نفت در هفته‌ای که سپری شد

احداث شهرک صنعتی در جاسک توسط ایران و چین/ ایران از واردات پمپ‌های آمریکایی و اروپایی خودکفا شد

احداث شهرک صنعتی در جاسک توسط ایران و چین، راه‌اندازی سامانه الکترونیکی کالا و خدمات نفتی تا پایان سال و صدور گاز ایران به عراق از اوایل سال آینده و توقف بنزین 400 تومانی از اوایل بهمن از مهم‌ترین اخبار منتشر شده در هفته گذشته در صنعت نفت بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ صنعت نفت در طی هفته گذشته شاهد تحولات اساسی در عرصه نفت و گاز و پتروشیمی بود به طوری که در این هفته پنجاهمین سالگرد تاسیس صنعت پتروشیمی با حضور مسئولان کشور برگزار و از پیشکیوتان این صنعت تقدیر به عمل آمد.

فرج پوروند گفت: مهندسی ساخت پمپ‌های کرایوجینک تا دیروز در انحصار سه کشور آمریکا، آلمان و ژاپن بوده که اکنون ایران به جمع آنها پیوست به طوری که با کسب این جایگاه علی‌رغم تمام تحریم‌ها از ورود این پمپ‌ها به کشور جلوگیری می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی با بیان اینکه با خودکفایی بیشتر در طراحی و تولید کالا در صنعت نفت از واردات کالاهایی که امکان ساخت داخل وجود دارد ممنوع می‌شود گفت: در دوره کاهش قیمت نفت ایران با صرفه‌جویی ارزی حاصل از بومی‌سازی کالا یک بازی برد- برد را در صنعت نفت رقم می‌زند.

مديرعامل شرکت ملی گاز ايران از آغاز صدور گاز به عراق در اول سال آينده خبر داد و گفت: امسال هم آمادگی داريم و شرايط عراق باعث اين تأخير شده است.

تراز تجاری روسیه در دو ماه اخیر رشد 4 درصدی را تجربه کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه موضوع آلودگی هوا به دلیل نقش مخرب آلاینده‌های حاصل از فرآیند پتروشیمی چالشی مهمی است، گفت: با تقویت پژوهش و نوآوری در عرصه ملی و بین‌المللی می‌توان شاخص‌های مورد تأیید سازمان محیط زیست را تأمین کرد.

معاون وزیر نفت در صنعت پتروشمی گفت: شورای راهبردی CSR وزارت نفت هر چه سریع‌تر نسبت به تدوین نقشه راه برای رسیدن به مسئولیت اجتماعی در بنگاه‌های اقتصادی اقدام نماید تا با مشارکت کلیه ذی‌نفعان سازمانی برای دستیابی به توسعه پایدار اقدامات جدی را به عمل آورد.

معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربری گفت: شرکت‌های واگذار شده باید تن به حاکمیت وزارت نفت بدهند چرا که وزارت نفت ماهیانه 3 هزار و 750 میلیارد تومان بابت هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌کند، بنابراین راهی جز این ندارند که طلب خود را دریافت نمایند.

مديرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ايران گفت: با تبديل بنزين 400 تومانی به 700 تومان از اول بهمن امسال، عرضه بنزين 400 تومانی از فردا متوقف می‌شود.

رئیس انجمن صنفی جایگاهداران سی‌ان‌جی گفت: حدود ۲۲ ماه از تصویب مجوز دریافت کارمزد توسط شورای اقتصاد می‌گذرد، اما جایگاهداران همچنان چشم انتظارند که شرکت ملی گاز این مصوبه را در قبوض گاز مربوطه اعمال کند.

مدیرعامل شرکت نفت خزر از توان ایران برای ساخت دومین سکوی نیمه شناور حفاری در آب‌های عمیق دریای خزر خبر داد و گفت: حفاری چاه دوم اکتشافی در خزر به خوبی در حال پیشرفت است.

رئیس نگهداری و تعمیرات انتقال و دیتای منطقه تهران گفت: رادیوهای ایستگاه‌های مخابراتی ایوانکی و حاجی آباد نصب و راه اندازی شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش پنجاهمین سالگرد صنعت پتروشیمی، گفت: از سال 68 تا به امروز تولید محصولات پتروشیمی سالانه 22 درصد رشد داشته به طوری که میزان صادرات نیز به رشد 38 درصدی رسیده است.

وزیر نفت گفت: در حال حاضر نشستی برای برگزاری جلسه فوق‌العاده اوپک نداریم اما رایزنی با اعضای اوپک برای جلوگیری از کاهش قیمت ادامه دارد.

زنگنه گفت: تحریم‌ها هیچ مانعی بر پیشرفت صنعت پتروشیمی کشور ایجاد نکرده بلکه عامل اصلی کندی این صنعت در توسعه بی‌تدبیری مسئولان صنعت پتروشیمی است.

شعری‌مقدم گفت:در حال حاضر 60 میلیون تن ظرفیتی که در سه مرحله ایجاد شده بود کلا به بخش خصوصی واگذار شده است بدون اینکه منبع قابل توجهی برای شرکت صنایع پتروشیمی باقی بماند ولی بدهی‌های آنها از بابت وام‌های ارزی که گرفته شده به عهده این شرکت است که باید آنها را از شرکت‌ها اخذ و به فاینانس‌ها پرداخت نماید.


رئیس انجمن صنفی جایگا‌ه‌داران CNG کشور، از پیشنهاد کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت CNG خبر داد و گفت: با کاهش قیمت این محصول استراتژیک زمینه برای توسعه جایگاه‌ها و تحول در عرصه اقتصاد کشور فراهم می‌شود.

مدير عامل شرکت پتروپارس گفت: 2 ميليارد و 200 ميليون فوت مکعب گاز از سه سکوی فاز 12 ميدان گازی پارس جنوبی توليد می‌شود.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه 93 درصد بنزین 400 تومانی در کارت‌های سوخت به صفر رسیده است، گفت: دارندگان بنزین 400 تومانی بایستی یک بار در طول بهمن ماه به یکی از پمپ بنزین‌های سراسر کشور مراجعه و اقدام به سوختگیری کنند تا اختلالی در موجودی کارت سوخت ایجاد نشود.

مدیر بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران گفت: ایران به تعهدات خود پیش از زمان قیدشده در قرارداد عمل کرده و خط لوله صادرات گاز به پاکستان را از عسلویه به نزدیکی مرز پاکستان رسانده اما پاکستان هنوز به تعهدات خود عمل نکرده است.

دومين كنگره ملي حفاري ايران ، 12 و 13 اسفند سال جاری با حضور و مشارکت تمامي نخبگان و ذی نفعان این صنعت راهبردي در مرکز همایش های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار خواهد شد.

شرکت ملی گاز ايران با هدف جلوگيری از مصرف سوخت‌های مايع و کاهش آلودگی هوا، تاکنون 43 ميليارد مترمکعب گاز به نيروگاه‌های کشور تحويل داده و اين مقدار تا پايان امسال به 50 ميليارد مترمکعب می‌رسد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: هم اکنون سالیانه ٢,٧ تا ٣ میلیارد یورو برای توسعه پتروشیمی ها سرمایه گذاری می شود، اما واقعیت این است که طبق سند چشم انداز باید سالانه ٨ میلیارد یورو جذب کنیم.

رییس منطقه عملیاتی سیری گفت: برای نخستین بار از زمان راه‌اندازی پالايشگاه NGL سيري، توليد محصول پنتان با خلوص بالا در این پالایشگاه محقق شد.

نخستین سمینار تخصصی کاهش آلاینده ها یا کنوانسیون NAMAs به منظور ارتقاء دانش متخصصین داخلی و جلوگیری از به هدر رفتن فرصت های موجود، با حضور مسئولین محیط زیست، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد UNIDO، وزارت نیرو و اعضا هیأت علمی دانشگاه های محیط زیست در بهمن ماه برگزار می‌شود.


رمضانی، با تاکید براینکه شرکت ملی گاز ایران، در سال ٢٠١٤ میلادی، ٩ میلیارد و ٧٥٠ میلیون مترمکعب گاز را صادر و شش میلیارد و ٣٢٠ میلیون مترمکعب گاز را وارد کرده است گفت: صادرات گاز به عراق از اردیبهشت ماه آغاز می شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به اینکه حدود 10 هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی یارانه از محل شرکت ملی گاز ایران تامین می‌شود گفت: با توسعه فازهای پارس جنوبی، روزانه ٦٦٦ میلیون مترمکعب که بالاترین مقدار تولید گاز در طول تاریخ صنعت گاز بشمار می رود، فرآورش می شود.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه جنوب شرق کشور گفت: قرار بود از طریق سامانه ماهواره‌ای یا هواپیما خطوط لوله کنترل شوند، اما به دلیل مقرون به صرفه نبودن، امنیت خطوط لوله از طریق استخدام خط‌بان و به طور زمینی تامین می‌شود.

مدیر بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، از اصلاح ۶۰۰ موتورخانه در بخش ساختمانهای مسکونی و تجار خبر داد و گفت: با این اقدام ۳۰ تا ۵۰ درصد در منازل مسکونی و ۴۰ تا ۶۰ درصد در بخش عمومی صرفه جویی مصرف سوخت خواهیم داشت.

با قطع دریافت ریفورمیت پتروشیمی‌ها طی دو مرحله در اردیبهشت و خردادماه امسال، همه بنزین مورد نیاز کشور از پالایشگاههای داخلی و مقدار کمی نیز از محل واردات تامین شده است.

نمایشگاه انرژی کیش با حضور 200 شرکت داخلی و نمایندگان خارجی شب گذشته در مراسمی با تقدیر از حامیان و شرکت کنندگان به فعالیت چهار روزه خود خاتمه داد.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت : ایجاد مانع برای اجرای قرارداد و یا هر فعالیتی را خود تحریمی تولید کنند گان داخلی می دانیم که اگر این موانع برداشته شود در نهایت فرمول اقتصاد مقاومتی پیاده خواهد شد.

شعبان پور گفت: در صورت کاهش مصرف گاز اگر فرآورده مازاد در اختیار داشته باشیم می توانیم آن را صادر و در نهایت کشور را به درآمد زایی برسانیم.

رييس کميسيون انرژی مجلس شورای اسلامی، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را محور اصلی اقتصاد مقاومتی خواند.

نخستین دستگاه سیمان‌زنی خود کششی چاه‌های نفت و گاز ساخت داخل در آیینی در شرکت ملی حفاری ایران در اهواز رونمایی شد.

نعمت‌زاده از ممنوعیت ثبت سفارش واردات برنج از اواخر مرداد ماه خبرداد.

انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، گاز ، تولید ، پالایشگاه ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار