ساکی: شواهدی از اینکه ایران جنبش انصارالله را کنترل کند، در اختیار نداریم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی درباره روابط ایران با جنبش مردمی انصارالله یمن اعلام کرد که این کشور شواهدی از اینکه ایران، جنبش انصارالله را کنترل کند را در اختیار ندارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور شواهدی از اینکه ایران به جنبش انصارالله یمن دستوری بدهد و یا آن را کنترل کند را در اختیار ندارد.

"جنیفر ساکی" درنشست خبری در جمع خبرنگاران در واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره مقابله با تروریسم داعش گفت: ما از تصویب قطعنامه 2199 که به اتفاق آراء بوده است استقبال می کنیم. این قطعنامه براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد به تصویب رسیده است. این قطعنامه دربرگیرنده طیفی از ابزارها ازجمله تحریمها و دیگر اقدامات الزام آور است تا براساس آن، داعش و جبهه النصره ودیگر گروههای وابسته به القاعده و مشمول تحریمهای سازمان ملل متحد تضعیف شوند تا اینکه نتوانند برنامه های ویران کننده و بیرحمانه خود را ادامه بدهند. قطعنامه جدید به صورت اختصاصی بر شبکه های حمایت مالی از تروریستها بویژه منابع مالی داعش تمرکز دارد. این منابع مالی از طریق قاچاق نفت، ربودن انسانها برای باج گیری و دیگر فعالیتهای غیرقانونی تامین می شود. این قطعنامه شامل تحریم کردن تجارت اشیاء عتیقه ای است که از سوریه خارج می شود. این اولین بار است که چنین نکته ای در این قطعنامه ها آمده است. تصویب این قطعنامه به اتفاق آراء نشان می دهد جامعه بین المللی تا چه اندازه در پرداختن به این مسائل ، جدیت دارد و تا چه اندازه حاضر است گامهایی برای مقابله با کانالهای مالی داعش بردارد و تا چه اندازه جامعه بین المللی آماده است گامهایی در آینده دراین مسیر بردارد. البته باید توجه داشت بسیاری از کشورها در ماههای اخیر خودشان گامهایی در این زمینه برداشته اند. 

وی افزود: درباره نقش ترکیه در این زمینه باید بگویم ترکیه همچنان متحدی مهم در ائتلاف ضد داعش است. ترکیه در همه پنج حوزه مطرح در این زمینه ازجمله مقابله با تروریست هیای خارجی کمک کرده و گامهای جدیدی نیز در این زمینه برداشته است. ما به همکاری خود با ترکیه در این زمینه ادامه خواهیم داد. 

ساکی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تحولات یمن گفت:در ابتدا باید تاکید کنم که ما به شدت به مردم یمن متعهد هستیم و به دنبال بازگشت به صنعاء در سریعترین زمان ممکن درصورت بهبود اوضاع هستیم.

وی ادامه داد:" بی تردید، اقدامات سیاسی و نظامی یکجانبه اخیر که انصارالله در یمن انجام داده اند، سبب مختل شدن روند انتقال سیاسی در یمن شده و مخاطراتی را بوجود آورده است که سبب از سرگرفته شدن خشونت در یمن می شود و همین خشونتها تهدید کننده یمنی ها و تلاشهای دیپلماتیک در این زمینه است. به همین علت است که تصمیمات لازم را درباره یمن اتخاذ کرده ایم. البته باید توجه داشت سفیر ما در یمن همچنان سفیر ما در این کشور تلقی می شود. درحال بررسی اوضاع یمن هستیم. ما همچنان به تعامل با جامعه بین المللی درباره مسائل یمن ادامه خواهیم داد. ما می خواهیم شراکتمان ادامه داشته باشد. "

خبرنگار دیگری در ادامه این کنفرانس خبری پرسید گزارشهایی مبنی بر میزان حمایت ایران از انصارالله در یمن مطرح است و اینکه ایران از این جنبشدر این کشور پشتیبانی می کند. نظر ایالات متحده درباره میزان و عمق نقش ایران در این قضیه چیست البته اگر ایران در این زمینه نقش مالی یا نظامی یا نقش دیگری ایفا می کند؟

ساکی در پاسخ گفت: "انصار الله روابط نگران کننده ای با ایران دارد و ما از گزارشهای مربوط به حمایت های گوناگون ایران از انصارالله  آگاهیم اما ما شواهدی دال بر اینکه ایران به آنها دستور می دهد و یا بر فعالیت های آن ها کنترل دارد، در اختیار نداریم. ما از تمامی طرف ها در یمن می خواهیم که طرح ابتکاری شورای همکاری خلیج فارس را به طور کامل اجرایی کنند. ما بار دیگر اعلام می کنیم که جزئیاتی در اختیار نداریم که دست داشتن آنها(ایرانی ها) در حوادث چند هفته اخیر را در یمن تایید کند."

وی مدعی شد: "باید بگویم که آنها (ایرانی ها)در گذشته هم روابط دردسرسازی داشته اند. ما مطمئنا از این موضوع آگاهیم و از حمایت هایی که آنها از انصارالله در گذشته کرده اند هم آگاهیم. اما تا آنجایی که به حوادث اخیر باز میگردد ما شواهدی در اختیار نداریم که این حمایت ها افزایش یافته باشد و آنها در حوادث چند روز اخیر دست داشته باشند."

ساکی درپاسخ به سوالی درباره عادی سازی روابط با کوبا گفت.. ما در حال حاضر، در حال سپری کردن این فرایند هستیم. هرکشوری می تواند تصمیمات خودش را اتخاذ کند. کره جنوبی نیز می تواند درباره عادی سازی روابط با کوبا، خودش تصمیم گیری کند. ما از مدتی قبل فکر می کردیم سیاست واشنگتن درباره کوبا ، منسوخ شده است. من هنوز اظهارنظرهای مشخص کره ای ها را در این زمینه ندیده ام. دلیلی ندارد ما با اقدامات کره جنوبی در این زمینه مشکلی داشته باشیم. هنوز تاریخی برای گفتگوهای آتی ما در این زمینه مشخص نشده است. باید منتظر ماند تا در هفته های آینده در این زمینه تصمیم گیری شود. رئیس جمهور ایالات متحده نیز گفته است از طرحی حمایت می کند که تحریمهای اعمال شده علیه کوبا برداشته شود. گام برداشتن در این زمینه مستلزم اقدام دستگاه مقننه کشور است. به هرحال، ما از هدف کلی در این زمینه پشتیبانی می کنیم. البته ما هنوز جزییات طرح مدنظر سناتورهای آمریکایی در این زمینه را مشاهده نکرده ایم.»

انتهای پیام/
برچسب ها: ساکی ، ایران ، کوبا ، یمن ، امریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار