علی اکبر ثقفی:

فیلم های شهری ما تنها به کافی شاپ و فروشگاه ختم می شوند

علی اکبر ثقفی معتقد است که جشنواره فیلم شهر می تواند بستری باشد تا جوان ها توانایی های خود را نشان دهند.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر، علی اکبر ثقفی کارگردان و تهیه کننده سینمای ایران درباره فیلم شهری گفت: در تعریف شهر تنها  به شکل آن نباید توجه داشته باشیم زیرا شهر شامل مجموعه ای از فرهنگ ها، بایدها و نبایدها و هنجارها و ناهنجاری ها است که فیلمساز شهری باید در فیلم هایش به این موارد توجه داشته باشد.

وی در ادامه افزود: متاسفانه در فیلم های شهری ما اغلب پل ها و بزرگراه ها را به تصویر می کشند درحالیکه فیلم شهری بدین شکل نیست زیرا شهر با آدم هایش شکل می گیرد ضمن اینکه همیشه در فیلم هایمان سعی داریم فضاهایی شیک و مدرن را نشان دهیم و توجهی به چالش ها و معضلات شهری نداریم.

تهیه کننده فیلم سینمایی«مردی که اسب شد» با بیان اینکه فرهنگ سازی امر بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: بارها دیده می شود که شهروندان نسبت به آمبولانسی که در دورن آن بیمار است بی توجه هستند و راه را باز نمی کنند  این ها همه مواردی است که باید در فیلم های شهری مورد توجه قرار گیرد تا تبدیل به فرهنگ جامع برای شهروندان در کشور شود.

ثقفی با بیان اینکه اکثرا در فیلم های شهری کافی شاپ و فروشگاه دیده می شود، گفت: در کمتر فیلمی فرهنگ شهری نشان داده می شود درحالیکه می توانیم مهاجرت یک روستایی به شهر و معضلاتی که پیش روی اوست را به خوبی در فیلم هایمان نشان دهیم تا کمتر روستایی یا شهرستانی به شهر مهاجرت کند زیرا باید شهرستان های ما هم تبدیل به کلان شهر شوند.

وی با بیان اینکه دوربین فیلمساز باید صداقت داشته باشد، افزود: اگر قرار است زیبایی ها را هم نشان دهیم باید آموزه باشد. من معتقدم فیلمی شهری است که فرهنگ معرفی آدم ها، بازخوردی از هنجارها و ناهنجاری ها باشد و یک بعدی نگاه نکند. همانطور که می دانید امروز آلودگی شهر تهران ناهنجاری بزرگی است که در فیلم هایمان می توانیم مردم را با خطرات آن آگاه سازیم.

تهیه کننده «همه چیز برای فروش»  با بیان اینکه تعداد فیلم های شهری مان بسیار کم است گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و یا خود شهرداری باید هر ساله فراخوان بدهد تا جوانان علاقمند به این حوزه و همچنین فیلمسازان ایده های خود را درباره فیلم های شهری ارائه دهند زیرا جوانان فیلمساز امروز ایده های بسیار خوبی دارند که قابلیت تبدیل به فیلمنامه شدن را دارد.

ثقفی ادامه داد: جشنواره فیلم شهر می تواند بستری باشد  تا جوان ها توانایی های خود را نشان دهند و همچنین سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران می تواند از طریق همین جشنواره استعدادهای جدید را کشف کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: یکی از معضلات دیگری که در شهر تهران به چشم می خورد و شهرداری باید به آن توجه ویژه داشته باشد این است که در داخل یک خیابان و یا یک کوچه ساختمان هایی وجود دارد که هرکدام نماهای متفاوتی دارند و این امر موجب بد جلوه دادن فضای شهر شده است . این ها مواردی است که شهرداری باید به آن توجه جدی داشته باشد و تنها به فکر اینکه ساختمان ها چند طبقه ساخته شوند، نباشد.

ثقفی با اشاره به جشنواره فیلم شهر نیز گفت: جشنواره فیلم شهر باید آموزش دهد، برای فیلمسازان شهری ایجاد امنیت کند و تمهیداتی بیاندیشد تا حداقل شهروندان تهرانی با مکان ها  تاریخی و موزه های شهر خود آشنا باشند. البته خوب است تا فیلمسازن هم در فیلم هایشان این مناطق را نشان دهند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: از دیگر مسائل مهمی که فیلمسازان شهری می تواند در فیلم هایشان به آنها نگاه ویژه داشته باشند بحث بهداشت و سلامت است. ما تنها تصور می کنیم سیگار کشیدن برای سلامت ما ضرر دارد درحالیکه آلودگی صوتی  بدترین آسیب را برای شهروندان دارد و همچنین بیماری سرطان که این روزها گریبان آدم های زیادی و از جمله هنرمندان را هم گرفته است. درباره این موضوعات تنها یک فیلم به نام« روزی که هوا ایستاد» از نادر ابراهیمی ساخته شده است که انصافا هم فیلم بسیار خوبی بود.

تهیه کننده «سایه وحشت» در پایان گفت: رابطه بین شهر و شهروند بسیار مهم است  زیرا انسان بدون شهر و شهر بدون انسان معنایی ندارد.

شایان ذکر است، پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران 3 تا 12 خردادماه به دبیری سیاوش حقیقی در تهران برگزار می شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار