رئیس بنیاد معماری انقلاب اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

بلندترین نقطه‌ی برج‌ها به لحاظ عدالت اجتماعی باید در اختیار همگان باشد

امیرمحمد خانی گفت: توجه به نحوه رشد شهرها و حفظ یکپارچگی و کالبد فضا و توجه توام به انسان در محیط باید به نحوی در طراحی‌ها لحاظ شود تا شهر مأمن آرامش سکنه آن باشد.

امیر محمد خانی مدیر مرکز معماری حوزه  هنری و رئیس بنیاد معماری انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران در خصوص تخریب بافت فرسوده گفت: امروزه برخی بافت های سنتی بدون توجه به مسائل فرهنگی، خاطرات جمعی مردم محله و مسائل اجتماعی تخریب شده و به مثابه یک زمین بکر از نو ساخته می‌شوند، در حالی که همیشه برخی مکان‌ها و فضاها برای مردم یک محله پر از خاطرات فردی و جمعی هستند که فقدان آن‌ها می‌توانند در روحیات افراد تاثیر گذار باشد.

وی افزود: بنابراین در طرح‌های جامع نباید زمین بافت فرسوده را یک زمین بکر در نظر گرفت و  نوسازی انجام داد، بلکه باید محیط‌های خاطره ساز، حفظ شده و بافت جدید مبتنی بر طرح‌های گذشته باشد، در واقع سیمای کلی محله نباید به کلی متحول شود، زیرا محله جدید برای ساکنانش غریبه می‌شود.

رئیس بنیاد معماری انقلاب اسلامی در خصوص لزوم بلند مرتبه سازی ادامه داد: یکی از علل توسعه شهر مسئله رشد جمعیت است، امروزه با افزایش جمعیت به مسکن بیشتر نیازمندیم، یکی از راهکارها، توسعه شهر در ارتفاع است، با توسعه شهرها برای ترددهای روزانه به بعد مسافت بیشتر و انرژی بیشتری نیازمندیم، و در نتیجه آلودگی محیط زیست افزایش می‌یابد، اما رشد شهرها در ارتفاع باعث کاهش ترافیک و صرفه جویی در انرژی خواهد شد. شهرک‌ها در دوران مدرنیته در پاسخی برای افزایش مسکن طراحی شدند، اما به دلیل نداشتن امکانات رفاهی کافی، صرفا به عنوان خوابگاه استفاده می‌شوند، توجه به خوداتکایی و خود کفایی شهرها به علاقمندی‌ مردم به شهر و در نتیجه رونق شهرها کمک کند.

محمد خانی در مورد لزوم بلند مرتبه سازی و توجه به سیمای قبلی محلی اظهار داشت: ترکیب خصایص محله‌های قدیمی با بلند مرتبه سازی‌های جدید می‌تواندخطای شهرک سازی‌های گذشته را کم کرده و به طراحی فضای بهتر منجر شود، در مجموع الهام از معماری گذشته و توجه به خوداتکایی محلات در فضای بلند مرتبه می‌تواند راهکار مناسبی باشد، برخی طراحی‌های نامناسب با ناهمگون کردن خط آسمان می‌تواند سیمای بصری شهر را تغییر دهد، بنابراین توجه به مکان قرار گیری برج‌ها و ساختمان های بلند برای حفظ منظر مناسب بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: طراحی فضایی که بتوان از منظره آسمان، کوه و فضاهای سبز بهره جست در روحیات افراد بسیار تاثیر گذار است، در حوزه زیبا شناسی تجمیع بلند مرتبه سازی‌ها در اطراف شهرها به حفظ زیبایی شهر کمک می کند،ارتفاع زیاد می تواند بین انسان‌ها و فضا فاصله بیندازد، و این نکته باید از دید انسان شناسی به نحو مطلوب در طراحی لحاظ شود، به مسائلی چون مسیر بادها و تاثیر آن‌ها بر سازه به طور خاص باید توجه کرد، ارتفاع می‌تواند مسیر بادها را تغییر داده، آلاینده ها را  افزایش و سیر کولاسیون  حرکت باد را تغییر دهند که این تغییرات می‌تواند باغ‌ها و فضای سبز را دچار مشکل کند، در مکان سنجی‌ برج‌ها باید به مسائل فرهنگی، ترافیکی، اجتماعی، انسانی و...توجه نمود.

محمدخانی اظهار داشت: به عنوان مثال از طراحی درست و همگون با محله کهن می توان به لدفونس پاریس اشاره کرد، که در امتداد خط اصلی و شریان شهر به نوعی طراحی شده که خط اصلی شهر را نقص نکرده و در عین حال خارج از محیط باستانی و همگون با فضاست، برج لدفونس نیز از الهامی از گذشته‌ی شهر است.

مدیر مرکز حوزه هنری در خصوص ارتباط طراحی اقلیمی و بلند مرتبه سازی بیان کرد: طراحی اقلیمی و بلند مرتبه سازی دو موضوع مستقل  و در عین حال وابسته هستند این دو موضوع در ذات به هم وابسته و در حوزه شکل باید الهام گیرنده از هم باشند. در واقع می‌توان گفت، طراحی‌ها بر هر نحوی که باشد باید یکپارچگی شهر حفظ شود و شهر نباید دو تکه شود، ایجاد ساختمان‌های جدید نباید به تفکیک شهر و  تفکیک انسان‌ها منجر شود.

وی در ادامه پیرامون بلند مرتبه‌سازی و روحیات مردم ایران اظهار داشت: برای بررسی فرهنگ مردم ایران و پذیرش بلند مرتبه سازی باید به گذشته و تاریخ ایران رجوع کرد گذشته ارتفاعات یا برای امور مقدس یا مخصوص حاکمان بود، در واقع مکان‌های رفیع به نوعی تکبر را به همراه دارد، در گذشته مناره‌ها و گنبدها از همه‌ی ساختمان‌ها بلندتر بوده و معنویت آنها را  با ارتفاع زیاد نشان می‌دادند.

محمد خانی ادامه داد: زیستن در نقطه‌ی تفرعن گونه‌ی (تکبر گونه) برج‌های امروزی که در واقع بلندترین نقطه‌ی برج است همان مکانی که پنت‌هاوس نیز گفته می‌شود به لحاظ اجتماعی با نگاه حوزه عدالت که پس از انقلاب اسلامی جزء  مبانی فکری و آرمان‌های انسانی محسوب می‌شود، در منافات است و از طرفی باید به لحاظ عدالت اجتماعی نقطه مرغوب برج در اختیار همگان باشد نه صرفا افراد متمول؛ بنابرین برای حل این مسئله می‌توان فضای انتهای برج را به فضای اجتماعی اختصاص داد که در دسترس همگان باشد.

وی افزود: در این خصوص در بنیاد معماری انقلاب اسلامی طرح‌ برج‌هایی که به سمت محله‌های سنتی نزدیک است و انتهای آنها به کاربردی عمومی تخصیص یافته، با عنوان آسمانه انجام گرفته است آسمانه‌ای که به جای خراش آسمان ترکیبی از بنا، محیط و آسمان بوده و با بکارگیری گیاه، تلفیق بیشتری با محیط دارد، به عنوان مثال به کمک حوزه‌ی هنری طرحی در شهر مشهد برای نمایش و تولید آثار هنر اسلامی تهیه شده که آسمانه‌ای است که کانون هنری اسلامی است، در واقع اولین نوع بلند مرتبه‌ای است که آسمانی بودن اتفاقات درون فضا را با شکل و فرم آن به نمایش می‌گذارد.

محمد خانی پیرامون ارتفاع برج‌ها عنوان کرد: تعداد طبقات برج تابعی از منطقه شهری، عملکرد فضا و محل جغرافیایی برج است. در واقع در هر شهری بر اساس اقلیم توسعه شهری بصورت تاریخی روند رشد منحصر به فردی دارد، بنابراین د توسعه شهرها توجه به مدل‌های رشد شهری در طی تاریخ می‌تواند الهام بخش بوده ما در واقع نباید مدل یا فرم تیپ اجرا شده‌ای در جای دیگر را برای توسعه شهر دیگر به کار برد.برای معماری اقلیمی که منجر به توسعه پایدار و کاهش مصرف انرژری‌ها می شود توجه به روند رشد شهرها در طی تاریخ بسیار حائز اهمیت است.

وی در اشاره به لزوم یکپارچگی کالبد شهرها در طراحی‌ها خاطر نشان کرد: در طراحی‌های شهری باید کاربری‌های مناسبی به بافت سنتی اختصاص داده تا از ایجاد گره‌های ترافیکی جلوگیری شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار