اصفهان؛

براي اولين بار در كشور، سند آمايش سرزمين در برش استاني تصويب و آماده ي ابلاغ شد

استاندار اصفهان در آخرين جلسه ي شوراي برنامه ريزي استان در سال 93، از تصويب ويرايش نهايي سند آمايش سرزمين در برش استاني خبر داد و گفت:‌ سند آمايش سرزمين در برش استاني اصفهان پس از نزديك به 3 سال فعاليت مستمر نهايي و آماده ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان، رسول زرگرپور در جلسه شوراي برنامه‌ريزي استان اصفهان كه با حضور معاونين استانداري اصفهان و اعضاي شوراي برنامه ريزي برگزار شد، گفت: جلسه شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان يكي از اصلي‌ترين جلساتي كه توسعه استان را شكل مي دهد كه طبق آيين‌نامه‌ها جلسات اين شورا به صورت ماهانه برگزار مي گردد ولي به دليل اهميت آن تاكنون 15 جلسه در سال جاري برگزار و تصميمات خوبي گرفته شده است.

رسول زرگرپور دستور اجراي 62 طرح خدماتي، زيربنايي و عمراني استان توسط بخش خصوصي و غير دولتي را از تصميمات مهم و مؤثر آخرين جلسه ي شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان در سال 93، عنوان كرد و افزود: يك سري از اين دستورات نياز به تغيير كاربري و تصويب داشت كه تعيين تكليف اين دستورات در زمينه اشتغال و سرمايه‌گذاري جديد بسيار مؤثر خواهد بود.

استاندار اصفهان معضلات محدوده‌هاي آثار باستاني را يكي ديگر از مشكلات و معضلات استان اصفهان برشمرد و يادآور شد: بر اساس قوانين و مقررات اين آثار باستاني در اين حريم‌ها، اگر افراد مستغلاتي داشته باشند، هر گونه فعاليت متوقف و نمي‌توانند هيچ اقدامي حتي فروش را انجام دهند.

وي حريم تپه باستاني سيلك كاشان را يكي از اين حريم‌هاي بسيار مهم و بزرگ استان اصفهان دانست و اظهار داشت: براي حفاظت از تپه هاي سيلك كه از قديمي ترين جلوه هاي تمدني است و تمدن آن به حدود 5 هزار سال قبل بر مي‌گردد، مقدار زيادي حريم قائل شده اند كه بسياري از اين زمين ها در املاك مردم واقع شده است.

رسول زرگرپور اضافه كرد: بيشتر از 15 سال است كه مستغلات اطراف اين تپه اعم از خانه، مغازه‌هاي تجاري، باغات و زمين‌ها مسكوت مانده بود و معاوضه‌اي براي آن در نظر گرفته نشده و مردم را با مشكل مواجه كرده بود.

زرگر پور افزود: در جلسه شوراي اداري كاشان راه حلي براي اين مساله مطرح شد كه در جلسه امروز شوراي برنامه ريزي استان مطرح و به تصويب رسيد و قرار است در شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور نيز مطرح شود كه با رفع اين مشكل معضل بزرگ معوضات طرح حريم سيلك كاشان پس از 15 سال حل شد.

استاندار اصفهان در ادامه به راه‌اندازي ميدان ميوه و تره‌بار شمال منطقه اصفهان اشاره كرد و افزود: بخشي از اين ميدان در شاهين‌شهر واقع شده كه سرمايه‌گذار آن بيش از سه سال به دليل مشكلات اجرايي معطل و كار متوقف مانده بود و در اين جلسه مقرر شد تا 20 روز آينده مجوزهاي آن داده شود و اين ميدان ميوه و تره‌بار با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي آغاز به كار مي‌كند.

زرگرپور اصلي‌ترين بحث جلسه شوراي برنامه ريزي استان را نهايي شدن سند آمايش سرزمين در برش استاني پس از سه سال فعاليت مستمر عنوان كرد و گفت: اين سند آمايش از امروز آماده ابلاغ است.

رسول زرگرپور با بيان اينكه بخش بزرگي از مشكلات استان اصفهان به دليل نبود سند آمايش سرزميني در استان است، تصريح كرد: سند آمايش سرزميني فضا، فعاليت و سرمايه‌گذاري را بين افراد يك سرزمين هماهنگ مي‌كند.

مدير ارشد استان اضافه كرد: اكنون بالاي 90 درصد صنايع استان در 6 درصد از خاك استان آن هم در غرب اصفهان كه محل تنفس اين استان است قرار گرفته و بخش زيادي از آلودگي به دليل جهت باد در اين ناحيه قرار گرفته است كه اگر پيش از اين آمايش شده بود اين صنايع در نقطه‌اي ديگر متمركز مي‌شدند.

وي با بيان اينكه قرار بود اين سند شهريور ماه نهايي شود، تصريح كرد: انجام مراحل تلفيق اين سند سبب شد به جاي شهريور ماه اسفند ماه به اتمام برسد.

استاندار اصفهان اضافه كرد: بر اساس اين سند آمايش، ديگر محور توسعه استان صنعت و كشاورزي نخواهد بود و محور توسعه استان اصفهان گردشگري، فعاليت علمي و تحقيقاتي و امور فرهنگي و هنري است و بيشترين سرمايه‌گذاري در اين محورها صورت مي‌گيرد كه در صحبت‌هاي اخير رياست جمهوري نيز مطرح و تاكيد شده است.

زرگرپور خاطر نشان كرد: اين موضوع به آن معنا نيست كه به مقوله صنعت و كشاورزي پرداخته نمي‌شود بلكه اين دو مورد، ديگر محور توسعه استان نيستند و توسعه ي صنعتي و كشاورزي را با رعايت تكنولوژي هاي نوين و كم آب بر و پاك مي توانيم داشته باشيم.

استاندار اصفهان افزود: اكنون مي‌توانيم اعلام كنيم استان اصفهان نخستين استاني است كه داراي سند آمايش از نوع برش استاني است كه تمامي فعاليت‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي استان را در برگرفته و در ضمانت اجرايي نيز همانند سند بالا دستي است.

استاندار اصفهان با بيان اينكه تدوين اين سند اتفاق بزرگي براي استان است، افزود: اين سند بسياري از مشكلات استان را برطرف خواهد كرد و مدل تدوين، تلفيق و اجراي اين سند به عنوان الگوي ساير استان ها قرار خواهد گرفت.

رسول زرگرپور يادآور شد: در برنامه ششم توسعه نيز تدوين برنامه استاني در قالب سند آمايش سرزمين مطرح است و اين سند اكنون در فصل برنامه ششم توسعه استان اصفهان آماده شده است.

وي به وضعيت آب در سند آمايش سرزمين اشاره كرد و اظهار داشت:‌ در اين سند وضعيت موجود آب و وضعيت مطلوب احياي حوضه آبريز زاينده طرح شده است كه از 22 استراتژي موجود بيش از 4 راهبرد براي رسيدن از وضعيت موجود به مورد مطلوب به موضوع آب اختصاص يافته است.

استاندار اصفهان تاكيد كرد: راي مثبت اعضا به برش استاني بدين معناست كه از اين پس تمامي دستگاه هاي اجرايي استان شرعاً و قانوناً موظفند، فعاليت هاي اجرايي خود را در راستاي اهداف، راهبردها و استراتژي هاي مشخص شده در سند آمايش سرزمين به انجام رسانند



انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.