چه اقداماتی انجام دهیم تا کودکانمان چاق نشوند؟

50 درصد کودکان ما در معرض اضافه وزن و چاقی هستند و این معضلی در کودکان و نوجوانان شده است.

پیام فرح‌بخش متخصص تغذیه، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، بیان کرد: امروزه متأسفانه بیش از 50 درصد کودکان ما در معرض اضافه وزن و چاقی قرار دارند.
بنابراین اضافه وزن و چاقی در دهه‌ی اخیر یک معضلی در کودکان و نوجوانان شده است. که باید حتماً به آن رسیدگی شود.

وی تأکید کرد: زمانی ما می‌گوییم یک کودک اضافه وزن دارد و چاق است که قد را نسبت به سن، وزن را نسبت به سن و وزن را نسبت به قد بر اساس منحنی‌های رشدی می‌سنجیم و اگر بین 5 تا 85 باشد می‌گوییم یک کودک در وضعیت نرمال قرار دارد، اگر بین 85 تا 95 باشد کودک را بالای اضافه وزن حساب می‌کنیم و در صورتی که بالای 95 درصد باشد بر اساس اعداد منحنی رشد ما کودک چاق است.

فرح‌بخش عنوان کرد: ما برنامه‌ریزی برای وزن کودکمان را باید از همان 2 سالگی که او را از شیر می‌گیریم و به غذای سفره عادت می‌کند شروع می‌کند و حواسمان باشد که حتماً بر اساس هرم غذایی رفتار کنیم، غذاهای پر کالری بی‌ارزش را سعی کنیم کودکمان را به خوردنشان عادت ندهیم و شیرینی زیاد، خامه و شکر را از وعده‌های غذایی حذف کنیم زیرا ذائقه‌ی کودک به مرور به آن‌ها عادت می‌کند.

این متخصص تغذیه افزود: اگر از همان ابتدا طوری رفتار کنیم که وعده‌های غذایی سالم باشد و کودکمان را عادت دهیم همراه با غذا سبزی خوردن و سالاد استفاده کنند، در میان وعده‌ها به کودک به جای اسنک چیپس، شکلات، میوه بدهیم باعث می‌شود تا کودک ما کالری اضافه‌ای دریافت نکند و زمانی که کودک کالری اضافه دریافت نمی‌کند، می‌تواند خیالمان راحت باشد که کمتر در معرض اضافه وزن قرار گیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: یک سری بیماری‌هایی هستند که معمولاً در بزرگسالی بروز می‌کنند مثل بیماری‌های قلبی و دیابت. باید آگاه باشیم ریشه‌ی این بیماری‌ها در کودکی می‌باشد، یعنی اگر فکر کنیم کودکمان هر چقدر بخواهد می‌تواند روغن مصرف کند و چون بچه است، فعالیت دارد بنابراین می‌سوزاند این یک باور غلط محسوب می‌شود، بلکه ما باید همان رژیمی که زیر 30 درصد انرژی او از چربی تأمین می‌شود و زیر 10 درصد انرژی او از چربی اشباع است از همان کودکی برای کودکمان داشته باشیم.




انتهای پیام/

برچسب ها: کودک ، چاقی ، تغذیه ، سالاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار