حاشیه‌های دهمین روز جشنواره تئاتر فجر؛

بی‌نظم‌ترین روز جشنواره تئاتر فجر/ مظلومیت شهرستانی‌ها در مقابل تهرانی‌ها

با نزدیک شدن به آخرین روزهای سی و سومین جشنواره تئاتر فجر ازدحام جمعیت در سالن‌ها افزایش پیدا کرده که این خود باعث بی نظمی‌هایی می شود.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران؛ سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با گذر از دهمین روز از برگزاری به روزهای پایانی خود نزدیک می شود تا پرونده مهم ترین رویداد تئاتری کشور تا کمتر از 48 ساعت دیگر بسته شده و سال جدید تئاتری ایران دوباره کار خود را آغاز کند.

اما در دهمین روز از جشنواره تئاتر فجر باید اعلام داشت که بی نظم‌ترین روز از جشنواره را پیش رو داشتیم و اجرایی در تئاترشهر و دیگر سالن ها نبود که دست کم با نیم ساعت تاخیر همراه نباشد که البته عمده این تاخیر به آثاری بازمی گردد که در بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر حضور داشتند.

مشکل از آن جا آغاز می شود که عراقی ها اجرای خود را در تالار سنگلج با یک تاخیر بیش از نیم ساعت آغاز کردند، به همین خاطر گروه داوری بخش بین الملل با نیم ساعت تاخیر به تئاترشهر رسیده و به تماشای «کتاب ها»ی لهستانی ها نشستند.

این تاخیر داورها موجب می شود که حاضران در سالن اصلی تئاترشهر نیم ساعت را در سالن معطل شوند و کار به جایی می رسد که گروه موسیقی نمایش «کتاب ها» برای گذران زمان به روی صحنه آمده و به قول خود پرفورمنسی را اجرا کردند.

اما نمایش «خرمگس» در سالن چهارسو دیگر نمایشی بود که با 45 دقیقه تاخیر به روی صحنه رفت که البته دلیل این تاخیر این بار به تیم داوری یا تاخیر در اجرای نمایش دیگری بازنمی گردد بلکه عمده دلیل تاخیر اجرا ازدحام جمعیتی بود که به تماشای نمایش آمده بودند.

 نکته قابل توجه درباره نمایش «خرمگس» این بود که این نمایش پیش از این در همین تئاترشهر خودمان و سالن قشقایی نازنینمان اجرا رفته بود و فکر نمی کنم تماشاگر پیگیر تئاتری بوده باشد که آن را ندیده باشد، اما جمعیت به اندازه ای به سالن چهارسو آمده بود که مسئولین سالن مجبور شدند در بالکن را باز کرده تا مهمانان تئاترشهر در آن جا بر روی زمین بنشینند.

البته که بنده هنوز سیتسم فروش بلیط روی زمین را با قیمت 15 هزار تومان متوجه نشده ام و اعتقاد دارم که وقتی تماشاگر به خود احترام نمی گذارد چه دلیلی دارد دیگران به آن ها احترام بگذارند.

نکته قابل توجه حضور "علی مرادخانی" معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای چندمین بار در مجموعه تئاترشهر و دیدن نمایش "خرمگس" بود.

نمایش "خرمگس" می توانست نمایش قابل توجهی باشد اگر کارگردان کمی طول نمایش را کوتاه می کرد و به جد باید گفت که نیم ساعت آخر این نمایش اضافه است و باتوجه به اجرای عمومی که این نمایش داشته و پشنهاداتی که از حاضران و منتقدان تئاتر شنیده، بد نبود نگاهی کلی در اجرای خود در جشنواره می کرد و قسمت هایی را اصلاح می کرد.

فراخور نمایش باعث شد که این اثر کاراکتر نداشته و با یکسری تیپ طرف باشیم تیپ هایی که کمی به پیرمردهای سریال "قهوه تلخ" به کارگردانی "مهران مدیری" نزدیک بودند.

"کتاب ها" لهستانی ها اثر کمپانی کومونا اثری سخت بود. دیدن چنین نمایشی احتیاج به یک پیش زمینه دارد. پیش زمینه ای که با خواندن چندین جلد کتاب حل می شد. این اثر آنقدر سخت فهم بود که بانویی پیش از آغاز اجرا خلاصه نمایش را توضیح داد تا تماشاگران در انتها با علامت تعجب از سالن خارج نشوند اما مطمئن باشید که اینگونه نشد.

البته که لهستانی ها سبک و شیوه اجرای شان اینگونه است و پیش از این نیز آثاری در همین جشنواره فجر اجرا شده بود که بسیاری از مخاطبان از آن سردرنیاورده بودند.

شب گذشته در سالن های دیگر نمایش هایی اجرا رفت که جز نمایش "اشکان خیل نژاد" باعنوان "بالاخره این زندگی مال کیه" متاسفانه دیگر نمایش ها در تیتر خبر قرار نگرفتند که این نگاه ستاره پروری و توجه به اسامی باید در سال های دیگر اصلاح شود.

در جشنواره امسال آثاری از شهرستان ها حضور داشتند که سطح شان از نمایش های تهرانی بسیار بالاتر بود اما متاسفانه دیده نشدند و مظلومانه به اجراهای خود پایان دادند. که امیدورام در سال های آینده اینگونه نباشد.
 
گزارش از مهدی خان محمدی

انتهای پیام/ رض

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار