حتی رژِم صهیونیستی و کشورهای غربی از این رفت و آمد دیپلماسی گفت: همیشه احساس نگرانی و ترس خیالی میان برخی کشورهای عربی هست در واقع جمهوری اسلامی هیچ گاه با این کشورها دشمنی نکرده بلکه خود این کشورها شروع کننده بودند و بر عکس به آمریکا و رژیم صهیونیستی اعتماد دارند و نگران هستند که نکند کاری و توطئه ای علیه آن ها انجام شود.

وی هدف از ایران هراسی را بین کشورهای منطقه این گونه تشریح کرد: با این ایران هراسی می خواهند محور مقاومت را هدف قرار دهند در واقع خطر واقعی خطر دشمنان منطقه است و ایران سوپاپ اطمینانی برای منافع خودش و برای منافع همه ملل منطقه است و هویت ایرانی ، اسلامی اجازه نمی دهد تنها به فکر خودش باشد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: استکبار چون ذات مستکبری دارد از این رفت و آمدها و رویدادها در هراس است و برخی از کشورهای عربی همیشه به دنبال منافع خودشان هستند و می خواهند زیر هیمنه آمریکا باشند و می ترسند در صورت نبود این هیمه نتوانند نفس بکشند و جایگاهی داشته باشند.

وی در ادامه اضافه کرد: اگر این رفت و آمدها بین محور مقاومت صورت نگیرد دچار چالش خواهیم شد و این ها نیز هدفشان این است که محور مقاومت را به چالش بکشند و ایران را با جنگ فرسایشی درگیر کنند در واقع این گروهک تروریستی از سرویس های اطلاعاتی غرب تغذیه می شوند.

این استاد دانشگاه در رابطه با نگرانی کشورهای غربی و عربی گفت: این کشورهای عربی چون همدست ظالمان هستند نمی توانند ببینند مظلومان با هم هم رای و هم دست شده اند و سعی دارند منافع خودشان را حفظ کنند چگونه از آن سوی قاره تعدادی کشور می خواهد برای سرنوشت ما تعیین تکلیف کند و از این راه وزیرانشان را به کرسی روانه می کنند

ریاض اخرس تصریح کرد: برخی شیوخ تمایل ندارند از این سیستم بیرون بیایند لذا احساس خطر می کنند  اما در واقع تعیین سرنوشت در دست کشورهای منطقه است.

سعدون الساعدی با اشاره به این که معنویت و روحیه مردم افزایش یافته است گفت: پیروزی ها ادامه دار شده اند و در این مرحله متوقف نخواهد شد.

*** با وجود ایران جایی برای حضور داعش نیست

تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان این که از برادران همسایه خود خواهان کمک هستیم ادامه داد: اکنون اوضاع تغییر یافته است به گونه ای که هرگز از بیگانگان کمک نخواهیم گرفت.

وی با اشاره به این که تا وقتی ایران پابرجاست جایی برای حضور داعش باقی نخواهد ماند خاطر نشان کرد: ایران اسلامی فقط به شیعیان عراق کمک نمی کند بلکه به کردها ، سنی ها نیز کمک کرده است.

سعدون الساعدی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران به نفع مردم مظلوم اقدام می کند گفت: فتنه انگیزی گروه های تکفیری، تروریستی و داعش ادامه نخواهد یافت این در حالی است که همچنان برخی در سنگر فتنه گران هستند.

تحلیلگر مسائل سیاسی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته است که با پدیده شوم تروریست در منطقه مقابله کند افزود: آینده از آن مقاومت است.

وی با اشاره به این که کشورهای حاشیه خلیج فارس باید به ادامه سیاست های ایران در منطقه بپردازند بیان کرد: ایران دارای سیاست های بسیار خوبی است.

سعدون الساعدی با اشاره به این که برخی از دولت ها به جای دوستی با صهیونیست ها باید به فکر دوستی با ایران بیفتند ادامه داد: روابط مناسب میان عراق و ترکیه نیازمند روابط خوب با ایران است.

تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به این که آل سعود و کشورهای عربی باید رویه ای را همچون رویه سیاست خارجی ایران در پیش بگیرند بیان کرد: باید به اراده مردم احترام گذاشت به طوری که مردم عراق می دانند بدون ملت ایران نمی توانند وجود داشته باشند.

وی با اشاره به این که گروه های داعش باید بدانند که خط قرمز جمهوری اسلامی ایران ورود آن ها به عتبات عالیات است افزود: در صورت ورود آن ها به این مناطق جمهوری اسلامی ایران مستقیماً وارد عمل خواهد شد.

سعدون الساعدی با اشاره به این که گروه های داعش باید بدانند که اگر آب را گل آلود کنند خودشان ضرر خواهند کرد اظهار داشت: سنی ها ی عراق اوضاع را باید مورد بازبینی قرار دهند.

تحلیلگر مسائل سیاسی با تاکید بر این که سنی های عراق به خوبی می دانند که داعش برای آن ها سودآور نیست گفت: رسانه های غربی، عربی گروه های داعش را مورد حمایت قرار می دهند.

وی با اشاره به دروغ پردازی رسانه های غربی گفت: ان شا الله اوضاع بهتر خواهد شد به طوری که عراق و همه گروه ها در کنار هم قرار خواهند گرفت.

سعدون الساعدی با اشاره به ظرفیت اقتصادی خوب عراق و منطقه بیان کرد: همه مسلمانان باید از ذخایر خدادادی به خوبی استفاده کنند.

تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به این که نباید اجازه داد تا آمریکا و متحدانش از این منابع به سود خود استفاده کنند ادامه داد: سنی ها، شیعیان و همه باید بدانند که در سایه هم دینی و برادری می توانند راه خود را به خوبی ادامه دهند.

ریاض اخرس در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که وظیفه امت اسلامی برای احیاء دوباره موضوع فلسطین در صدر کانون رسانه ها چیست؟ گفت: بشار اسد بارها این موضوع را به خوبی مطرح کرده است که باید فلسطین به صدر کانون رسانه ها بازگردد.

وی با اشاره به ارتش بسیار قوی سوریه ادامه داد: متاسفانه نتوانسته ایم از لحاظ جنگ هوایی به پیشرفت خوبی دست یابیم.

استاد دانشگاه با اشاره به سنگرهای تکفیری های تخریبی و حمایت هایی که از سوی آل سعود می شوند اظهار داشت: امارات و قطر از گروه های تکفیری حمایت می کنند

** سیاست خارجی ایران نیات شوم غربی ها و مستکبران را مفتضح کرد

ریاض اخرس با اشاره به سیاست خارجی ایران در منطقه گفت: سیاست خارجی ایران نیات شوم غربی ها ، مستکبران و عرب های مرتجع را مفتضح کرد.

وی با تاکید بر این که سیاست مداران جمهوری اسلامی ایران توانستند حکیمانه و هنرمندانه تمام نقشه های آن ها را برملا کنند اظهار داشت: غربی ها، مستکبران و کشورهای عربی مرتجع دیگر در بین مردم جایگاهی ندارند.

** گام های بسیار خوب ایران برای حمایت از مظلومان منطقه

استاد دانشگاه  با تاکید بر این که ایران برای کمک به مظلومانه منطقه گام های خوبی برداشته است  ادامه داد: عراق از ترکیه خواهان کمک شد این در حالی است که آن ها کمکی به این کشور نکردند.

ریاض اخرس با اشاره به اعتراف مسعود باریزانی مبنی بر این حمایت گسترده ایران از عراق گفت: همه باید بدانند ایران به مظلومان کمک می کند.

وی با اشاره به این که همه باید کمک های ایران را نمایان کنند افزود: عشایر غیور شیعه و سنی با مقامات ایرانی دیدار و گفتگو داشتند به طوری که فهمیدند فریب کشورهای غربی و عربی را خورده اند.

استاد دانشگاه با تاکید بر این که حکمت و تدبیر ایرانیان دارای بعد انسانی و اسلامی است خاطر نشان کرد: ایرانیان توانستند نقشه های آن ها را نقش بر آب کنند و آبرویشان را بریزند.
 
ریاض اخرس با اشاره به  نقش رسانه های در حمایت از محور مقاومت ادامه داد: متاسفانه رسانه های ما تحریم هستند و نمی توانند صدای ما را به شیعیان برسانند.

وی با بیان این که افراد مزدور برای تخریب زیر ساخت ها به عراق گسیل شده اند ادامه داد: ان شا الله پیروزی های بسیاری در راه است.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
برچسب ها: گفتگو ، اخرس ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار