فرانس 24:

اقتصاد اوکراين تا ورشکست شدن فاصله چندانی ندارد

ناتالي يائسکو وزير دارايي اوکراين گفت: جنگ با جدايي طلبان طرفدار روسيه، صندوق هاي ارزي کشور را خالي کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از فرانس 24، همزمان با پايان مذاکرات گروه چهار جانبه(روسيه،آلمان،فرانسه واوکراين) درمينسک، کريستين لاگارد رئيس کميسيون اروپا از کمک مالي ديگري به اوکراين براي جلوگيري از ورشکستگي اين کشور خبر داد.

بر اساس اين گزارش، اقتصاد اوکراين بعد از چندين ماه مناقشه با جدايي طلبان برخوردار از حمايت روسيه در مناطق شرقي، اکنون به زانو در آمده است.

 اين در حالي است که صندوق بين المللي پول سال گذشته نيز کمک مالي در اختيار اوکراين قرار داده بود. اما روند کمک به موازات تشديد نبردها در مناطق شرقي اوکراين متوقف شد.

اوضاع مالي اوکراين اکنون به حدي وخيم است که آمريکا و اتحاديه اروپا نيز براي کمک به آن و جلوگيري از ورشکستگي اين کشور وارد عمل شده اند. بانک جهاني نيز قرار است دو ميليارد يورو در اختيار اوکراين قرار دهد.

بر اساس اين گزارش، اقتصاد اوکراين تا ورشکست شدن فاصله چنداني ندارد و به همين علت در سطح بين المللي براي کمک به آن تصميم گيري شده است. در چهار سال گذشته اين چهارمين بار است که به اوکراين کمک مالي مي شود.

در اين ميان، کريستين لاگارد روز پنجشنبه اعلام کرد صندوق بين المللي پول طي پنج سال 15 ميليارد و 500 ميليون يورو وام به اوکراين اعطا مي کند.

 لاگارد در همين باره افزود اعطاي اين مبلغ وام به اوکراين بلندپروازانه و همراه با خطر است،‌ اما با اين حال ما بر اين باوريم که اعطاي اين وام، چارچوبي واقع گرايانه دارد و در اقتصاد اوکراين اصلاحات ساختاري براي دريافت چنين وامي صورت گرفته است.

لاگارد افزود: اصلاحاتي قرار است در اوکراين انجام گيرد که مقامات اين کشور فکر مي کنند توانايي انجام آن را دارند.

به هر حال، اگر اتحاديه اروپا و آمريکا ميزان کمک هاي مالي خود به اوکراين را تاييد کنند کل وام يا کمک مالي که قرار است در اختيار اوکراين قرار گيرد به 35 ميليارد يورو طي چهار سال خواهد رسيد.

اين کمک براي اقتصاد اوکراين، به منزله اکسيژن تازه است که آن را از خفگي مي رهاند. چرا که در نتيجه ، نبردهاي مسلحانه جدايي طلبان شرق اين کشور و بحران ناشي از آن تاکنون از ميزان توليدناخالص داخلي اوکراين بيش از هشت درصد کاسته شده است.

ناتالي يائسکو وزير دارايي اوکراين درگفتگو با فرانس 24 گفت: جنگ با جدايي طلبان طرفدار روسيه در مناطق شرقي کشور، صندوق هاي ارزي کشور را خالي کرده است. وي در همين باره تصريح کرد جنگ که شورشيان بر ما تحميل کرده اند هر روز بين شش تا نه ميليون يورو به اقتصاد کشور ما ضرر مي زند.

اين در حالي است که دولت بايد پول آب و برقي را که در اين مناطق مصرف مي شود پرداخت کند. زيرا مردم مناطق شرقي کشور پول آب و برق مصرفي خود را پرداخت نمي کنند. هزينه آب و برق اين مناطق در فصل زمستان به حدود يک ميليارد يورو مي رسد. در نتيجه ما از همين منطقه، حدود 20درصد ضرر مي کنيم.

دولت اوکراين نيز در ازاي دريافت اين کمک ها متعهد شده است اصلاحات بيشتري در ساختار اقتصاد خود اجرا کند که از جمله آنها مي توان به مبارزه با فساد مالي ، افزايش قيمت انرژي و اصلاح ساختار شرکت هاي دولتي از جمله شرکت دولتي نفت و گاز اين کشور است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار