«بابک راحتی» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

لباس سنتی پوشیده‌اند اما موسیقی‌شان پاپ است

بخش عمده‌ای از کسانی که امروز به ظاهر موسیقی سنتی کار می‌کنند در واقع به هیچ‌وجه کارشان سنتی نیست.

بابک راحتی، یکی از شرکت‌کنندگان بخش جنبی سی‌امین جشنواره موسیقی فجر درخصوص ارجحیت استعداد هنری در مقابل پول و پارتی، برای ورود در عرصه موسیقی در گفتگو با خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران گفت: مسئله استعداد امری طبیعی، مهم و لازم است و درصورتی که در حوزه‌ای استعداد نداشته باشید خود به خود از آن حوزه حذف می‌شوید. در نهایت اگر کسی بخواهد تاحدی مطرح شود، بستگی به روابط او با دیگران و پشتوانه‌ای مالی او دارد.
 
وی در ادامه گفت: در زمینه کاری من پاپیولار نیست و کارفرما مخاطب و خاص خود را دارد. 

راحتی درخصوص چگونگی وارد شدن به عرصه موسیقی در ادامه بیان داشت: من از سن 6 یا 7 سالگی شروع به نواختن تار کردم و بعد از مدتی سه تار را شروع کردم همچنین لیسانس و فوق‌لیسانس من مربوط به رشته موسیقی است و بعد از دانشگاه هم تا جایی که در توانم بود سعی کرده‌ام از اساتید استفاده کنم و با همین پیشینه و بضاعت کار خود را شروع کردم همچنین بسیار به مسئله استقلال اهمیت می‌دهم. 
 
وی درخصوص تأثیر جشنواره موسیقی فجر بر روی موسیقی کشور اظهار داشت: در واقع جشنواره فجر یا هر اتفاق جمعی که مجموعه‌ای از موزیسین‌ها را جمع می‌کند تحت شرایط خاص می‌تواند مثبت باشد اولین نکته این است که جشنواره در یک نقطه مرکزی مثل شهر تهران جمع و متمرکز شود. همچنین درسال فقط یک بار نباشد چون این کار نیاز به تداوم دارد تا همه افراد بتوانند از آن بهره‌مند شوند و عامل دیگر اعضایی هستند که جشنواره را برگزار می‌کنند. 

راحتی در ادامه گفت: در نگاه تاریخی جریان‌سازی موسیقی ایران آنطور که موردنظر بوده اتفاق نیفتاده است چون یک اثر تنها یک بار اجرا می‌شود و بعد از آن تمام می‌شود همانند جشن هنر در شیراز و توس.
 
وی افزود: اگر در جشنواره اجرای درخشانی از دید مردم و متخصصین هست باید ضبط شود هر چند که هنرمندان از نظر مالی و انرژی تحت فشار هستند ولی جشنواره باید از این آثار حمایت کند و زمینه انتشار و تبلیغات آن را فراهم کند تا در میان مردم رایج شود. 

راحتی درخصوص وضعیت فعلی موسیقی کشور گفت: در طول این چندسالی که در تهران هستم بخش عمده‌ای که در ژانر سنتی کار می‌کنند در واقع اصلا کارشان سنتی نیست و تنها برچسب سنتی بر آن خورده است گرچه موزیسین تمام وسایل مورد استفاده و حتی لباسش نقش سنتی دارد ولی جنس کارش پاپ است و این شرایط داورها را به سمت نوعی پاپیولار شدن می‌برد.  
 
وی افزود: یک نوع جریان کمرنگ و مختصری هم درحال حرکت است و این افراد نسبت به کاری که انجام می‌دهند مطالعه می‌کند ولی مخاطبان اندکی دارند و باید از این طیف حمایت شود زیرا این افراد در عرصه‌ کار خود کاملا مستقل هستند. 

وی درخصوص دغدغه خود از حضورش در جشنواره موسیقی فجر تصریح کرد: من در جشنواره جوان هم حضور داشتم و به نظر من این جشنواره بسیار مهم است چون در این جشنواره استعدادیابی صورت می‌گیرد همچنین امسال هم اولین سال حضور من در جشنواره موسیقی فجر است که قرار است موسیقی کلاسیک ایرانی اجرا کنیم و دوست داشتم کلاسیک ایرانی در کنار موسیقی کلاسیک غرب و پاپ حضور داشته باشد و دیده شود. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۴۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
موسیقی سنتی خیلی زیباتره