نوری مالکی: به روابط خود با ايران افتخار می کنيم/ اسرائیل از قدرت حزب الله در منطقه آگاه است

معاون رئیس جمهور عراق اعلام کرد این کشور با همه کشورهای جهان به جز رژیم صهیونیستی تعامل دارد و به روابط خود با ايران افتخار می کند.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ نوری مالکی معاون رئیس جمهور عراق در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه اعلام کرد این کشور با همه کشورهای جهان به جز رژیم صهیونیستی تعامل دارد و به روابط با ايران افتخار می کند.
مالکی سوریه را شبیه دیواری دانست که مانع سقوط عراق و دیگر کشورهای منطقه می شود. به گفته وی، رسانه های مغرض و بعضی مفتی های تکفیری شرایط مناسبی را برای گسترش تروریسم ایجاد کردند. 
مالکی افزود: داعش در آغوش القاعده شکل گرفت و ساخته عربستان سعودی است. وهابیت پایه فکری همه گروه های تروریستی است. بعضی کشورها برای تسلط بر منطقه از داعش استفاده کردند، اما شکست خوردند. 
وی خاطرنشان کرد: جنگ عربستان سعودی علیه یمن شکست خواهد خورد و ملت یمن پایدار است و عملیات سعودیها را ناکام می گذارد. ما به صداهایی که برای تفرقه افکنی در منطقه تلاش می کنند گوش نخواهیم کرد و به روابط با ایران که همواره حامی ما بوده است افتخار می کنیم. ما دیدگاه و منافع مشترک با ایران داریم. 
نخست وزیر سابق عراق گفت: ما به دنبال تامین منافع عراق هستیم و با همه کشورهای جهان به جز اسرائیل تعامل داریم. ما اجازه دخالت در امور داخلی عراق را نمی دهیم. حزب الله و گروه های مبارز فلسطینی اقداماتی انجام دادند و موفقیت هایی به دست آوردند که بعضی از رژیم های عربی نتوانستند. اسرائیل به خوبی از قدرت حزب الله در منطقه آگاهی دارد. بیشتر کشورهای منطقه در نبرد با رژیم صهیونیستی تسلیم شدند، در حالی که حزب الله لبنان مقاومت را در برابر این رژیم شعله ور کرد. 
نوری مالکی افزود: ما مخالفت خود را با تمدید حضور نیروهای آمریکایی در عراق اعلام کردیم. انتخابات آمریکا و پیروزی دموکراتها در آن یکی از عوامل عقب نشینی آمریکا از عراق بود. موضع دولت عراق یکی از عوامل اساسی بود که آمریکاییها را به عقب نشینی از عراق وادار کرد. ما حضور هیچ نیروی نظامی خارجی را در عراق نخواهیم پذیرفت مگر اینکه با توافق عراقیها باشد. تجربه نیروهای داوطلب مردمی خوب بود و اگر این نیروها نبودند بغداد سقوط می کرد. سقوط موصل در برابر حمله داعش نتیجه توطئه ای بود. من به مقامات عراقی گفته بود که مقابله با خطرات موجود در مرزهای سوریه ضروری است و باید از عراق در برابر تروریسم دفاع کرد. ارتش عراق از موصل عقب نشینی کرد و بعضی از شخصیت های سیاسی در این مورد خیانت کردند. همه طیف های جامعه عراق در نیروهای داوطلب مردمی مشارکت دارند و از کشورشان دفاع می کنند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار