مدیر مرکز معماری حوزه‌ هنری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

مردمی کردن معماری راهکاری برای رشد کیفیت زندگی است

امیر محمد خانی مدیر مرکز معماری حوزه هنری گفت: معماری، طراحی فضایی برای خوشبختی انسان است و شناخت شاخصه‌های طراحی مطلوب و عملی کردن آن می‌تواند تأثیر بسیاری بر آرامش بشر داشته باشد.

امیر محمد خانی، مدیر مرکز معماری حوزه هنری و رئیس بنیاد معماری انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، در خصوص ارتباط مشکلات روحی و روانی با طراحی‌های فضای زیستی بشر گفت: شخصیت انسان بر پایه‌ی سه اصل ژنتیک، تربیت و محیط شکل می‌گیرد و از این میان محیط به دلیل حضور طولانی مدت فرد تأثیر بیشتری بر شخصیت دارد و از آنجایی که تأثیر محیط بر شخصیت به نرمی و در طول زمان انجام می‌گیرد میتوان نقش بسزای آن را در رشد و یا افول فرد به وضوح مشاهده کرد.
 
وی پیرامون معیارهای فضای مناسب برای زندگی بشر به طراحی محیط بر اساس ابعاد روحی و جسمی انسان اشاره و عنوان کرد: در یک عبارت می‌توان گفت معماری در حوزه طراحی یک رشته علوم انسانی است و طراح در هنگام طراحی باید به جنبه‌های روحی، اجتماعی و شاخصه‌های انسانی همزمان توجه کند.
 
محمد خانی تصریح کرد: اگر طراحی بی توجه به ابعاد فیزیکی باشد، مشکل به سرعت و به وضوح بروز می‌کند اما توجه نکردن به ابعاد روحی عملا در وهله اول چشمگیر نیست ولی اثرات سوء‌ آن در دراز مدت مشهود است.
 
وی گفت: معماری زندگی درست انسان را تعریف می‌کند و راه را برای رسیدن بشر به سعادت روحی و روانی آسان می‌کند.
 
مدیر مرکز معماری حوزه هنری در ادامه پیرامون موضوع طراحی‌های ناهمگون اظهار داشت: تأثیر محیط بر رفتار انسان بسیار گسترده است، محققان در زمینه تأثیر رنگ، هارمونی و شکل خطوط طی تحقیقاتی به این نتیجه رسیده‌اند که هماهنگ نبودن رنگ و خطوط در طراحی فضاهای زیستی و شهری تأثیرات روانی بسیاری دارد، به عنوان مثال پژوهشی در روسیه انجام شده که نشان می‌دهد تحمل تنش لحظه‌ای و در نتیجه عملکرد روانی ساکنین شهرهایی با طراحی مطلوب و خطوط منحنی از ساکنین شهرهایی با طراحی نامطلوب و خطوط شکسته بیشتر است.
 
محمد خانی خاطر نشان کرد: توجه به حوزه زیبا شناسی در شکل شهرها و فضاهای زیستی در کنار جنبه‌های هنری و رفتار شناسی می‌تواند در کاهش جرائم اجتماعی نیز تأثیر گذار باشد.
 
وی با اشاره به تأثیر توجه صرف به بهره وری مادی و طراحی نامناسب فضایی بیان کرد: بزرگترین تهدید معماری طراحی‌های صرفا سودآور است که کمیت را فدای کیفیت می‌کند، امروزه معماری در برخی موارد کالایی سرمایه‌ای شده که باید با بازنگری به این مسئله توجه کرد و اثرات نامطلوب محیط بر رفتار را در دراز مدت کاهش داد و خانواده‌ها با توجه به این تأثیرات نباید ارزان بودن بنا را تنها معیار انتخاب قرار دهند.
 
وی در خصوص مسئله مدگرایی افزود: مدگرایی درخانه‌های امروز در رفتار طراحی فضا و روابط فردی خانه‌ها را بعضا به فضایی نه برای آسایش که تقلیدی از فرهنگ بیگانه تبدیل کرده است.
 
رئیس بنیاد معماری انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: وظیفه ما در این خصوص مردمی کردن معماری است، معماری که در واقع طراحی فضا برای خوشبختی بشر است تا مردم با درک شاخصه‌های معماری مطلوب کمیت را فدای کیفیت نکنند.

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار