سخنگوی کاخ سفید:

تحريم های ايران فقط پس از برداشتن گام هاي مشخص لغو مي شود

سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری گفت، به صراحت گفته ایم تا ایرانی ها گام های خاص قابل راستی آزمایی را براساس توافق برندارند، تحریم ها ادامه دارد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، جاش ارنست در ادامه کنفرانس خبری گفت، ما این را به صورت روشن گفته ایم و تغییر هم نمی کند، اینکه تخفیف تحریم ها تا زمانی که آنان گام های خاص قابل راستی آزمایی را براساس توافق برندارند، به ایرانی ها داده نمی شود. این موضوع اول؛ موضوع دوم اینکه پای بندی ایران به توافق هسته ای به آنان اجازه می دهد از برخی تخفیف های تحریمی بهره بگیرند ولی این تخفیف فقط آنها را از تحریم هایی نجات میدهد که برنامه اتمی شان را هدف قرار داده بود. 
وی گفت آمریکا و جامعه جهانی تحریم هایی را به خاطر حمایت از تروریسم، فعالیت های اشاعه تسلیحاتی، نقض حقوق بشر و مسائل دیگر اعمال کرده اند. این تحریم ها (که قرار است برداشته شود) فقط موضوع هسته ای را پوشش می دهد. جامعه جهانی و آمریکا هنوز نگرانی هایی را از دیگر فعالیت های ایران دارند.
ارنست درباره لزوم ادامه گفتگوها با ایران، ضمن اشاره به اهمیت جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح هسته ای گفت خطر دیگر نیز این است که احتمال دارد ایران اقدامی انجام دهد که ما از مذاکرات با این کشور (بر سر مساله اتمی) عقب نشینی کنیم. می دانیم که برخی ها در ایران از تلاش های موجود برای حل و فصل دیپلماتیک مساله حمایت نمی کنند. از این رو، این پیامی نیست که من بخواهم از اینجا بفرستم؛ اولویت روشن برای جهان این است که تلاش شود ثباتی منطقه ای در حوزه ای که در حال حاضر بسیار آسیب پذیر است، یا دست کم افزودن به ثبات این منطقه، صورت بگیرد. البته نه آمریکا و نه هیچ کس دیگری نیست که بگوید این (موضوع اتمی) تنها نگرانی ما از ایران است و کسی هم نیست که بگوید حل و فصل موفقیت آمیز با فرصت دیپلماتیک باعث کاهش نگرانی ها از بسیاری دیگر از کارهایی است که ایران انجام می دهد.
سخنگوی کاخ سفید گفت اولویت ما در این میان مشخص و همخوان با اولویت های امنیت ملی آمریکاست.
ارنست درباره اظهارات اخیر جو بایدن درباره جنگ احتمالی با ایران گفت معاون رئیس جمهور این مساله را روشن کرده است که همه گزینه ها روی میز هستند؛ این مساله همواره صدق می کرد و این نشان می دهد که در حال حاضر فرصتی در دست ماست که نگرانی های خود و جامعه جهانی را با دیپلماسی حل و فصل کنیم. می توانیم همه مسیر های منتهی به بمب اتمی را با دیپلماسی مسدود کنیم و بازرسی هایی را برای راستی آزمایی پای بندی آنان به توافقاتشان قرار دهیم. این رویکردی است که امید داریم موفقیت آمیز باشد. 
وی افزود چیزی که معاون رئیس جمهور برجسته کرده است این است که همه گزینه ها همچنان روی میز هستند و این مساله شامل گزینه نظامی نیز هست زیرا رئیس جمهور می خواهد این اطمینان را داشته باشد که ایران به سلاح اتمی دست نمی یابد.
وی با انتقاد از عملکرد کنگره در خصوص درخواست های دولت اوباما در قبال رویارویی با داعش و دیگر مسائل گفت متاسفانه علی رغم ارسال مقامات بلند پایه دولت، همواره می بینیم که برخی خواست های دولت در کنگره نادیده گرفته می شود و این بسیار جای تاسف دارد. دولت و مردم آمریکا انتظار دارند نمایندگان کنگره عملکردی بهتر داشته باشند ولی همین نیز سبب نشده است در عملکرد رئیس جمهور به عنوان فرمانده نیروهای نظامی آمریکا خللی ایجاد شود. کاری که در حال حاضر تلاش می شود انجام شود این است که با نیروهای عراقی همکاری های سازنده و مثبتی صورت بگیرد تا خود، بر چالشی که با آن روبرو هستند چیره شوند.
وی درباره اوضاع اوکراین گفت مایه تاسف است که می بینیم روسها همچنان از اجرای تعهدات خود براساس توافقنامه مینسک خودداری می کنند و این برای جای تاسف دارد. این الگویی است که از نزدیک به یک سال پیش که روسیه تمامیت ارضی اوکراین را نقض کرد، ادامه داشته است. آمریکا همچنان در کنار شرکای اروپایی خود است تا روسیه را منزوی و تاوان اقتصادی به خاطر فعالیت های بی ثبات کننده اش در اوکراین بر این کشور تحمیل کند. گام های مشخصی براساس توافقنامه مینسک وجود دارد که از تنش ها در منطقه بکاهد و حل وفصل سیاسی اوضاع را سرعت بخشد.
ارنست گفت ما از روسیه می خواهیم از نفوذ خود استفاده کند تا این گفتگوهای سیاسی شروع شود نه اینکه گام هایی را برای بدتر کردن اوضاع و در نهایت تضعیف تلاش ها برای رسیدن به راه حل سیاسی و پایان دادن به این درگیری ها بردارد. ما همچنان به همکاری با شرکای اروپایی خود برای وارد کردن فشارهای بیشتر بر روسیه ادامه می دهیم و همچنان آنان را در انزوا قرار می دهیم تا گام هایی را که متعهد شده اند، بردارند.
سخنگوی کاخ سفید گفت در حال حاضر تحریم جدیدی وجود ندارد ولی هر چه از زمان اعمال تحریم ها بگذرد، آثار آن به مراتب بدتر خواهد شد. می توانیم با نگاه داشتن تحریم های خود علیه این کشور، فشارها بر روسیه را بیشتر کنیم و هر چه روسیه منزوی تر می شود، پیامدهای منفی این انزوا بیشتر می شود.
ارنست ضمن اشاره به اینکه آمریکا به دقت مساله توقیف کشتی از سوی مقامات ایرانی در تنگه هرمز را زیر نظر دارد، درباره سوال خبرنگاری که آیا خط قرمزی برای رفتار ایران که بر گفتگوهای اتمی تاثیر بگذارد وجود دارد یا نه گفت پیشتر به این سوال پاسخ داده شده است؛ ما فهرستی طولانی از نگرانی های خود در خصوص ایران داریم و این توهم را نیز نداریم که موفقیت در گفتگوهای فعلی برای جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح اتمی، باعث حل و فصل همه این نگرانی ها شود. از روست که اگر موفق شویم با ایران به توافق برسیم و همه مسیر های منتهی به سلاح اتمی را نیز ببندیم، همچنان به اعمال تحریم های این کشور که مرتبط با نقض حقوق بشر در این کشور است، یا تحریم های مربوط به رفتارهای بی ثبات کننده این کشور و انتشار تسلیحاتی این کشور در منطقه است، ادامه میدهیم. ما همچنین نگرانی های خود را در خصوص تهدید مسقیم این کشور علیه نزدیک ترین متحد ما در منطقه یعنی اسرائیل، بیان کرده ایم. رئیس جمهور نیز در چند هفته آینده میزبان نشستی با سران کشورهای شورای همکاری (خلیج فارس) درباره رفتارهای بی ثبات کننده ایران در این منطقه از دنیا خواهد داشت.
وی افزود این فرصتی است که رئیس جمهور نشان دهد ما همچنان به ادامه روابط نزدیک امنیتی خود با بسیاری از این کشورها ادامه می دهیم. این مساله حتی در صورتی که بتوانیم با موفقت نگرانی های جامعه جهانی را در خصوص برنامه اتمی ایران حل و فصل کنیم، ادامه خواهد داشت. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هاسمی
۱۱:۳۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
باین اقا که فهم و شعورش را ازذست داده میگویم ایران اسلامی دارای مقامات مسئولی میباشند که با علم و هوشیار کارهای خویش را انجام میدهند مثل شما بی فرهنگ و بی عاطفه نیستند که دهان خویش را بازکنند و هرذنچه نبایستی بگویند را بگویند مسئولین امریکا فاقد حقحق بشر و حامی و ایجادکننده تروریست و........ میباشند
آخرین اخبار