نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران:

بالغ بر ۷۰ درصد منابع سلامت در سطوح ۲ و ۳ صرف می‌شود

گل علیزاده با اشاره به اینکه منابع سلامت باید در سطوح پیشگیری و غربالگری با محوریت پزشک خانواده صرف شود، گفت: خدمات تشخیصی گران قیمت ۷۰ تا ۸۰ درصد منابع سلامت را به شیب سطوح ۲ و ۳ سوق داده است.

 دکترعزت الله گل علیزاده نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه نوع برخورد سازمان‌های بیمه گر و سایر ارکان نظام سلامت بر رفتار ارائه دهندگان خدمت تاثیر دارد؛ اظهار داشت: با توجه به اینکه هم اکنون جامعه به سمت بیماری‌های غیرعفونی؛ سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی پیش می‌رود و از سویی مشکلات جهان سومی و کشورهای توسعه یافته را همراه با جمعیت سالمندی داریم باید توجه ویژه‌ای به امر سلامت و خود مراقبتی داشته باشیم. 

وی همچنین به عدم کنترل بازار سلامت در طی سالهای اخیر اشاره کرد و افزود: سیستم‌هایی که دارو؛ مکمل و تجهیزات پزشکی را وارد می‌کنند، سردمدار این باز شده و سبب ورود خدمات تشخیصی گران قیمت در حوزه سلامت شدند. 

وی با بیان اینکه در برنامه چهارم و پنجم توسعه این موضوع ریشه یابی شد، ادامه داد: قانون برنامه پنجم توسعه کامل و جامع است مشروط بر اینکه تمامی اجزای آن با کمک همه کنش گران نظام سلامت اجرا شود. 

نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران به سامانه خدمات جامع و همگانی سلامت مبتنی بر مراقبت‌های اولیه سلامت تاکید کرد و گفت: محوریت پزشک خانواده در نظام ارجاع، خرید راهبردی خدمات و سطح بندی آن‌ها و همچنین واگذاری امور تصدی‌گری با رعایت ماده ۱۳ قانون مدیریت خدمات کشوری با تاکید بر پرداخت مبتنی بر عملکرد، توسط وزارت بهداشت اجرا شود. 

 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۲۳ ۲۴ دی ۱۳۹۳
این که چیز جدیدی نیست از قبل وجود داشته ؟