"اقتصاد کشاورزي" در مسير "توسعه" پايدار علمي و فناوري

عضو اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي در ايران با تاکيد بر توسعه علمي و پايدار اين حوزه گفت: کميته مشترک اتاق ايران و وزارت جهاد کشاورزي نقشه راه توسعه اقتصاد کشاورزي را تهيه مي کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، شاهرخ ظهيري گفت: به الگوي کشت نياز داريم تا حضور هوشمند و پايدار در بازار داخلي و خارجي، تضمين شود.

ظهيري گفت: اصلاح باغات کشور به ويژه باغات زيتون و توسعه صنايع تبديلي در اولويت است و بايد به تقويت ضريب مکانيزاسيون هم توجه کنيم.   

محمدرضا نوتاش مشاور رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي کشور و عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم گفت: سند جامع توسعه علمي و فناوري کشاورزي با هدف تحقق اهداف سند چشم انداز بيست ساله در افق 1404 تهيه شده است که اميدواريم به صورت قانون درآيد.

نوتاش درباره ضمانت اجرايي اين سند هم گفت‌: اگر تصويب و به صورت قانون ابلاغ شود، از اجراي آن هم استقبال مي شود.
     
نوتاش اظهار داشت : اين سند هم توسعه علمي و هم توسعه فناوري در اقتصاد کشاورزي ايران را هدف گذاري کرده است و تقريبا همه ارکان اجرايي و علمي کشور درتهيه آن مشارکت و همکاري دارند، بنابراين از اجرايي شدن ان نگارني نيستيم.

بنابراين گزارش؛ سازمان خواربار و کشاورزي ملل متحد "فائو" تاکيد کرده ؛ مزيت نسبي بخش کشاورزي ايران براي تامين همه نيازهاي کشورهاي منطقه خليج فارس کافي است.

تنوع اقليمي و ظرفيت هاي توليد در زيربخش هاي مختلف باغي، زراعي، شيلات، امور دام و طيور و... بسيار زياد است و ميزان توليد را مي توانيم از بيش از 110 تن فعلي تا سه برابر هم افزايش دهيم.

بيش از 11 اقليم متنوع و متمايز براي تامين امنيت غذايي و صادرات محصولات کشاورزي داريم.
جمهوري اسلامي ايران در توليد بيشتر محصولات باغي و زراعي رتبه هاي تک رقمي را در جهان دارد و مي تواند همچنان جايگاه کشورمان را ارتقا دهيم.

براي نمونه توليد محصولات باغي حدود 15 تن در هکتار است که به 60 تا 70 تن مانند کشورهاي در حال توسعه قابل افزايش است.

بايد بخش کشاورزي ايران از مرحله توليد خودکفايي و خوداتکايي عبور کند و به سمت توليد صادرات محور حرکت کند.

اولويت بندي براي توسعه توليد ملي کشاورزي صورت گيرد و نقشه راه توسعه توليدات را متناسب با مزيت هاي صادراتي ترسيم کنيم.

خوشبختانه در بخش محصولات باغي در رتبه هاي تک رقمي قرار داريم و رتبه ايران در توليد پسته و خرما معمولا اول و دوم است و در توليد سيب رتبه سوم را داريم و ايران در توليد چاي رتبه يازدهم در توليد سير رتبه سيزدهم و گندم رتبه چهاردهم و کاهو رتبه بيست و شش را دارد و به راحتي مي توانيم اين ظرفيت ها را ارتقا دهيم.

کشوري که اين همه مزيت نسبي در زيربخش هاي کشاورزي دارد نبايد در توليد محصولات اين بخش به خارج وابسته باشد.

بنابراين گزارش؛ ايران با يک ميليون و 648 هزار و 195 کيلومترمربع وسعت، 14.5 ميليون هکتار جنگل، 84.5 ميليون هکتار مرتع، 32.5 ميليون هکتار بيابان و 2.5 ميليون هکتار بيشه زار دارد که در حدود 83 درصد عرصه کشور را دربرگرفته است.

بخش کشاورزي همچنان در عرصه اقتصاد و امنيت غذايي داراي جايگاه ويژه اي است. از ديدگاه توسعه اقتصادي، بخش کشاورزي در فرآيند رشد و توسعه کشور وظايف مهم و اساسي را برعهده دارد.

ايران در توليد 19 ميوه رتبه  تک رقمي و در محصولات پسته، زعفران، انار، خرما، گردو، بادام، کيوي، گيلاس و زردآلو رتبه هاي اول تا سوم را در جهان دارد.

همچنين بالاترين ميزان توليد خاويار با کيفيت بالا متعلق به ايران است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار