آخوندی تاکید کرد

اصلاح گلوگاه جاده‌ای تا پیش از نوروز و ایجاد توقفگاه ایمن

وزير راه و شهرسازی در نشست هماهنگی و برنامه‌ريزی سفرهای نوروزی شهروندان در نوروز 94 با تأكيد بر تبليغ رسانه‌ای با هدف توزيع سفرها در سراسر كشور و تمركززدايی از مشهد و شمال كشور دستور داد گلوگاه‌های جاده‌ای شناسايی و قبل از نوروز اصلاح و توقفگاه‌های موقت ايمن در جاه‌ها برای مسافران نوروزی ايجاد شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، عباس آخوندي در نشست برنامه‌ريزي براي سفرهاي نورورزي شهروندان كه با حضور مديران كل راه و شهرسازي 13 استان مسافرپذير برگزار شد ، گفت: برنامه‌ريزي مديريت سفرهاي نوروزي موضوع بسيار مهمي است چرا كه در هر نوروز حجم عظيمي از سفرها شكل مي‌گيرد و تنها در سال گذشته 32 ميليون نفر با استفاده از همه نوع حمل و نقل به مسافرت رفتند كه رقم بسيار بزرگي است و همه ما بايد براي حفظ آرامش و ايمني مسافران تلاش كنيم.

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه انجام اين كار به برنامه‌ريزي دقيق نياز دارد، افزود: پيش از اين نيز بارها بر لزوم توزيع سفرها در سراسر كشور تأكيد شده بود؛ به گونه‌اي که اجازه داده نشود در يك منطقه تمركز مسافر را شاهد باشيم و منطقه‌اي ديگر خالي از مسافر باشد.

وي با بيان اينكه بايد از اکنون تبليغ براي متعادل‌تر كردن توزيع مسافرت‌ها را با كمك سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آغاز كنيم، ادامه داد: اين كار به كاهش تمركز سفرها به مشهد و شمال كشور كمك مي کند و شاهد انجام سفرهاي بيشتر به غرب، شرق و جنوب كشور خواهيم بود.

آخوندي با بيان اينكه براي نمونه بايد براي انجام سفر بيشتر به استان اصفهان تلاش شود، اظهار داشت : نوروز 1393 حدود 26 ميليون نفر از محورهاي جاده‌اي استان اصفهان عبور كرده و 5 ميليون نفر نيز در شهر اصفهان اقامت داشتند كه نسبت به نوروز 92 حدود 5 درصد كاهش را شاهد بوديم.

وي با تأكيد بر تبليغات رسانه‌اي براي انتخاب سيستم حمل و نقل عمومي از سوي مردم در سفرهاي بين شهري خاطرنشان كرد: اگرچه مردم در نوروز بيشتر به سفر با خودروي شخصي تمايل دارند اما يكي از وظايف مديران ستادي و استاني وزارت راه و شهرسازي تبليغ سفر با خودروي عمومي با همكاري صداوسيماست.

وزير راه و شهرسازي بحث حمل و نقل تركيبي را نيز مهم دانست و بيان كرد: انتقال سفرهاي نوروزي از جاده‌ به ريل در وهله نخست و سپس هوايي در وهله دوم و در نهايت دريايي در استان‌هاي جنوبي، حتما در دستور كار قرار گيرد.

وي با بيان اينكه تورهاي مسافرت نوروزي در حال حاضر تك‌بعدي و عمدتا اتوبوسي است، ادامه داد: بايد با سازمان‌دهندگان تورهاي بزرگ گفت‌وگو شود تا حمل و نقل تركيبي در اين تورها افزايش يابد كه هم به لذت‌بخش‌تر شدن سفر مي‌انجامد و هم از افزايش اوج مسافرت با خودروي شخصي مي‌كاهد.

آخوندي با بيان اينكه تا دو ماه باقيمانده به آغاز سفرهاي نوروزي، گلوگاه‌هاي جاده‌اي شناسايي و اصلاح شود، گفت: هر مقدار از اين مشكلات جاده‌اي کم شود، در كاهش تلفات جاده‌اي اثرگذار است. ضمن اينكه بايد اين موارد در جلسات شوراهاي استاني حمل و نقل نيز مطرح شود و به اطلاع استانداران برسد زيرا استانداران با حساس شدن نسبت به موضوع وجود نقاط گلوگاهي در جاده‌ها به رفع اين نقاط كور و ايمن‌سازي جاده‌ها راغب‌تر مي‌شوند.

وي با اشاره به لزوم ايجاد توقفگاه‌هاي موقت ايمن در جاه‌ها براي مسافران نوروزي، سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي را به تأسيس اين گونه توقفگاه‌ها با كمك هلال احمر و استانداري‌ها ملزم كرد. ضمن اينكه به مسئولان شوراهاي حمل و نقل استان‌ها گوشزد كرد كه ادارات كل راه و شهرسازي استان‌ها مي‌توانند با همكاري شهرداري‌ها كمپ‌هاي استراحت در داخل شهرها ايجاد كرد و از تجربه‌هاي خوب ادارات كل راه و شهرسازي استان‌هاي خراسان رضوي، مازندران، هرمزگان، خوزستان، فارس و اصفهان براي ساخت كمپ‌هاي موقتي استراحت مسافران و سرويس‌هاي بهداشتي موقت در شهرهاي مشهد، بندرعباس، اهواز، شيراز و اصفهان بهره ببرند.

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه اطلاع‌رساني اين اقدامات نيز بسيار مهم است ، گفت: اينكه به مبحث تبليغات اشاره مي‌كنم، نشان‌دهنده اهميت آن است؛ اين مسئله در موضوع فروش بليت ناوگان‌هاي حمل و نقلي مختلف در نوروز بيشتر نمايان مي‌شود و رسانه‌ها مدام به مسئله نارضايتي مردم از ايجاد بازار سياه در فروش بليت اتوبوس، هواپيما و قطار مي‌پردازند كه البته معلوم هم نيست چه قدر از اين اخبار واقعي است.

وي با اشاره به بخشنامه‌اي مبني بر ممنوعيت استفاده از ناوگان اتوبوسي سازمان‌ها و ادارات دولتي در شبکه ناوگان جاده‌اي در ايام نوروز كه اسفند 92 به همه سازمان‌ها ابلاغ شد، ادامه داد: امسال نيز اين موضوع را بخشنامه مي‌كنم و نبايد از اتوبوس‌هاي ادارات و سازمان‌ها در ناوگان حمل و نقل جاده‌اي استفاده شود و تنها اتوبوس‌هايي که براي سفرهاي برون‌شهري در ايام عادي استفاده مي‌شود، در سفرهاي نوروزي بايد به كار گرفته شود.

آخوندي با بيان اينكه بايد ارزيابي شود كه اصلاح گلوگاه‌هاي جاده‌اي به خصوص در استان‌هايي که مقصد گردشگران نوروزي هستند، چه‌قدر بار مالي دارد، افزود: ارائه ميزان بودجه مورد نياز براي اصلاح نقاط گلوگاهي به همه استان‌ها بخشنامه شود تا ستاد مركزي وزارت راه و شهرسازي، دانش و برنامه‌ريزي صحيحي درباره تعداد نقاط گلوگاهي کشور و بودجه مورد نياز براي اصلاح آنها داشته باشد.

وي با اشاره به مشكلات سال گذشته در بنادر مسافري هرمزگان به هنگام سفرهاي دريايي نوروزي و ايجاد صفوف طولاني در مقابل بندر پل (در استان هرمزگان) براي سفر دريايي به جزاير منطقه آزاد قشم و كيش، ايمني پايين شناورهاي خودروبر و ايمني پايين بنادر مسافري، از سازمان بنادر و دريانوردي خواست گزارش كاملي درباره وضعيت بنادر ارائه دهد.

وزير راه و شهرسازي همچنين با توجه به اضافه شدن شهرستان‌هاي آبادان و خرمشهر به منطقه آزاد تجاري اروند تأكيد كرد: اين مسئله سبب مي‌شود تا خوزستان امسال شاهد افزايش مسافرت‌ها باشد؛ ضمن اينكه براي رفع مشكلات و نگراني هاي کاروان هاي راهيان نور و سفرهاي نوروزي مردم به خوزستان بايد اقدام جدي شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: توقفگاه ، ایمنی ، آخوندی ، سفر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شهرستان آستارا
۱۹:۵۵ ۲۴ دی ۱۳۹۳
باسلام خسته نباشید میخواستم به وزیر محترم راه و مسکن شهرسازی بفرماید مسکن مهر معلولین شهرستان آستاراو چرا تحویل نمیدن ایلان نزدیک به پنج ساله گرفتار شدیم دویست و پتجاه میلیون تومان گرفتن اقساط وام مسکنم پرداخت میکنیم لطفا در مورد این موضوع تحقیقی بفرماید باتشکر فراوان
آخرین اخبار