سوتغذیه، زنگ خطري براي وجود بيماري هاي مختلف

در جامعه کنونی به دلیل افزایش مشغله‌های مختلف افراد زیادی از بیماری سوتغذیه رنج می‌برند.

پیام فرح‌بخش متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران گفت: کاتابولیز نوعی سوتغذیه است و در واقع وضعیتی است که به علت بر هم خوردن تعادل بدن در فرد ظاهر می‌شود.

بنابراین بافت‌های بدن فرد شروع به تخریب می‌کند به عنوان مثال بافت‌های پروتئینی مشخص تجزیه می‌شود و به صورت اسید آمینه در می‌آید و بدن فرد دچار وضعیت وخیم می‌شود. زمانی که شخص دچار سوختگی یا بیماری‌هایی چو ضربه مغزی می‌شود و یا به سبب خونریزی مغزی دچار معضل و به ICU می‌رود، عملکردهای اصلی بدن مختل می‌شوند و فرد به وضعیتی که به آن کاتابولیز اطلاق می‌شود مبتلا می‌شود.

فرح‌بخش اذعان کرد: به طور مثال یک بیمار کاتابولیک که دارای وزن 75 کیلوگرم بوده در اثر تصادف ظرف مدت یک ماه به وزن 50 کیلوگرم می‌رسد. در واقع به علت تجزیه پروتیئن بدن فرد با کاهش وزن زیادی روبه رو می‌شود.

وی افزود: برای درمان بیماران کاتابولیک لازم است یک روش تغذیه‌ای درست که بتواند انرژی، پروتئین، چربی و کربوهیدرات مورد نیاز بدن فرد را تامین کند، اتخاذ شود تا فرد بتواند از وضعیت بدی که به آن دچار شده رهایی پیدا کند.

شایان ذکر است، فرد بیمار قند بدن خود را از طریق ادرار از دست می‌دهد و اگر این حالت‌ها کنترل نشود به سرعت شخص را به سوی مرگ می‌برد.

انتهای پیام/
برچسب ها: بافت ، وزن ، انرژی ، وضعیت ، چربی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار