سنندج؛

فرسایش خاک و تخریب مراتع، بابرداشت بی رویه گیاهان خوراکی

بوته کنی و برداشت بی رویه گیاهان خوراکی و دارویی در فصل بهار، زنگ خطر انقراض گونه های گیاهی نادر در استان کردستان رابه صدا درآورده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، کوههای بلند و سر به فلک کشیده، دره های سرسبز و آب فراوان در مناطق مختلف استان کُردستان این استان را به محلی مناسب برای رشد ونمو گونه های خاص و بسیار کمیاب گیاهان کوهی تبدیل کرده است.

در روزهای بهاری سراسر استان کردستان که از آب وهوایی مناسبتر برخودار هستند، از مناطق ویژه رویش گونه های گیاهی است با رویش این گیاهان، بازار خرید وفروش ومصرف آنها رونق چشمگیری می گیرد ومردم با مصرف این گیاهان ذائقه های خود را هم بهاری می کنند.

استان کردستان با دارابودن یک میلیون و چهارصد و چهارده هزار هکتار مرتع به عنوان  عمده‌ترین منطقه رویش گیاهان وحشی خوراکی در کشور بشمار می‌رود 

بر اساس آمارهای رسمی منابع طبیعی، استان کردستان دارای بیست و پنج گونه گیاهان خوراکی همچون شنگ، گیلاخه، همه گیاه، قارچ، رسقان، پیچک ، سولان، قازیاغی، ریواس، کنگر، لوشه، کنیوال، پونه، کوزله و خوژه است.

مسئول مرکز گیاه درمانی شهرستان سنندج می گوید: استان کردستان از نظر تنوع گونه های گیاهی بر کل قاره اروپا برتری دارد.

برهان حسینی افزود: گونه های گیاهی متنوع شناسایی شده در استان کردستان با زیر شاخه های فراوانی که دارد از تنوع وتعدد زیادی برخوردار است.

این تنوع بالای گیاهان خوراکی و تقاضای بسیار مردم هجوم سودجویان به طبیعت و تخریب مراتع را موجب شده است.

یکی از دلایل کم آبی و خشک شدن رودخانه های استان کردستان مصرف بی رویه و تخریب مراتع است که آحادجامعه باید در حفظ فضاهای طبیعی کوشا باشند.

اما سالهاست که به دلیل رشد جمعیت، بوته کنی و برداشت بی رویه گیاهان خوراکی و دارویی در فصل بهار، زنگ خطر انقراض گونه های گیاهی نادر در استان کردستان  به صدا درآمده،  به گونه ای که در برخی از مناطق استان که در سال های قبل گیاهان خوراکی برداشت می شد اکنون یا این گیاهان وجود ندارد و یا بسیار کم دیده می شود.

آریان، مسئول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی استان کردستان می گوید: سال به سال به دلیل برداشت های بی رویه ازگیاهان بهاری خوراکی ، تخریب وفرسایش خاک نیز بیشترشده است.

وی افزود: مردم بایدتوجه داشته باشندکه هنگام بوته کنی این گیاهان ، گیاه راگاملا ازریشه خارج نکنندزیرا ریشه باقی مانده درخاک موجب می شودکه گیاه بازهم به رشدخودادامه داده وبااین کارنسل گیاه نیزازبین نخواهدرفت.

آریان گفت: برخی ازگیاهان خوراکی بهاری از طریق گردافشانی به اطراف، ادامه رویش می دهند پس مردم نباید درکندن تمام گیاهان اطراف مراتع وزمینهای که موجب رویش این نوع گیاهان می شود اصرارداشته باشند.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی استان کردستان می گوید: برای اولین بار در کشور از سال نود طرح فعال سازی تعاونیهای مرتع داری همراه با طرح بازنگری واصلاح مراتع در استان کردستان آغاز شده که اگرمسئولان به اهمیت این طرح با اختصاص به موقع اعتبارکمک کنند وبه صورت طرحی هدفمند ومداوم در بیاید مانع انقراض گونه های گیاهی مراتع استان کردستان همچون تعدادی ازدیگر استان های کشور خواهیم شد.

خانقایی می گوید: ما کارشناسان منابع طبیعی را به روستاهای استان کردستان اعزام کرده ایم و در نظر داریم در این طرح که در قالب آن پنجاه و نه تعاونی تشکیل و شصت تعاونی هم بازسازی شده و با دادن اعتباراتی به آنها ضمن اشتغالزایی از پتانسیلهای مرتعی استان کردستان نهایت بهره برداری رابعمل بیاوریم.

وی می افزاید: قصد داریم با آموزشهای لازم بسیاری از گیاهان کوهی را اهلی کنیم تا بهره برداران بتوانند با کشت آنها در مراتع ضمن حفظ این ذخایر برای نسلهای بعدی با بسته بندی وصادرات آن برای استان وکشور ارز آوری کنند.

یکی ازروستانشینان استان کردستان نیز می گوید: با راهنمایی هایی که در زمینه نحوه برداشت این گیاهان به ما داده شده خوشبختانه سطح آگاهی های ما هم افزاش یافته و امیدوارم روستانشینان و بهره برداران این گیاهان حافظ طبیعت و این منابع طبیعی باشند.

با توجه به اهمیت وجود گیاهان خوراکی در زندگی انسانها وموجودات دیگر وتاثیرآن در زیبایی طبیعت پس هر کدام از افراد جامعه موظفند  به عنوان مأمور و کارشناس منابع طبیعی عمل کنند تا از نابودشدن گیاهان و مراتع جلوگیری شود.

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.