ساکی: نامه سناتورها به ایران برای امنیت ملی آمریکا مضر است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی گفت که ارسال نامه سناتورهای جمهوری خواه مذاکرات با تهران را تضعیف می‌کند و برای امنیت ملی آمریکا مضر است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا، "جنیفر ساکی" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ارسال نامه سناتورهای جمهوری خواه مذاکرات با تهران را تضعیف می‌کند. 

ساکی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید کاخ سفید اقدام سناتور‌های جمهوری خواه را دخالت آشکاری حزبی در مذاکرات و اقدامی گمراه کننده و نوعی بی‌مسئوولیتی ارزیابی کرده است، نظر شما چیست؟ گفت: اجازه بدهید به نکته‌ای اشاره کنم. نویسنده اصلی این نامه این موضوع را به طور شفاف اعلام کرده است که هدف آن‌ها از ارسال این نامه تضعیف این مذاکرات است. این‌‌ همان موضعی است که ما درباره این نامه داریم. ما موضع خود را درباره این نامه که به امضاء چهل و هفت سناتور رسیده است، اعلام کرده‌ایم. 

وی افزود: همانطور که دیروز اعلام کردیم و همکارانم در کاخ سفید هم به طور صریح در این باره صحبت کردند، معتقدیم که این نامه که به امضاء چهل و هفت سناتور رسیده است برای امنیت ملی آمریکا مضر است زیرا این نامه این افراد را وارد مذاکراتی بسیار حساس می‌کند. مذاکراتی از این نوع نه تنها در دهه‌های گذشته بلکه در قرن‌های گذشته هم بین رئیس جمهور و کشورهای خارجی وجود داشته است. علاوه بر این از نظر تاریخی معتقدیم که این موضوع باید از یک رئیس جمهور به رئیس جمهور دیگر و در رابطه با سیاست خارجی آمریکا استمرار داشته باشد. البته اختلافاتی درباره توافق وجود دارد اما شما نمی‌توانید وانمود کنید که راهبردی را که ما درباره این موضوع داریم تغییر دهید. ما قصد نداریم که به ایران اجازه دهیم که به سلاح اتمی دست پیدا کند.

ساکی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا سناتورهای جمهوری خواه با ارسال این نامه قانون لوگان را نقض کرده‌اند؟ 

گفت: من از مذاکرات در جریان در دولت درباره اینکه سناتور کاتن و دیگر امضاء کنندگان این نامه قانون لوگان را نقض کرده‌اند، آگاه نیستم. این یک موضوع حقوقی است. 

وی افزود: به نظرم ما درباره نگرانی‌های خود صحبت کرده‌ایم. معتقدیم که اینکه هر فردی که خود را وارد مذاکراتی خیلی حساس کند برای امنیت ملی آمریکا مضر است. ما در طول تاریخ در تعامل با ملت‌های جهان در تلاش بوده‌ایم که منافع خود را افزایش دهیم و مسائل حزبی آن‌ها را متوقف نکند. لازم است در اینجا بر روی این موضوع تاکید کنم که ما نقشی را برای کنگره متصور بوده‌ایم. این موضوع در گذشته؛ حال و آینده وجود داشته و وجود خواهد داشت. کنگره در ایجاد رژیم تحریم‌ها نقش داشته است. آن‌ها همچنین درباره مدت این توافق نقش داشته‌اند و نظرات کنگره درباره رفع تحریم‌ها شنیده خواهد شد و کنگره نقشی را در رابطه با رفع تحریم‌ها به عنوان بخشی از توافق ایفا خواهد کرد. ما در تعامل لازم با کنگره هستیم. جلسات پرسش و پاسخ زیادی هم به صورت علنی و هم به صورت محرمانه وجود دارد تا درباره وضعیت توافق بحث شود. 

وی افزود: این توافق در ابتدا منعکس کننده محدودیت‌های شدید جامعه بین المللی بر برنامه اتمی ایران و گرفتن تعهدات محکم و قابل راستی آزمایی است که با آن محدودیت‌ها متناسب باشد. بنابراین تفاهم‌های سیاسی بین چندین کشور و از جمله1+5 وجود دارد. بدیهی است که هدف ما توافق درباره مسائلی است که از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی جلوگیری کند. تمرکز ما بر روی جزئیات فنی و تلاش برای رسیدن به تعهدات سیاسی بوده است. 

ساکی گفت: از نظر تاریخی هرکدام از دولت‌های پیشین آمریکا مسائل مهم امنیت بین المللی را از راه تعهدات غیرالزام آور و در راستای منافع ملی پیگیری کرده‌اند. در حیطه کنترل سلاح و منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی مثالهایی در این رابطه وجود دارد. برای مثال توافق آمریکا و روسیه برای مقابله و امحاء تسلیحات شیمیایی سوریه، طرح امنیت سلاح‌های کشتار جمعی و رژیم کنترل فن آوری موشکی از جمله این موارد بوده‌اند. نمونه‌هایی برای تعهدات سیاسی وجود دارد. 

این سخنگو در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید واکنش شما نسبت به سخنان ظریف وزیر خارجه ایران که گفته این نامه نشان می‌دهد که آمریکا قابل اعتماد نیست، چیست؟ گفت: ما گفته‌ایم که این مذاکرات هرگز درباره اعتماد نبوده است. این مذاکرات درباره این بوده است که ما به نقطه‌ای برسیم که دو طرف درباره تعهدات سیاسی و اینکه چه گام‌هایی می‌خواهند بردارند، توافق کنند. این مذاکراتی بین ملت هاست و نه اشخاص و نه بین احزاب سیاسی. مطمئنا ما پیش بینی می‌کنیم که مذاکرات بتواند به پیش برود. 

ساکی در ادامه گفت: مهم است که این موضوع به خوبی درک شود زمانی که رهبران کشورهای دیگر در حال مذاکره با آمریکا هستند آن‌ها در حال مذاکراه با تمام آمریکا هستند. اگر ما به نقطه‌ای برسیم که یک چارچوب داشته باشیم این‌‌ همان جایی است که ما یک توافق داریم. مطمئنم که ما درباره اینکه چگونه این موضوعات عملی شوند، بحث خواهیم کرد. 

ساکی گفت: تمرکز ما بر روی جزئیات فنی و تلاش برای رسیدن به محتوای تعهدات سیاسی بوده است. بحث درباره توافق بد و یا توافق خوب به محتوای توافق باز می‌گردد. ما معتقدیم که این موضوع باید بررسی شود. در حال حاضر هنوزتوافقی وجود ندارد. زمانی که چارچوب و یک توافق وجود داشته باشد ما مطمئنا درباره محتوی و هر بخش آن بحث خواهیم کرد. 

وی در پاسخ خبرنگاری که پرسید آیا جان کری در نشست دوشنبه اتحادیه اروپا با گروه پنج به علاوه یک حضور خواهد داشت؟ گفت: نه او در آنجا نخواهد بود. این نشست مربوط به اتحادیه اروپا است. 

ساکی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید ظریف وزیر خارجه ایران اعلام کرده است که اگر دولت آتی آمریکا توافق را لغو کند این موضوع نقض صریح قوانین بین المللی است، نظر شما چیست؟ گفت: من قصد ندارم که درباره اظهارات وی صحبت کنم. 

این سخنگو در ادامه اظهاراتش گفت: بدیهی است که اعضای کنگره نظرات خود را دارند چه دمکرات باشند و چه جمهوری خواه و آن‌ها درباره این موضوع برای سال‌ها سخن گفته‌اند. ما انتظار نداریم که تلاش کنیم که حق آن‌ها برای آزادی بیان را تغییر دهیم اما معتقدیم که این اقدامات از تلاشهای ما برای رسیدن به توافق حمایت نمی‌کنند. به نظرم لازم است که ما به جلو حرکت کنیم زیرا ما زمان اندکی در اختیار داریم. ما باید به درخواست پاسخگو باشیم و به جلو حرکت کنیم. 

این سخنگو در واکنش به اظهارات عبدالله دوم پادشاه اردن در پارلمان اروپا در استراسبورگ درباره مذاکرات سازش گفت: ما بار‌ها و در گذشته گفته‌ایم که نبود توافق صلح نوعی خلاء را ایجاد می‌کند که عوامل دیگر آنرا پر می‌کنند. ما برای این موضوع احساس فوریت می‌کنیم. ما حالتی فوری را مشاهده می‌کنیم اما همانطور که شما می‌دانید انتخابات اسرائیل در پیش است و این به عهده احزاب این کشور است که آیا تمایلی به برداشتن گام به جلو داشته باشند و یا نه. 

ساکی درباره سخنان اخیر "نیکولاس مادورو" رئیس جمهور ونزوئلا درباره دخالت آمریکا در امور کشورش و وضع تحریمهای جدید گفت: تحریمهایی که دیروز اعلام شد علیه اشخاص و ناقضان حقوق بشر و افراد فاسد بود و نه مردم ونزوئلا و یا اقتصاد این کشور. بر خلاف اظهارات مقامات ونزوئلا ما در راستای ایجاد بی‌ثباتی در این کشور تلاش نمی‌کنیم بلکه معتقدیم که احترام به دمکراسی و حقوق بشر بهترین راه برای تضمین ثبات در این کشور است. 

وی درباره اوضاع اوکراین گفت: ما اوضاع را از نزدیک زیر نظر داریم و بدیهی اقدامات تجاوزکارانه بیشتر پاسخ‌های ما را به دنبال خواهد داشت. مطمئنا امیدواریم که حیطه‌هایی برای ادامه اجرایی شدن آتش بس وجود داشته باشد.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار