صالحی:

احداث بزرگترین بیمارستان هسته‌ای در کشور/در ساخت راکتور مشابه «تهران» هیچ مشکلی نداریم/ ما دنبال تعامل هستیم نه تقابل

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه امیدوارم بتوانیم راکتور تحقیقاتی شبیه راکتور تهران در دانشگاه علوم و تحقیقات ایجاد کنیم، گفت: در کمتر از دو سال اقدام به تولید سوخت هسته‌ای کردیم و باید بگویم ملت ایران هر آنچه را که اراده کند، می‌تواند به دست بیاورد.

احداث بزرگترین بیمارستان هسته‌ای در کشور/در ساخت راکتور مشابه «تهران» هیچ مشکلی نداریم/ ما دنبال تعامل هستیم نه تقابلبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "علی‌اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی امروز یکشنبه 20 اردیبهشت ماه در مراسم بزرگداشت شهدای هسته‌ای که با حضور خانواده‌های شهیدان علی محمدی و شهریاری در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدای هسته‌ای اظهار داشت: تصور می‌کردم امروز باید گزارشی از مذاکرات هسته‌ای خدمت اساتید دانشگاه ارائه دهم.

وی با اشاره به اینکه مهندسی هسته‌ای رشته ویژه‌ای است، گفت: ورود بنده به این رشته به صورت اتفاقی بود اما خوشحال هستم که در این رشته تحصیل کردم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: از این که امروز توفیق حاصل کردم در خدمت شما باشم خداوند را شاکر هستم و هم چنین این که در جمع اساتیدی هستم که همواره برای بنده الگو بودند و آشنایی ما به قبل از انقلاب برمی‌گردد خوشحال هستم.

صالحی ادامه داد: خاطرات خوب و خوشی از این ساختمان در ذهن دارم در حال حاضر کاری که این واحد شروع کرد آثارش را در صنعت هسته‌ای می‌بینیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی  با اشاره به برنامه هسته‌ای قبل از انقلاب گفت: فعالیت هسته‌ای از اوایل دهه 50 در کشور آغاز شد و راکتور تهران در دانشگاه تهران احداث گردید و امیدواریم بتوانیم راکتوی مشابه راکتور تهران را در دانشگاه آزاد احداث کنیم زیرا ساخت راکتور مشابه تهران برای ما هیچ مشکلی ندارد و فقط لازم است سوخت آن را بسازیم.

وی افزود: در حال حاضر ما توانسته‌ایم سوخت 20 درصد را در مقابل حیرت جهانیان در کمتر از دو سال از زیر صفر طراحی و تولید کنیم و در حال حاضر نیز 30 درصد از مجتمع‌های سوخت راکتور تهران توسط برادران و خواهران افتخار آفرین ساخته شده است.

صالحی با اشاره به تولید سوخت 20 درصد در کشور گفت: رسانه‌های بیگانه می‌گفتند صالحی دروغ نمی‌گفت چرا این بار در بحث تولید سوخت دروغ می‌گوید چرا که ایران نمی‌تواند سوخت 20 درصد را بسازد اما به کمک خداوند و تلاش همکاران این سوخت تولید شد.

وی ادامه داد: اگر ملتی روزی اراده کند یک حیات طیبه داشته باشد حتما دست تقدیر به آن‌ها کمک خواهد کرد، چرا که انسان آن چیزی را به دست می‌آورد که در اثر سعی و تلاش خودش باشد.

صالحی گفت: در 38 سال خدمت صادقانه حس کردم که این ملت ملتی است که هر آنچه را اراده کند می‌تواند محقق سازد و در حال حاضر که 37 سال از انقلاب می‌گذرد در این راه مشکلات فراوانی داشتیم اما باید ببینیم که در صنعت هسته‌ای کجا بودیم و به کجا داریم می‌رسیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: بنابراین بحث هسته‌ای از دهه 50 شدت یافت و قرار شد نیروگاه‌های هسته‌ای تا 19 نیروگاه در ایران احداث شود .

صالحی ادامه داد: حرکت هسته‌ای باعث ایجاد زمینه خودباوری و خوداتکایی در کشور شده است.

وی گفت: بعد از جنگ مجددا نظام تصمیم گرفت این رشته و صنعت را با یک تصمیم استراتژیک احیا کند به گونه‌ای که در مجموعه میادین هسته‌ای ورود پیدا کند، که یک تصمیم بسیار درست و صحیحی در آن زمان بود.

صالحی با بیان این که ما باید متکی به خود باشیم و خطوط غنی سازی خود را قوی‌تر کنیم، افزود: در واقع یک نهضت هسته‌ای در کشور به وجود آمد زیرا هنگامی که به سیر تاریخی کشورهای پیشرفته نگاه کنیم می‌بینیم که در هر کشوری یک عامل عمده‌ای برای پیشرفتشان وجود داشته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی  با بیان این که یکی از عوامل عمده حرکت ما در صنعت، حرکت هسته‌ای بود، تصریح کرد: حرکت هسته‌ای باعث شد زمینه خودباوری و خود اتکایی فراهم شود و هم چنین سبب شد صنایع دیگر ما نیز به حرکت درآید.

وی با اشاره به عامل دیگری برای حرکت در صنعت هسته‌ای افزود: اگر خارجی‌ها چالشی را در هسته ای ایجاد نمی‌کردند، یقینا ما به این سرعت و فراگیری حرکت نمی‌کردیم.

صالحی با اشاره به خروج اسرائیلی‌ها از جنوب لبنان در سال 2000 ادامه داد: رژیم صهیونیستی به خاطر حضور حزب الله آن زمان از جنوب لبنان فرار کرد در واقع حزب الله را با عنوان حزب الله مورد حمایت ایران نام می‌بردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در آن زمان سفیر لبنان به خاطر این اتفاق مبارک، ما و تعدادی از مقامات سایر کشورها را دعوت کرده بود و هنگامی که نوبت تبریک گویی ما رسید و من فرار رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان را به وی تبریک گفتم اما سفیر لبنان گفت ما باید به شما تبریک بگوییم چرا که شما بودید که باعث فرار رژیم صهیونیستی شدید.

وی ادامه داد: در افکار عمومی هر چه قدر بگویید ما دارای سلاح هسته‌ای نیستیم در واقع یک سیاست ابهامی ایجاد شده است اما باید بگویم که ما یک کشور توانمند هسته‌ای شده‌ایم.

صالحی گفت: یک بار دیگر کشور شما در چالش‌های سیاسی افتخار می‌آفریند اما در این مسیر مشکلاتی را نیز داریم اما شما دانشجویان بدانید ما تنها یک دخالتی را انجام می‌دهیم و آن تولید اندیشه است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در واقع ما پرچم اسلام را برداشته و به نام اسلام انقلاب کرده‌ایم به برکت همین اسلام است که به اینجا رسیده‌ایم و این را اعتراف می‌کنیم.

وی با اشاره به تاریخ و تمدن مصر افزود: زمانی که ما انقلاب کردیم سادات کشته شد و مبارک حکومت را در دست گرفت اما در حال حاضر هیچ چیزی در این کشور وجود ندارد.

صالحی گفت: از یکی از شخصیت‌های برجسته رسانه‌ای دنیا پرسیدند شما مخالف انقلاب هستید اما انقلاب را تعریف کنید و گفت این ملت با این انقلاب به دنیا اعلام کرده‌اند که دیگر من غلام حلقه به گوش هیچ کشور مستکبری نیستم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که مذاکرات 1+5 به خوبی پیش می‌رود اظهار کرد: شما دانشجویان بدانید که رسانه‌های خارجی در غرب در اندیشکده‌های غرب چه تحلیلی دارند و یا این که چرا آمریکا اینقدر وقت می‌گذارد و به مدت طولانی وزیر خارجه‌اش با وزیر خارجه کشورمان گفتگو می‌کند که این مسئله در طول تاریخ بی‌نظیر بوده است در واقع باید این چرایی‌ها را پرسید. 

وی گفت: این ملت در طول تاریخ نشان داده است که مجددا می‌تواند در عرصه بین‌المللی جایگاه رفیعی را در جهت منابع انسان داشته باشد.

صالحی با بیان این که کشور ما از بعد اقتصادی و صنعتی هنوز به کشورهای پیشرفته نرسیده است، افزود: نشست 1+5 با جمهوری اسلامی نشان از قدرت بالقوه با ظرفیت بالایی دارد که اگر رها شود روز به روز اوج می‌گیرد و ما بایستی با این کشورها از سر تعامل وارد شویم چرا که منطق جمهوری اسلامی ایران تعامل است و ما دنبال تعامل هستیم و دنبال تقابل نیستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی  با اشاره به برنامه هسته‌ای در آینده گفت: ما نگفته‌ایم در این مذاکرات به هر قیمتی که می‌خواهیم به نتیجه برسیم بلکه باید در چارچوبی که مقام معظم رهبری تعیین کرده‌اند پیش رویم.

وی با اشاره به قرارداد احداث دو نیروگاه هسته‌ای 2100 مگاواتی در کشور گفت: ما قرارداد دو نیروگاه هسته‌ای 2100 مگاواتی را با روس‌ها بسته‌ایم و سال 94 حرکت جدی آن آغاز خواهد شد که با احداث این دو نیروگاه 13 هزار نفر نیرو در آن مشغول به کار خواهند شد.

صالحی ادامه داد: هم چنین ما به دنبال احداث نیروگاه‌های کوچک 100 مگاواتی هستیم تا هم بتواند آب را شیرین کند و هم برق تولید کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی  افزود: حجم این قراردادها در بوشهر بالای 10 میلیارد دلار است و در کل در حدود 12 هزار میلیارد برای احداث آن‌ها هزینه کرد و این هزینه‌ها باید در عرض 10 سال برآورد شود بنابراین آینده این صنعت برای شما همین دو پروژه کفایت می‌کند.

وی با اشاره به احداث بزرگترین بیمارستان هسته‌ای در کشور تصریح کرد: بزرگترین بیمارستان هسته‌ای منطقه که بتواند تمامی تجهیزاتی که با مواد هسته‌ای برای تشخیص و درمان استفاده می‌شود را احداث خواهیم کرد.

صالحی گفت: با احداث این بیمارستان هسته‌ای می‌خواهیم استانداردسازی کنیم تا بقیه بیمارستان‌ها بدانند چگونه عمل کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در بعد چرخه سوخت همواره این تصور بوده که ایران در موارد هسته‌ای یک کشور فقیر است و واقعا هم در چند سال پیش پاسخ همین بود اما در این برهه باید بگویم به نتایج خوبی رسیده‌ایم اما کشور خیلی غنی نیست.
  
وی ادامه داد: در سال 1388 مفسر برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی ایران را به این صورت نداشتیم اما در حال حاضر چند ده نفر را داریم که در این زمینه می‌توانند به تفسیر بپردازند که ارزش‌شان میلیاردها می‌ارزد.

صالحی گفت: هنگامی که روس‌ها از مجتمع سوخت بازدید کرده‌اند باور نمی‌کردند که ایرانیان آن را ساخته باشند. 

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه به برخی انتقادات مطرح شده از مذاکره کنندگان پرداخت و گفت: برخی عزیزان نظراتی را به مذاکرات دارند، وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی در بسیاری از موارد اختلاف نظر دارند اما با هم همکاری و همدلی و همزبانی می‌کنند.

وی ادامه داد: اختلاف نظر به معنای دشمنی نیست اما ما هیچ وقت از ادب و اخلاق دور نشدیم.

شایان ذکر است؛ در پایان این مراسم ترجمه کتاب مکانیک کوانتومی مدرن ترجمه شهید علیمحمدی که فقط ویراستاری آن مانده بود با حضور همسران شهید علی محمدی و شهریاری و صالحی رونمایی شد و هم چنین از همسران این دو شهید توسط صالحی، عباسپور و افشار تقدیر به عمل آمد. 

انتهای پیام/ 
برچسب ها: صالحی ، شهدا ، دانشگاه ، هسته ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مدیر مراسم
۰۰:۱۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
سلام و خسته نباشید عزیزان
گزارشتان خوب بود اما کامل نبود ، ممنون می شوم اصلاح فرمایین
آخرین اخبار