زنجان؛

آلودگی صوتی از عمده مشکلات شهرهاست

آلودگی صوتی از عمده مشکلات شهرهاست و مقابله با این منابع آلودگی از طریق راه حل های فنی امکان پذیر می باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان؛ دکتر قربانعلی محمدپور آلودگی صوتی را عمده مشکلات فعلی شهرها خواند و گفت :گاهی این آلودگی ناشی از فرهنگ شهرنشینی شهروندان است و میتوان از طریق راه حلهای فنی و بالا بردن آگاهی مردم در رفتارهای اجتماعی ورشد فرهنگی آلودگی صوتی را کاهش داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان افزود: هر آنچه که انسان مایل به شنیدن آن نیست ( حتی نوای موسیقی ) وهرگونه صدای مزاحم که برای سلامت انسان زیانبار باشد و موجب سلب آسایش روحی، جسمی و اجتماعی شود آلودگی صوتی به شمار می رود. که این آلودگی از عمده مشکلات شهرها بوده و خسارتی است که مردم شهری مجبورند در برابر گسترش تکنولوژی در سطح مختلف بپردازند.

وی در خصوص منابع آلودگی صوتی ادامه داد : مهمترین منابع آلودگی صوتی در شهرها واحدهای صنعتی و ترافیک وسایل نقلیه موتوری، قطار و ترافیک هوایی میباشد که مقابله با این گونه منابع آلودگی صوتی از طریق راه حل های فنی امکان پذیر است.

این مسئول اضافه کرد: گاهی آلودگی، ناشی از فرهنگ شهرنشینی و اجتماعی ورفتارهای اجتماعی شهروندان می باشد مثل به صدا در آوردن بوق به نشانه باز کردن درب منزل اهالی خانه و یا بدرقه مهمانان شبانه به داخل کوچه و خوش بش در کوچه وگاهی فعالیت بی وقت کارگران ساختمانی در هر ساعت روز و یا شب و گاهی کار در روزهای تعطیل می شود.

وی گفت: در این زمینه باید از طریق رسانه های گروهی بویژه تلویزیون کار فرهنگی انجام داد و مردم را نسبت به این موضوع آگاه کرد وبه این وسیله آلودگی صوتی را کاهش داد.

محمدپور در خصوص تاثیرات آلودگی صوتی بر انسان افزود: عمده اثرات آلودگی صوت بر انسان می توان از کاهش مدت زمان خواب عمیق وکاهش حس شنوایی تا کاهش ضربان قلب و کاهش دمای پوست و افزایش سوخت ساز بدن وغیره بدن نام برد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان تصریح کرد : آلودگی صوتی ناشی از صنایع، از طریق مکان یابی صحیح به میزان قابل قبولی می تواند تحت کنترل درآید؛ در مورد کنترل آلودگی صوتی قطار نیز میتوان از دیوارهای مخصوص صوت شکن استفاده کرد.یا از طریق مکان یابی صحیح و ایجاد حریم حفاظتی برپیرامون فرودگاهها، آلودگی صوتی مربوط به ترافیک هوایی را کاهش داد.

محمدپور در مورد مقابله با آلودگی صوتی در شهرها افزود: آلودگی صوتی در محیط های شهری ترافیک وسایل نقلیه موتوری است که می توان از طریق تلاش در راه به کارگیری تکنیک های آرام، خصوصا محیط شهری و بهره گیری از تجهیزات و امکانات فنی به منظور کاهش آلودگی صوتی از منشاء اصلی آن، با آن مقابله کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در خصوص راه هایی برای کاهش آلودگی صوتی گفت: با بالا بردن آگاهی مردم در رفتارهای اجتماعی ورشد فرهنگی در مدیریت ترافیک، استفاده از وسائل نقلیه موتوری را کاهش واستفاده از وسائل نقلیه عمومی را افزایش دهیم و با انتقال کارخانجات به شهرکهای صنعتی، آلودگی صوتی در شهرها را کاهش دهیم.

انتهای پیام/س

برچسب ها: آلودگی ، مشکلات ، شهرها ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.