سنندج؛

غارکرفتو ،شگفتی طبیعت وتمدن بشر پیش از میلاد

غار باستانی کرفتو یکی از دیدنی‌ترین آثار بجا مانده از روزگاران تاریخی پیش از اسلام است که در استان کردستان و در فاصله 60 کیلومتری از شمال دیواندره قرار دارد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، غار کرفتو در شهرستان دیواندره بزرگترین غار باستانی ایران است که بخش هایی از آن دست کن است. این غار محصول مشترک انسان و طبیعت است و یکی از غارهای صخره ای دیدنی و منحصر به فرد است.
این غار به طول 750 متر طول در سـیـنه یک کـوه آهـکـی قرار دارد که بخشی ازآن توسط طبیعت و بخشی توسط انسان ساخته شده است.






غارکرفتو ،شگفتی طبیعت وتمدن بشر پیش از میلاد///گزارش مکتوب/چندتاعکس ارسال شده لطفا روی عکس هاکارشود


در این غار فضاهایی در چهارطبقه کنده شده است و حجاران هنرمند، به زیبایی فضاهایی را در مدخلهای غار تراشیده و اتاقها، راهرو و دالانهای متعددی را به وجود آورده‌اند.
بر دیوارهای غار در بعضی از اتاق ها نقوشی از حیوانات، انسان و گیاه حجاری شده است.



غارکرفتو ،شگفتی طبیعت وتمدن بشر پیش از میلاد///گزارش مکتوب/چندتاعکس ارسال شده لطفا روی عکس هاکارشود
روی سر در ورودی یکی از اطاق های طبقه سوم این غار کتبه ای یونانی وجود دارد و جمله "این خانه هراکلس است، هر کس در آن وارد شود در امان است" سر در آن حک شده است که وجود این کتیبه سبب شده تا تعدادی بر این عقیده باشند که احتمالا این غار مدتی به صورت موقت مورد سکونت سلوکیان قرار گرفته است.
                                                   

مدیرکل سازمان ميراث فرهنگي كردستان می گوید: كرفتو در سال 1379 مورد گمانه زني قرار گرفت كه با بررسي باستان شناسي در محوطه بيرون و داخل غار، آثاري از دوران هاي مختلف به دست آمد و نشاندهنده استفاده انسان در دوران پيش از تاريخ از اين غار است.
اشتودان می افزاید: نمونهٔ سفال‌ها و اشیای به دست آمده در این غار نشاندهنده سکونت انسان در آن و در دوران اشکانی و ساسانی و دوران اسالمی یعنی سده‌های ششم تا هشتم هجری است.

غارکرفتو در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۱۸ با شماره ثبت۳۳۰ به ثبت ملی رسیده‌ است.

در چند سال گذشته اقداماتی برای بهبود وضعيت غار و جذب گردشگران انجام شده است که شامل سامان‌دهی محوطه بیرون غار، پله بندی، تصفیه آب شرب، سکوهای استراحت، پارکینگ، سرایداری، سرویس‌های بهداشتی، برق‌کشی وراهنمای غار است. 
غار كرفتو به سبب داشتن معماری منحصر به فرد و بی نظیر صخره ای و قرار داشتن در منطقه دیدنی و خوش آب و هوا می تواند یکی از مقاصد مناسب گردشگری در استان کردستان باشد.

 اگر قصد سفر به غار باستانی کرفتو کردید می توانید از مسیر راهی شوید .





غارکرفتو ،شگفتی طبیعت وتمدن بشر پیش از میلاد///گزارش مکتوب/چندتاعکس ارسال شده لطفا روی عکس هاکارشود

                                         
از سنندج تا شهر دیواندره 95 کیلومتر فاصله است. این مسیر یک بانده با آسفالت خوب و تماما کوهستانی است. از دیواندره به سمت سقز حرکت کنید. پس از طی 37 کیلومتر، یک سه راهی در سمت راست وجود دارد که به سه راهی تکاب معروف است. تابلو غار کرفتو در ابتدای سه راهی نصب شده. از سه راهی تکاب تا غار دقیقا 33 کیلومتر فاصله است. کل مسیر آسفالت و یک بانده است. در این مسیر دو، سه راهی وجود دارد که در هر دو لازم است به سمت چپ بپیچید هر چند تابلوی راهنمایی به سمت غار وجوددارد.

انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.