عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

کاهش تقاضای مصرف دخانیات نیازمند فرهنگ‌سازی است

رستمیان گفت: متاسفانه به علت نبود نظارت‌ها شاهد قاچاق روز افزون سیگار هستیم و تاکنون هیچ اقدام موثری نیز در این زمینه صورت نگرفته است.

عبدالرحمان رستمیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: متاسفانه به علت نبود نظارت‌ها شاهد قاچاق روز افزون سیگار از مبادی رسمی کشور هستیم.

وی افزود: کشور ایران جزو کشورهایی است که در سال 85 کنفدراسیون مبارزه با مصرف دخانیات را به امضا رسانده و باید در زمینه کاهش تقاضای مصرف دخانیات اقدامات موثری انجام می‌داد.

وی گفت: پیشگیری از مصرف دخانیات مثل هر کار دیگری نیازمند بستر سازی فرهنگی و آموزشی است که در این میان آموزش و پرورش و سایر نهادهای فرهنگی نقش مهمی دارند.

وی با بیان اینکه افزایش مالیات بر سیگار یکی از راههای موثر در کاهش مصرف دخانیات است، خاطر نشان کرد: مالیات بر دخانیات در سایر کشورها بسیار بالاست و ایران جزو کشورهایی است که مالیات اندکی از سیگار اخذ می‌کند، این در حالی است که این مالیات ضمن کاهش مصرف دخانیات می‌تواند منبعی موثر برای سایر اهداف کشور نیز باشد.

وی در خصوص قاچاق سیگار از مبادی رسمی تاکید کرد: میزان سالانه قاچاق سیگار روشن است و این گواه در مورد این کالا از مبادی رسمی است که نشاندهنده نبود نظارت‌ها و نفوذ عده‌ای برای قاچاق دخانیات است.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.