تبریزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

هزینه یک میلیارد ریالی برای ساخت کالای استراتژیک/ کشور از واردات مته حفاری بی‌نیاز شد

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت از ساخت مته حفاری برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: امیدواریم که با توجه به سیاست‌های جدید دولت که حمایت از صنایع داخلی است ما را در تولید انبوه یاری کنند تا کشور از نیاز کالای استتراتژیک حفاری بی‌نیاز شود.

هزینه یک میلیارد ریالی برای ساخت کالای استراتژیک/ کشور از واردات مته حفاری بی‌نیاز شدمحمود تبریزی، در حاشیه بیستمین نمایشگاه نفت تهران، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ از ساخت مته‌های حفاری در کشور برای نخستین بار خبر داد و گفت: شرکت سیلندرسازی تولید مته‎‌های حفاری نفت و ابزارهای درون‌چاهی را در دستور کار خود قرارداد.

وی تصریح کردک این شرکت ابتدا به ساخت مته‌های حفاری به دلیل در عمق‌های بسیار پایین2تا 3هزار متر و بیشتر اقدام کرد.

تبریزی افزود: شرکت‌های نفتی از این ابزار که داخلی و متناسب با تکنولوژی داخلی باشد را منوط به تایید کیفیت آنها توسط شرکت‌های خارجی معتبر می‌دانستند و این را در نظر بگیرید که شرکت‌های خارجی هرگز کار یک تولیدکننده داخلی را تایید نمی‌کنند بنابراین در این زمینه مدتها مذاکراتی با واحدهای مصرف کننده که تولید داخلی را مورد آزمایش قرار دهند صورت گرفت تا این کالای تولیدی را تایید یا رد کنند در این خصوص به نتیجه نرسیدیم.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ادامه داد: در نتیجه با شرکت‌های معروف بین‌المللی وارد مذاکره شدیم نهایتا با شرکت اسمیت موفق به اخذ قرارداد شدیم( تولیدکننده معتبر مته‌های حفاری) که شرکت حفاری ایران سالهای از این مته‌ها استفاده می‌کردند کیفیت کالای تولید را تایید کردند.

وی تصریح کرد: کار مونتاژ مته را از 2درصد شروع و با توجه به ساخت بعضی از قطعات تا 23 درصد پیشرفت کردیم تا اینکه متاسفانه کشور مورد تحریم کشورهای بیگانه قرار گرفت.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت اظهار داشت: در تحریم شرکت اسمیت با ما همکاری نکرد به طوری که به قطع رابطه منجر شد و شرکت در دو راهی تعطیلی را ادامه فعالیت قرار گرفت. تا جاییکه تعدادی از سهامدارن ادامه کار شرکت را درست نمی‌دانستد و اعتقاد به ضرر دهی این فعالیت داشتند و با فروش سهام از شرکت خارج شدند.

وی ادامه داد: ولی با اتکا به نیروی مهندسی و افراد باتجربه که در خارج مهارت دیده بودند کار تولید را ادامه دادیم تا جاییکه شركت سيلندر سازي تهران علاوه بر ساخت مته در زمينه توليد ديگر ابزارهاي درون چاهي از جمله انواع ميل ها (آسياب كننده ها)، استابلايزرها و نمونه گير مغزه فعاليت دارد.

تبریزی با اشاره به اینکه برای اولین بار ساخت مته حفاری 17.5 اینچ را طراحی و برنامه ریزی ساخت را انجام دادیم گفت: نمونه مته ساخته شده توسط شرکت ملی نفت‌خیز جنوب در چاه شماره 462 اهواز مورد آزمایش قرار گرفت و نتیجه عملکرد آن پس از 583 متر در مدت زمان 40 ساعت مطلوب ارزیابی و تایید شد.

وی اضافه کرد: برای اینکه تاییدیه دوم را اخذ کند نمونه دوم این مته ساخته شده و به شرکت مناطق نفت خیز مرکزی ایران تحویل گردید که این مته در چاه پایدار غرب26 مورد استفاده قرار گرفت و تایید شد. 

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت خاطرنشان کرد: بنابراین با تاییدیه‌های اخذ شده به مصرف‌کنندگان نشان دادیم که توان مهندسی و ساخت مته‌های حفاری مورد نیاز در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: امیدواریم که با توجه به سیاست‌های جدید دولت که حمایت از صنایع داخلی است ما را در تولید انبوه یاری کنند تا کشور از نیاز کالای استتراتژیک حفاری بی‌نیاز شود.

تبریزی افزود: برای ساخت مته‌های حفاری بالغ بر یک میلیارد ریال هزینه شده است بنابراین با تولید انبون آن در داخل قیمت کاهش یابد.

وی یادآور شد: شاید تولید این کالا صرفه جویی ارزی و ریالی اهمیت چندانی نداشته باشد اما در حال حاضر شرکتهای مصرف و تولیدی غرب مثل اسمیت و بیکرهیوز و غیره به هیچ وجه این کالای استراتژیک بخاطر تحریم در اختیار ایران قرار نمی دهند و در حال حاضر این کالا توسط دلالان با قیمت گزاف وارد کشور می‌شود.

تبریز تصریح کرد: با توجه به اینکه کالای تولید چین از کیفیت مناسب برخوردار نیست بنابراین کلیه شرکتهای حفاری نیاز خود را از طریق واسطه‌ها و شرکتهای معتبر بین‌المللی تامین می‌کنند.

گفتنی این کالای استرتژیک در بیستمین نمایشگاه نفت، گاز و پالایش و پتروشیمی رونمایی با حضور مسولان کشور رونمایی شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: حفاری ، نفت ، تولید ، ارز ، کالا ، مته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسنی از جنوب
۱۵:۳۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
متاسفانه مسئولین تدارکات و خرید شرکت های نفت بیشتر به فکر راحتی و جیب خود هستند تا حمایت از تولید کننده و ریسک استفاده از کالای وطن.
من تو این شرکت ها و پروژه های جنوب بودم خیلی باید تلاش بکنید تا بتوانید از مافیای خرید و تدارکات شرکت های ملی (بعضا فکر می کنند مال باباشونه ) عبود کنید

موفق باشید نوآوران و صنعت گران زحمت کش
آخرین اخبار