دقایقی پیش

رئیس مجلس به تهران بازگشت/ پایان سفر منطقه‌ای به سوریه،لبنان و عراق

علی لاریجانی پس از سفر ۶ روزه به کشورهای سوریه،‌ لبنان و عراق دقایقی پیش وارد تهران شد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که برای سفر منطقه‌ای به 3 کشور سوریه، لبنان و عراق سفر کرده بود، پس از طی آخرین مرحله از سفر خود در کردستان عراق، دقایقی پیش با استقبال محمدرضا باهنر نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور و علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.
 
در این سفر حسین امیر عبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه، حسن قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه، موسی احمدی نماینده کنگان و دیر، جواد سعدون‌زاده نماینده آبادان، جلیل جعفری نماینده خلخال و رحیم زارع نماینده آباده، رئیس مجلس را همراهی کردند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی صبح روز یکشنبه (30 آذرماه) در ابتدای سفر منطقه‌ای خود عازم دمشق پایتخت سوریه شد و در آنجا با بشار اسد رئیس‌جمهور، محمد جهاد اللحام رئیس مجلس، وائل الحلقی نخست وزیر و ولید المعلم وزیر خارجه سوریه دیدار و درخصوص مسائل منطقه‌ای و فیمابین از جمله راه‌های مقابله با گروه‌های تروریستی موجود در سوریه گفت‌وگو کرد.
 
 دکتر لاریجانی درکشور سوریه همچنین حرم مطهر حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) را زیارت کرد.
 
دکتر علی لاریجانی شب یکشنبه (30 آذرماه) پس از اتمام سفر یک روزه به سوریه، دمشق را ترک و وارد لبنان شد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در لبنان با سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان، رمضان عبدالله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، تمام سلام نخست‌وزیر لبنان، نبیه بری رئیس مجلس لبنان، سمیر المقبل وزیر دفاع و معاون نخست وزیر لبنان و برخی دیگر از مقامات سیاسی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
همچنین دکتر لاریجانی در دانشکده حقوق دانشگاه دولتی بیروت حضور یافت و با اساتید و دانشجویان این دانشگاه گفت‌وگو کرد. یکی دیگر از برنامه‌های رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در لبنان حضور بر مزار عماد مغنیه و ادای احترام به این شهید والامقام بود. در ادامه همچنین دکتر لاریجانی در دیداری با برخی از گروهای فلسطینی در هتل Phoeniciaحضور یافت.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سفر خود روز (سه‌شنبه 2 دی‌ماه) بیروت در لبنان را به مقصد نجف در عراق ترک کرد.
 
دکتر لاریجانی در سفر خود به عراق ابتدا به شهرهای نجف رفت و ضمن زیارت حرم امیرالمومنین (ع)، با مراجع عالیقدر این کشور از جمله آیات عظام سیستانی، حکیم، فیاض و بشیر نجفی دیدار و درخصوص مسائل مهم منطقه و عراق گفت‌وگو کرد.
 
در ادامه رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان به بغداد پایتخت عراق رفت و با مقامات بلندپایه سیاسی این کشور از جمله فؤاد معصوم رئیس جمهور، حیدر العبادی نخست‌وزیر، سلیم عبدالله احمد الجبوری رئیس مجلس، عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی، اسامه النجیفی معاون رئیس جمهور عراق، ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه، احمد چلبی رئیس کنگره ملی عراق و محمود المشهدانی رئیس سابق پارلمان عراق دیدار و درخصوص مسائل مهم فیمابین، منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و گفت‌وگو کرد که از مهمترین آنها می‌توان به راهکارهای برخورد جدی با گروه‌های تروریستی موجود در عراق و همچنین راه‌های بسط و گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان تهران و بغداد اشاره کرد.
 
سپس دکتر لاریجانی به شهرهای کاظمین و کربلا رفته و ضمن دیدار با استاندار کربلا، به زیارت حرم امام موسی کاظم (ع)، امام جواد (ع)، امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) مشرف شد.
 
رئیس مجلس در کربلا نیز با برخی علما و مراجع تقلید از جمله آیات عظام مدرسی و بحرالعلومی دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
دکتر لاریجانی در ادامه به شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق رفت و در آنجا ضمن دیدار و عیادت از جلال طالبانی رئیس‌جمهور سابق عراق، با برهم احمد صالح نخست‌وزیر سابق این اقلیم نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
منطقه نهایی سفر دوره‌ای رئیس مجلس شهر اربیل بود که دکتر لاریجانی در آنجا نیز با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و یوسف محمد رئیس پارلمان این اقلیم دیدار و گفت‌وگو کرد. مهمترین مسئله مورد بحث بین این مقامات بلندپایه نیز بررسی راه‌های مقابله با تروریسم و گسترش همکاری‌های فیمابین بود.

انتهای پیام/
برچسب ها: رئیس ، مجلس ، به تهران ، بازگشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار