باشگاه خبرنگاران بررسی می‌کند

غیرممکن بودن ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان/ اصلاح‌طلبان برای جبران شکست‌های انتخاباتی پی‌درپی خود تدبیر دیگری بیندیشند

در واقع عضو سابق بنیاد باران از مطرح کردن ائتلاف با اصولگرایانی که او معتدل می‌داند، دو هدف عمده را دنبال می‌کند؛ نخست آنکه جناح متبوعش را با لیستی جداگانه که برپایه اجماع و اتحاد است روانه کارزار انتخابات 94 کند و دوم آنکه با القاء مفاهیم و تقسیم‌بندی‌های موهومی همچون تندرو،میانه‌رو و معتدل، در خیمه و خرگاه انتخاباتی جناح مقابل آتش بیفروزد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، اصلاح‌طلبان این روزها به هر ریسمانی چنگ می‌زنند تا در انتخابات سال اینده فاتح کرسی‌های سبز بهارستان باشند؛ آن‌ها از یک سو در صدد بازسازی و بازتولید احزاب نیمه تعطیل و منحله خود هستند و از سویی دیگر در همایش‌ها و سخنرانی‌های خود ضمن مصادره دولت یازدهم، بر طبل اجماع و اتحاد و خردجمعی می‌کوبند.

عارف، واضع طرح"ائتلاف نسبی با اصولگرایان معتدل"

اما تازه ترین نسخه انتخاباتی اصلاح‌طلبان را "محمدرضاعارف" رییس بنیاد امید ایرانیان، پیچیده است؛ "ائتلاف نسبی با اصولگرایان معتدل"؛ ترجیع بند سخنان و اظهارات این روزهای معاون اول دولت اصلاحات است.

عارف در مصاحبه با یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب، بار دیگر از ضرورت و احتمال ائتلاف نسبی با اصولگرایان معتدل سخن گفت و اظهار داشت: باید با رقیب تعامل کنیم!

رییس بنیاد امید ایرانیان که در انتخابات ادوار گذشته مجلس و همچنین ریاست جمهوری، با بی‌مهری هم‌طیفانش مواجه شده است، اینبار دیگر عزمش را جزم کرده تا در انتخابات مجلس دهم،فعالانه حضور یابد و نامش را بر تارک لیست واحد احتمالی اصلاح‌طلبان بگنجاند و از این طریق بر آمال سیاسی‌‎اش جامه عمل بپوشاند و بر کرسی ریاست بهارستان جلوس کند.

بهمن سال گذشته بود که عارف از استراتژی اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات مجلس دهم رونمایی کرد؛ ارائه لیست واحد و اجماع کامل در جناح اصلاح‌طلبی، همان استراتژی عارف بود که معاون اول دولت اصلاحات دو هدف عمده را از طرح آن دنبال می‌کرد؛ اول اینکه به پدرخوانده‌های اصلاح‌طلب بویژه گردانندگان شورای مشورتی(تحکمی!) بفهماند که می‌خواهد در این انتخابات فعالیت چشمگیر و برجسته‌ای داشته باشد و خیال کناره‌گیری حتی با ریش‌گرو گذاشتن مافوق سابقش را نیز ندارد؛ و دوم آنکه نقش خود را بعنوان تنها محرک همگرایی اصلاح‌طلبان تثبیت کند.

اهداف عارف از ارائه طرح ائتلاف با اصولگرایان چیست؟

اگرچه عارف در سال گذشته بر راهبرد اجماع اصلاح‌طلبان تاکید می‌کرد و تحقق آن را تنها عامل پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم می‌دانست، اما گویا رییس بنیاد امید ایرانیان در ماه‌های اخیر به این نکته پی برده است که اجماع اصلاح‌طلبان تنها راه ظفر نیست و ضرورت دارد تا ناخنکی هم به لیست انتخاباتی و سبدهای رای جناح مقابل زد؛ از همین رو جناب عارف استراتژی ائتلاف نسبی با اصولگرایان را مطرح کرد.  
   
در واقع عضو سابق بنیاد باران از مطرح کردن ائتلاف با اصولگرایانی که او معتدل می‌داند، دو هدف عمده را دنبال می‌کند؛  نخست آنکه جناح متبوعش را با لیستی جداگانه که برپایه اجماع و اتحاد است روانه کارزار انتخابات 94 کند و دوم آنکه با القاء مفاهیم و تقسیم‌بندی‌های موهومی همچون تندرو،میانه‌رو و معتدل، در خیمه و خرگاه انتخاباتی جناح مقابل آتش بیفروزد.

واکنش اصولگرایان به طرح ائتلاف

اما راهبرد جدید انتخاباتی عارف مبنی بر ائتلاف نسبی با اصولگرایان معتدل! از سوی اصولگرایان بی‌پاسخ نماند و کنشگران این جریان فکری و سیاسی پاسخ قاطع و درخوری را به مبتکر و واضع طرح مزبور، مخابره کردند.

باهنر: با اصلاح‌طلبان ائتلاف نمی‌کنیم

محمد رضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری نخستین کسی بود که در دو مقطع نسبت به شایعه ائتلاف اصلاح طلبان با اصولگرایان واکنش نشان داد؛ وی ابتدا در جریان نشست خبری خود در اواسط ماه جاری ضمن تصریح بر حرکت طیف متبوعش در مدار جامعتین و تکریم آیت‌الله مصباح یزدی، بر ضرورت ائتلاف با جریان پایداری در انتخابات مجلس دهم تاکید کرد و هرگونه ائتلاف با اصلاح طلبان را از اساس باطل دانست.

باهنر اخیرا هم در جریان مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌های اصولگرا، استفاده اصلاح‌طلبان از واژگانی چون تندرو و کندرو برای معرفی اصولگرایان را نوعی تاکتیک مرسوم انتخاباتی دانسته و تصریح کرده است که "ما تنها با دوستان اصولگرای خود ائتلاف می‌کنیم؛ ما ائتلاف با برخی دوستان اصولگرای خود را که تندرو خطاب می‌شوند به اصلاح‌طلبان ترجیح می‌دهیم و ممکن نیست بخواهیم با اصلاح‌طلبان ائتلاف کنیم".  
   
دبیرکل  جبهه پیروان خط امام و رهبری همچنین به سایر اصولگرایان نیز توصیه کرده است که از ائتلاف با اصلاح طلبان احتراز کنند و بدانند که در انتخابات آتی، اصلاح طلبان رقیب اصولگرایان هستند.

البته باهنر در مصاحبه اخیر خود به نکته قابل تاملی نیز اشاره کرده که حکایت از سابقه سیاست‌ورزی اصلاح طلبان دارد؛"همین اصلاح‌طلبان میانه‌رو هم وقتی به قدرت برسند رادیکال می‌شوند یا رادیکال‌ها را وارد میدان می‌کنند، بنابراین، اصولگرایان اختلاف سلیقه‌ را با اختلاف مبانی تفکیک خواهند کرد".

همت اصلاح‌طلبان ایجاد شکاف در میان اصولگرایان است

 اما واکنش شخصیت‌های اصولگرا به احتمال ائتلاف اصلاح طلبان با اصولگرایان تنها به دبیرکل جبهه پیروان منحصر نماند و "حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مصباحی مقدم" سخنگوی جامعه روحانیت مبارز نیز به طرح عارف واکنش نشان داد و طی مصاحبه‌ای گفت: "ما در عین اینکه اصولگرا هستیم باید واقع‌گرا نیز باشیم و واقع‌گرایی اقتضا می‌کند به چنین پیشنهاداتی توجه نکنیم، چراکه همت اصلاح طلبان ایجاد شکاف در میان اصولگرایان است؛بنده تصور می‌کنم تقسیم اصولگرایان در ادبیات به سنتی و نو گرا، محافظه کار و غیر محافظه کار، تند و کند و حزب ‌اللهی و مذهبی کاملاً حساب شده است و این نوع القائات برای دسته بندی صورت می‌گیرد و به دنبال دسته بندی هدف آنها ایجاد شکاف و انشقاق میان مجموعه اصولگرایی است."

اما غلامعلی حداد عادل چهره شاخص جریان اصولگرا نیز فرد دیگری بود که با اشاره به تلاش‌های مثبت صورت گرفته برای ائتلاف همه طیف‌های زیرمجموعه اصولگرایی، تلویحا به طرح عارف مبنی بر ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان معتدل واکنش نشان داد و ابراز داشت: "سعی می‌كنيم با همه كسانی كه خودشان را اصولگرا می‌دانند متحد شويم و اميد و تلاش ما همين موضوع است و تاكنون هم، تلاش‌ها در اين زمينه بی‌نتيجه نمانده است."

بنابراین آنچه که از مجموع اظهارات و واکنش‌های چهره‌های سرشناس اصولگرا استنباط می‌شود، این است که کنشگران این جریان هرگز تن به ائتلاف با اصلاح طلبان نمی‌دهند و اصلاح طلبان نیز بهتر است برای جلوگیری از شکست های پی در پی انتخاباتی تدبیر دیگری بیندیشند، البته تدبیری که از خدعه و فریب مبراء باشد!

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار