توافقنامه همکاری ایران و فائو برای مقابله با خشکیدگی جنگل‌های بلوط

توافقنامه همکاری مشترک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به منظور حفاظت از جنگل‌های بلوط و جلوگیری از توسعه پدیده خشکیدگی امضا شد.

توافقنامه همکاری ایران و فائو برای مقابله با خشکیدگی جنگل‌های بلوطبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ خداکرام جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در مراسم امضای توافقنامه با اشاره به اینکه پدیده خشکیدگی جنگل های بلوط از سال 88 اغاز شد و تا سال 92 به سرعت گسترش پیدا کرد، گفت: حدود یک میلیون و 130 هزار هکتار از جنگل های بلوط در غرب کشور بر اثر خشکیدگی از بین رفته است.

وی افزود: 10 تا 15 درصد جنگل های بلوط دچار خشکیدگی شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت:‌ از سال گذشته تاکنون اقدامات گسترده ای برای مقابله با پدیده خشکیدگی انجام شده است و موفق شدیم این پدیده را مدیریت کنیم.

جلالی افزود: براساس گزارش های موجود 10 کشور با پدیده خشکیدگی مواجه بودند و تجربه مقابله با این پدیده را دارند و قرار است کارشناسان فنی فائو این تجارب را در اختیار جمهوری اسلامی ایران بگذارند.

وی گفت: تاکنون دو گروه از متخصصان فائو از جنگل های بلوط ناحیه زاگرس بازدید کردند که در پی آن و مذاکرات وزیر جهاد کشاورزی با مدیر کل سازمان فائو  قرار شد توافقنامه ای برای همکاری دو طرف و مقابله با پدیده خشکیدگی ایجاد شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: چهار نفر از کارشناسان فائو 20 روز پیش از جنگل های زاگرس و جنگل های شمال کشور بازدید کردند تا راهکارهای مقابله با پدیده خشکیدگی جنگل های بلوط و بیماری آتشک شمشاد را در جنگل های شمال کشور اجرا کنند.

جلالی گفت: براساس این توافقنامه قرار است با اختصاص 360 هزار دلار اعتبار راهکارهای فنی و علمی حفاظت از جنگل های زاگرس و شمال در مدت یکسال و نیم با همکاری کارشناسان سازمان فائو اجرا شود.

وی افزود: استقرار سیستم پایش مدام عرصه های جنگلی، تدوین برنامه ملی برای کنترل پدیده خشکیدگی بلوط و آتشک شمشاد و تدوین راهبرد اطلاع رسانی مقابله با این پدیده‌ها از مهم‌ترین اقداماتی است که در چارچوب توافقنامه مشترک ایران و فائو اجرا می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: اصلاح روش های حفاظت و بهره برداری از عرصه های جنگلی کشور به ویژه جنگل های زاگرس، اصلاح قوانین مربوط به مدیریت پایدار جنگل و تاکید بر مشارکت مردم و سازمان های ذیربط از محورهای مهم توافقنامه مشترک ایران و فائو است.

ناکوزی نماینده سازمان (فائو) نیز در این مراسم با اظهار خرسندی از همکاری مشترک با جمهوری اسلامی ایران برای حفاظت از عرصه های جنگلی افزود: فائو آمادگی دارد در کنار وزارت جهاد کشاورزی کمک های فنی و علمی را در اختیار کارشناسان قرار دهد.

وی گفت: معاونت جنگل فائو نیز بر اجرای طرح مقابله با چالش بزرگ خشکیدگی جنگل های بلوط و شمشاد در اراضی جنگلی ایران تاکید دارد.

نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد "فائو" ابراز امیدواری کرد: با اجرای برنامه های فنی و علمی مشترک پدیده نگران کننده خشکیدگی جنگل های بلوط و آتشک شمشاد در جنگل های شمال کشور رفع شود.

توافقنامه همكاري مشترك سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخيزداري با سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد (فائو) به منظور حفاظت از جنگل هاي بلوط و جلوگيري از توسعه پديده خشكيدگي امضا شد.

خداكرام جلالي رئيس سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخيزداري در مراسم امضاي توافقنامه با اشاره به اينكه پديده خشكيدگي جنگل هاي بلوط از سال 88 اغاز شد و تا سال 92 به سرعت گسترش پيدا كرد ، گفت: حدود يك ميليون و 130 هزار هكتار از جنگل هاي بلوط در غرب كشور بر اثر خشكيدگي از بين رفته است.

وي افزود : 10 تا 15درصد جنگل هاي بلوط دچار خشكيدگي شده است.

رئيس سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخيزداري گفت:‌ از سال گذشته تاكنون اقدامات گسترده اي براي مقابله با پديده خشكيدگي انجام شده است و موفق شديم اين پديده را مديريت كنيم.

جلالي افزود: براساس گزارش هاي موجود 10 كشور با پديده خشكيدگي مواجه بودند و تجربه مقابله با اين پديده را دارند و قرار است كارشناسان فني فائو اين تجارب را در اختيار جمهوري اسلامي ايران بگذارند.

وي گفت: تاكنون دو گروه از متخصصان فائو از جنگل هاي بلوط ناحيه زاگرس بازديد كردند كه در پي آن و مذاكرات وزير جهاد كشاورزي با مدير كل سازمان فائو  قرار شد توافقنامه اي براي همكاري دو طرف و مقابله با پديده خشكيدگي ايجاد شود.

رئيس سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخيزداري افزود: چهار نفر از كارشناسان فائو 20 روز پيش از جنگل هاي زاگرس و جنگل هاي شمال كشور بازديد كردند تا راهكارهاي مقابله با پديده خشكيدگي جنگل هاي بلوط و بيماري آتشك شمشاد را در جنگل هاي شمال كشور اجرا كنند.

جلالي گفت: براساس اين توافقنامه قرار است با اختصاص 360 هزار دلار اعتبار راهكارهاي فني و علمي حفاظت از جنگل هاي زاگرس و شمال در مدت يكسال و نيم با همكاري کارشناسان سازمان فائو اجرا شود.

وي افزود: استقرار سيستم پايش مدام عرصه هاي جنگلي ، تدوين برنامه ملي براي کنترل پديده خشكيدگي بلوط و آتشك شمشاد و تدوين راهبرد اطلاع رساني مقابله با اين پديده ها از مهمترين اقداماتي است كه در چارچوب توافقنامه مشترك ايران و فائو اجرا مي شود.

رئيس سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخيزداري گفت: اصلاح روش هاي حفاظت و بهره برداري از عرصه هاي جنگلي کشور به ويژه جنگل هاي زاگرس ، اصلاح قوانين مربوط به مديريت پايدار جنگل و تاكيد بر مشاركت مردم و سازمان هاي ذيربط از محورهاي مهم توافقنامه مشترك ايران و فائو است.

ناكوزي نماينده سازمان (فائو) نيز در اين مراسم با اظهار خرسندي از همكاري مشترك با جمهوري اسلامي ايران براي حفاظت از عرصه هاي جنگلي افزود: فائو آمادگي دارد در كنار وزارت جهاد كشاورزي کمك هاي فني و علمي را در اختيار كارشناسان قرار دهد.

وي گفت: معاونت جنگل فائو نيز بر اجراي طرح مقابله با چالش بزرگ خشكيدگي جنگل هاي بلوط و شمشاد در اراضي جنگلي ايران تاكيد دارد.

نماينده سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد "فائو" ابراز اميدواري کرد: با اجراي برنامه هاي فني و علمي مشترك پديده نگران كننده خشكيدگي جنگل هاي بلوط و آتشك شمشاد در جنگل هاي شمال كشور رفع شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار