گالف نیوز:

پرونده فلسطین در دیوان کیفری و دشواری‌‎های پیش روی آن

فلسطین اول آوریل سال 2015 به طور رسمی به عضویت دیوان کیفری بین المللی درخواهد آمد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی گالف نیوز در گزارشی به قلم "هاردیپ پوری و عمر العقده" درباره پرونده فلسطین در دیوان کیفری بین المللی نوشت:سال 2014 میلادی در حالی پایان یافت که مناقشه اسرائیل و فلسطین همچنان به قوت خود باقیست. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در آستانه سال جدید درخواست عضویت فلسطین را در دیوان کیفری بین المللی امضاء کرد و این اقدام یک روز پس از مخالفت شورای امنیت سازمان ملل با پیش نویس قطعنامه ای صورت گرفت که در آن بر عقب نشینی اسرائیل از کرانه باختری رود اردن تاکید شده بود. 

فلسطین اول آوریل سال 2015 به طور رسمی به عضویت دیوان کیفری بین المللی درخواهد آمد. 

پرسش های بسیاری درباره اینکه چگونه این اقدام ، توازن قدرت را بین اسرائیل و فلسطین تغییر و روند صلح را تحت شعاع قرار خواهد داد مطرح شده است. 

تلاش برای عضویت در دیوان کیفری بین المللی نشان از آن دارد که تشکیلات خودگردان فلسطین می کوشد خود را از مذاکرات صلح تحت هدایت آمریکا جدا کرده و به نهادهای بین المللی متوسل شود. 

با توجه به اینکه گفتگوهای دوجانبه صلح دهها سال بی نتیجه مانده است ، عباس و کابینه وی ترجیح می دهند از همه ابزارها و گزینه های نظام چندجانبه برای بین المللی کردن این پرونده و راه یابی به عرصه جهانی استفاده و از این طریق اهرم نفوذ خود را در مذاکرات آتی تقویت کنند.  

نخستین پیروزی بزرگ آنها به نوامبر سال 2012 میلادی و هنگامی بازمی گردد که مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آراء با ارتقاء جایگاه فلسطینیان در این سازمان به عنوان یک کشور ناظر غیرعضو موافقت کرد. 

138 رای موافق در برابر تنها نه رای مخالف نشان از تغییر چشمگیر مواضع جامعه بین الملل در قبال این مسئله داشت. 

این اقدام از نقطه نظر دیگر نیز حائز اهمیت است و آن راهبرد گسترده ای است که مقبولیت و عدالت حقوقی را دنبال می کند.    

تشکیلات خودگردان فلسطین این راهبرد را از طریق جلب حمایت مجمع عمومی سازمان ملل ، شورای حقوق بشر سازمان ملل و دیگر نهادها دنبال می کند حال آنکه محافل و جوامع مدنی داخلی فلسطین گام های قابل توجهی را به ویژه در زمینه راه اندازی جنبش تحریم اسرائیل برداشته اند.  

این جنبش سال 2005 تشکیل شد و اکنون دولت های مختلف و گروه های جامعه مدنی فعالیت های آن را به رسمیت می شناسند . از سوی دیگر ، چنین کمپینی نشان از افزایش انزوای اسرائیل دارد و مقامات تل آویو را به هراس انداخته است. 

مهمترین جنبه عضویت فلسطین در دیوان کیفری بین الملل آن است که در چارچوب آن امکان تحقیق درباره جنگ 50 روزه اسرائیل و حماس که تابستان سال گذشته در غزه روی داد فراهم خواهد شد.  

بنا بر اعلام سازمان ملل در این جنگ دو هزار و 100 فلسطینی از جمله یک هزار و 462 غیرنظامی و 73 اسرائیلی که شش تن آنها غیرنظامی بودند کشته شدند. 
به رغم اینکه اسرائیل عضو دیوان کیفری بین المللی نیست ، این دیوان همچنان حق رسیدگی به جنایات جنگی ، جنایت علیه بشریت و کشتار را در سرزمین های فلسطینی دارد. 

برای تشکیلات خودگردان فلسطین ممکن است جنبه های نمادین مهمتر از جنبه های حقوقی باشد. به بیان دیگر تاریخ نشان داده است پرونده هایی که به دیوان کیفری بین المللی ارجاع داده می شود چنانچه به مسئله اسرائیل و فلسطین ارتباط داشته باشد مشمول محدودیت های قانونی می شود . قطعنامه 242 شورای امنیت که در آن عقب نشینی اسرائیل از سرزمین های اشغالی در جنگ شش روزه سال 1967 درخواست شده است و بی توجهی به رای دیوان المللی در سال 2004 که احداث دیوار حائل را در سرزمین های اشغالی غیرقانونی نامید از جمله این موارد است. 

عضویت فلسطین در دیوان کیفری بین المللی برخی واکنش ها را به دنبال داشته است از جمله اینکه اسرائیل حدود 125 میلیون دلار از درامدهای مالیاتی تشکیلات خودگردان فلسطین را مسدود و کنگره آمریکا تهدید کرده است از اعطای کمک 440 میلیون دلاری به این تشکیلات خودداری خواهد کرد ؛ اقداماتی که تاثیرات گسترده منفی بر دیدگاه فلسطینیان و احتمالا مخالفت آنها را با عضویت در دیوان کیفری بین المللی به دنبال خواهد داشت. 

تلاش برای عضویت در دیوان کیفری بین المللی خود راهبردی برای برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطین نیست بلکه شیوه ای است که در بهترین حالت موجب تقویت اهرم نفوذی فلسطینیان در صحنه بین الملل خواهد شد . در بدترین حالت نیز ، آخرین تلاش فلسطینیان برای استفاده از همه ابزارهای باقیمانده خواهد بود. 
با وجود این ، اینکه فلسطینیان بتوانند از عضویت در دیوان کیفری بین المللی گرفته تا راه اندازی جنبش تحریم طرف مقابل را به پاسخگویی وادار کنند زمینه را برای برقراری صلحی فراگیرتر فراهم خواهد کرد که حمایت قابل توجه جامعه بین الملل را به دنبال خواهد داشت.  

فلسطینیان به تنهایی قادر به چنین کاری نیستند و هرگونه توافقنامه صلح به حمایت کشورهای عربی بزرگ نیاز دارد. 



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار