زیباکلام در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

توافق فرش زیرپای افراطیون را بیرون خواهد کشید/تعابیر مختلف تندروها از مذاکرات

عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: تنها خطری که توافق را تهدید می‌کند، انتقال توافق توسط اسرائیل و جمهوریخواهان کنگره به سمت سنا و مخالفت با آن به‌وسیله دو سوم آراء است که در آن حالت اوباما هم نمی‌تواند توافق را وتو کند.

" صادق زیباکلام" در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، با اشاره به بیانیه هسته‌ای لوزان اظهار داشت: به اعتقاد من این بیانیه کشور را کمک خواهد کرد تا از چاه ویل هسته‌ای که به آن دچار شده است بیرون آید و افرادی که آینده کشور برایشان مطرح است از این بیانیه استقبال می‌کنند. 
 
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، اضافه کرد: با شرایط پیش رو کشور روی ریل پیشرفت، توسعه و سازندگی خواهد افتاد و دوباره با جهان مبادله اقتصادی را از سر می‌گیرد و به یاری خداوند شرکت‌های بزرگ در بخش صنعت، نفت و گاز و انرژی برای سرمایه گذاری در ایران مشتاقانه خواهند شتافت.  
 
زیباکلام با بیان اینکه عده‌ای عنوان می‌کنند که این بیانیه تفسیرپذیر است، خاطرنشان کرد: این قبیل مسائل را تندرو‌ها و اصولگرایان که موافق توافق هسته‌ای در کشور هستند عنوان می‌کنند، در حقیقت تندروهای داخل مصداق ضرب المثلی هستند که شخصی شتر گم کرده بود، اما دنبال افسار آن می‌گشت.  
 
وی اضافه کرد: نگاه تندرو‌ها به منافع هسته‌ای نگاه منافع ملی نبوده است، بلکه آن‌ها از مسئله هسته‌ای تنها برای استکبارستیزی بهره برداری ایدئولوژیک داشته‌اند و از آنجا که توافق فرش را از زیرپای افراطیون بیرون خواهد کشید، تعابیر مختلفی نسبت به آن دارند.  
 
عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران اضافه کرد: تنها خطری که توافق را تهدید می‌کند، انتقال توافق توسط  اسرائیل و جمهوریخواهان کنگره به سمت سنا و مخالفت با آن به‌وسیله دو سوم آراء است تنهاکه در آن حالت رئیس جمهور هم نمی‌تواند توافق را وتو کند.  
 
وی اضافه کرد: اگر به فرض بعید این اتفاق هم عملی شود، اروپایی‌ها در این توافق حضور داشته و در صورتی که سنا و کنگره زیر این توافق بزنند، همچنان اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی به عنوان شاهد توافقنامه باقی خواهند ماند.  
 
زیباکلام در پایان ضمن بیان اینکه بطور طبیعی اوباما نکاتی از بیانیه را مورد تاکید قرار داد که بیشتر به نفع غرب است و ظریف نیز نکاتی از بیانیه را بزرگنمایی کرد که به نفع ایران است، تصریح کرد: البته نکاتی که ظریف عنوان کرد، در بیانیه هست همانطور که نکات بیان شده توسط اوباما در بیانیه موجود است و به طور اساسی مصالحه وتوافق یعنی  داد و ستد، گفتگو و مذاکره یعنی چیزی را از طرف مقابل بگیری و در مقابل آنچه اخذ کردی چیزی را به آن‌ها تحویل دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار