با امضای تفاهم نامه ای میان وزرای بهداشت دو کشور صورت گرفت؛

ایران و عراق در زمینه های دارویی، بهداشتی و آموزش پزشکی همکاری می کنند

تفاهم نامه همکاری های دارویی، بهداشتی، درمانی و آموزش پزشکی ظهر امروز به امضای وزرای بهداشت جمهوری اسلامی ایران و عراق رسید.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا،براساس این تفاهم نامه دو کشور در زمینه های دارو، تجهیزات پزشکی و ایمنی غذایی، گردشگری سلامت، پژوهش و آموزش پزشکی و مراقبت های بهداشتی همکاری خواهند کرد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مراسم امضای این تفاهم نامه ضمن ابراز خرسندی از عزم جدی دو کشور برای ارتقاء سلامت گفت: امیدوار هستم که کارگروه های مشترکی که برای اجرایی شدن مفاد این تفاهم نامه تشکیل می شود، به طور جدی کار خود را شروع کنند و طبق توافقات صورت گرفته با تشکیل جلسات گزارشات هر کار گروه را ارائه دهند.

دکتر هاشمی گفت: همانطور که مسئولین در کشور علاقه مند به ارتقاء روابط دو کشور هستند، در زمینه بهداشت و درمان نیز شاهد همکاری های جدی در ماه های آینده خواهیم بود.

بنابراین گزارش دکتر عدیله حمود حسین وزیر بهداشت عراق نیز در این مراسم ضمن قدردانی از دعوت وزیر بهداشت ایران و نیز جدیت و پیگیری های همکاران حوزه سلامت برای گسترش همکاری های مشترک در بخش سلامت بین دو کشور اظهار امیدواری کرد: که در آینده نزدیک شاهد همکاری های مشترک در زمینه دارو، تجهیزات و امکانات پزشکی باشیم.

بر اساس این گزارش، پیش از امضای این تفاهم نامه دکتر دیناروند معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو ضمن ابراز علاقه مندی وزارتخانه های بهداشت ایران و عراق برای ارتقاءروابط در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی گفت: طی سه ماه اخیر، فعالیتها و تلاشهایی از سوی هر دو کشور برای ارتقاء روابط صورت گرفته است.

دکتر دیناروند گفت: شرکت های داروسازی و تجهیزات پزشکی ایران برای سرمایه گذاری در عراق آماده هستند.

وی از برپایی نمایشگاه دارو و تجهیزات پزشکی در آینده ای نزدیک در عراق خبر داد  و گفت: به زودی در راستای اجرای مفاد تفاهم نامه مقامات وزارت بهداشت همزمان با برپایی این نمایشگاه به عراق سفر خواهند کرد.

براساس این گزارش، دکتر سید امیر محسن ضیائی معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز طی سخنانی زمینه های همکاری های آموزشی بین دو کشور را تشریح کرد.

وی گفت: در جمهوری اسلامی ایران، آموزش عالی پزشکی با نظارت وزارت بهداشت در 50 دانشگاه علوم پزشکی کشور در بخش دولتی انجام می شود.

وی ضمن تشکر از بازدید هیات عراقی در روزهای گذشته از یکی از بیمارستانهای آموزشی دانشگاهی ابراز داشت: در جمهوری اسلامی ایران ظرفیت های زیادی برای تربیت نیروی انسانی در بخش های مختلف وجود دارد.

وی آمادگی وزارت بهداشت را برای پذیرش دانشجویان عراقی در رشته های مختلف علوم پزشکی و نیز تبادلات علمی بین دو کشور اعلام کرد.

همچنین دکتر محسن اسدی لاری مدیرکل امور بین الملل نیز طی گزارشی به تشریح بخشهایی از تفاهم ننامه همکاری بین دو کشور پرداخت.

وی دارو، تجهیزات پزشکی و ایمنی غذایی، گردشگری سلامت، ارائه خدمات بیمارستانی و درمانی، پژوهش و آموزش پزشکی و حوزه مراقبت های بهداشتی و نظام سلامت را از جمله مفاد این تفاهم نامه عنوان کرد.

دکتر اسدی لاری گفت: برای اجرایی شدن این تفاهم نامه، تشکیل کمیته ویژه ای برای ثبت داروها و تجهیزات پزشکی پیش بینی شده است.

وی از تشکیل 6 کارگروه مشترک با کمیته های اجرایی علاوه بر کمیته هماهنگی برای اجرایی شدن این تفاهم نامه خبر داد.

وی گفت: این کارگروه ها هر 6 ماه یک بار در هر دو کشور جلسه خواهند داشت و گزارشات مربوطه هرا به وزرای بهداشت دو کشور ارائه خواهند داد.

گفتنی است: در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک بهداشتی، دارویی و آموزش پزشکی مشاور  عالی وزیر بهداشت، معاونین غذا و دارو، درمان و آموزشی، مدیرکل امور بین الملل و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت حضور داشتند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار