دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد:

پیش بینی 21 هزار میلیارد ریال اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه در سال جاری

دکتر کلانتری از پیش بینی 21 هزار میلیارد اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه در سال جاری خبر داد و گفت:هر طرحی که بتواند مقادیر قابل توجهی آب به دریاچه هدایت کند می تواند از این اعتبارات استفاده کند.

به گزارشخبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، دکتر کلانتری در نشست هم اندیشی احیای دریاچه ارومیه در نزدیکترین دانشگاه دولتی به این دریاچه در بناب با اشاره به اینکه اقدامات خوبی درجهت احیای این دریاچه صورت گرفته است گفت:با وجود کم آبیهای احتمالاً 10 دیگر به تراز اکولوژیست این دریاچه دست خواهیم یافت.

دکتر کلانتری افزود:آب یکی از منابع تجدید پذیر می باشد ولی با این وجود و به علت استفاده های غیر متعارف از منابع زیر زمینی این نعمت را با دست خود تجدید ناپذیر می کنیم.

وی از مسئولین خواست واقعیات را به مردم بگویند و از کتمان حقایق خود داری کنند چرا که دولت به تنهایی توان احیای دریاچه ارومیه را ندارد و به عزم جدی مردم نیاز داریم.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه اجرای برخی سیاست های اقتصادی وبه بهانه افزایش سطح تولید را به ضرر دریاچه ارومیه و مردم دانست و گفت:نباید به هر قیمتی برای بالا بردن راندمان تولید جان مردم را به خطر بیاندازیم و بی حد و حساب از منابع زیر زمینی برداشت کنیم.

دکتر کلانتری تصریح کرد:هیچ کس حق ندارد به هر دلیلی منابع تجدید پذیر را محدود و سرزمینی را به ویرانی بکشاند.

وی با اشاره به اینکه بحران کم آبی در کل کشور جدی است افزود:متوسط بارشهای سال گذشته 202 میلیون متر مکعب بوده است وباید در سیاست های اقتصادی و تولیدی با این حجم بارش تجدید نظر جدی صورت گیرد .

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد:سیاست کاهش مصرف و استفاده بهینه از منابع زیر زمینی باید دشت به دشت و پهنه به پهنه در سراسر کشور به اجراء در آید.

دکتر کلانتری به حاشیه نشینان دریاچه ارومیه هشدار داد و از آنها خواست بصورت بی رویه منابع زیر زمینی را هدر ندهند.

وی افزود:در حال حاضر 33 میلیارد متر مکعب سالانه به منابع زیر زمینی افزوده می شود و این در حالی است که 55 میلیارد متر مکعب برداشت می شود.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه 40 درصد حق برداشت آبهای ذخیر شده مجاز و مازاد آن غیر مجاز است گفت:بطور متوسط سالانه 70 درصد آب ذخیره شده توسط مردم برداشت و به مصارف مختلف می رسد.

دکتر کلانتری افزود:اگر تا بیست سال آینده بیشتر از 26 و نیم میلیارد متر مکعب آب از منابع برداشت نمائیم با مشکل حاد بی آبی مواجه خواهیم شد.

وی همچنین از پیش بینی 21 هزار میلیارد اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه در سال جاری خبر داد و گفت:هر طرحی بتواند مقادیر قابل توجهی آب به دریاچه هدایت کند می تواند از این اعتبارات استفاده کند.

در این جلسه آقایان دکتر فرهنگی و حجه الاسلام والمسلمین باقری بنابی نمایندگان مردم تبریز و بناب در مجلس شورای اسلامی از حمایت مجلس برای احیای در یاچه ارومیه خبر دادند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.