دبیر انجمن سیمان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

سیمان به صورت اعتباری فروخته می‌شود/کاهش 10 درصدی صادرات سیمان

دبیر انجمن سیمان گفت: به دلیل رکود بازار، فروش سیمان به صورت اعتباری انجام می‌شود که این مسئله نقدینگی این حوزه را کاهش داده است.

عبدالرضا شیخان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: در 9 ماهه سال جاری حدود 56 میلیون و 850 هزار تن کلینکر (ماده اولیه سیمان) تولید شده است که نسبت به مدن مشابه سال قبل 4 درصد رشد داشته است.
 
دبیر انجمن سیمان با بیان اینکه سیمان بر اساس نیاز بازار تولید می‌شود، افزود: سیمان در 9 ماهه امسال حدود 51 میلیون و 645 هزار تن تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6 درصد کاهش داشته است.
 
وی ادامه داد: همچنین 4 میلیون و 528 هزار تن کلینکر و 10 میلیون تن نیز سیمان در 9 ماهه امسال صادر شد که صادرات سیمان نسبت به 9 ماهه 92، 10 درصد کاهش داشته است ولی در مجموع صادرات کلینکر و سیمان در مقایسه با سال پیش تقریبا برابر بوده است.
 
به گفته شیخان رکود ساخت و ساز و کمبود پروژه و مشکلات مرزی با عراق دلیل کاهش تولید و صادرات بوده است.
 
وی همچنین به توافق انجمن سیمان با وزارت نفت اشاره کرد و گفت: با تاملاتی که با وزارت نفت شد امسال سوخت مورد نیاز کارخانه‌ها تامین شد منتهی یک درخواستی از وزارت نفت داشتیم که فعالیت کوره‌ها را به مدت یک ماه متوقف کنیم تا یک صرفه‌جویی در این زمینه صورت پذیرد.

دبیر انجمن سیمان افزود: به ازای این توقف، وزارت نفت سوبسیدی را تحت عنوان اعتبار در قبض‌ گاز ماه‌های آینده در نظر می‌گیرد.

شیخان تصریح کرد: در واقع به دلیل موجودی‌های زیاد کلینکر، با توقف یک ماهه کوره‌ها بازار آسیبی نمی‌بیند چراکه کیفیت کلینکرها رو به افول بود و هم اکنون کلینکر موجود تبدیل به سیمان شده و به دست مصرف کننده می‌رسد.
 
وی در ادامه اظهار داشت: به دلیل رکود بازار، فروش سیمان به صورت اعتباری انجام می‌شود که این مسئله نقدینگی این حوزه را کاهش داده است.
 
وی افزود: در کنار این موضوع هر واحد ماهانه یک میلیارد تومان هزینه سوخت می‌پردازد که با اقدام اخیر وزارت نفت قطعا هم نقدینگی واحدها تا حدودی افزایش می‌یابد و هم فروش بهتر خواهد شد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار