"صالحی" در افتتاحیه"گالری انرژی نو" در موزه علوم و فناوری:

نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای عمری کمتر از 60 الی 70 سال دارند/ هر 1000 مگاوات برق هسته‌ای مانع از تولید 7 میلیون تن آلاینده در سال می‌شود

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اگر ما برق هسته‌ای داشته باشیم، مقدار بسیاری از آلاینده‌های کشور از بین خواهد رفت و مشکلات خشکسالی و عدم بارش باران در کشور نخواهیم داشت.

 به گزارش خبرنگار سیاست‌خارجی باشگاه خبرنگاران، گالری انرژی نو با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز(چهارشنبه) در محل موزه علوم و فناوری افتتاح شد.

"علی‌اکبر صالحی"
رئیس سازمان انرژی اتمی بعد از ظهر امروز(چهارشنبه) در این مراسم با بیان اینکه آموزش‌هایی که انسان در کوچکی می‌بیند، ماندگارتر است، اظهار داشت: وقتی انسان در کوچکی آموزش ببیند مانند نقشی است که در سنگ بسته شده و باقی خواهد ماند.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: انسان هر آموزشی که در کوچکی می‌بیند، باقی خواهد ماند و موزه در بالا بردن حس کنجکاوی جوانان اهمیت‌ ویژه‌ ای دارد.

صالحی ادامه داد: بشر موجود عجیبی بوده و بالاترین مخلوق خداوند است و به اعتبار همین خلیفه خدا روی زمین قرار گرفته و خداوند ما را خلق کرده و خیلی از چیزهای دیگر را به دست خودمان خلق کرد.

وی تصریح کرد: ماشین از آهن و مقداری سوخت تشکیل می‌شود اما عقل بشری خودرویی ساخته که خود حرکت کرده و پیش می‌رود. علی‌رغم این، کنجکاوی بشر تا حدی بود که در زمان پیامبر(ص) بشر از ایشان پرسید که روح چیست و ایشان پاسخ دادند که این را بهتر ندانید و اگر ایشان به این سوال بشر پاسخ می‌دادند شاید آینده به شکلی دیگر می‌شد و بشر با همین علم اندکی که خدا به او داده است توانسته آسمان‌ها را بشکافد.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: در 1400 سال پیش حضرت رسول اکرم(ص) به بشر گفته است شما در آینده آسمان‌ها را خواهید شکافت و آن روز کسی آن را درک نمی‌کرد اما هم‌اکنون بشر به فکر این است که به مریخ برود و زندگی خود را در جاهای دیگر ادامه دهد.

صالحی افزود: موزه به این معنی است که یادآور چیزهای گذشته بوده و موزه جایی است که در آن تحفه‌هایی را نگهداری می‌کنند و برخی از این موزه‌ها باید با مرزهای دانش ارتباط داشته باشند تا دانش‌آموزان بتوانند با کسانی که این علم را به پیش برده‌اند آشنا شوند.

وی ادامه داد: وقتی که یک دانش‌آموز می‌بیند چگونه پیشینیانش با علم فناوری و خلاقیت نیازهای خود را تأمین کرده و در گذشته به آینده نگاه داشته است، احساس بهتری خواهد داشت. موزه علوم با موزه آثار میراث فرهنگی تطابق دارد، با توجه به پیشینه این کشور که 3000 سال تاریخ مکتوب و مدون و همچنین چندین هزار سال تاریخ شفاهی و غیرمدون دارد، با این تاریخ توانسته است بارها در عرصه علم عرض اندام کند.

رئیس سازمان انژری اتمی افزود: ما قبل از اسلام یک قدرت مدنی بوده و یک امپراطوری وسیعی داشتیم و در این شرایط کشور را اداره می‌کردیم اما در بعد علمی در آن زمان در یونان، سقراط، بقراط، افلاطون و... وجود داشتند و در ایران جز یکی دو نفر در قبل از اسلام دیگر عالمی نداریم.

صالحی خاطر نشان کرد: پیش از اسلام، ایران یک جامعه طبقاتی بوده و علم در دست اشراف بود و همه کس نمی‌توانستند به علم دست یابند اما پس از اسلام، در ایران علم شروع به رشد کرد و دقیقآ در همین دوره در اروپا شاهد افول علم بودیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: بعد از ورود اسلام به ایران، ابن‌سیناهای زیادی در کشور به وجود آمده است و در این زمان ایران وارد عصر طلایی شد.

صالحی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی، خورشید ایران مجدداً شروع به طلوع کرد و جوان‌ها با علم، نوآوری و خلاقیت توانستند حرکات خوبی انجام دهند و این‌ها تنها در 36 سال به دست آمد.

وی افزود: برخی توقع دارند ما در 36 سال اندازه 3 قرن دستاورد داشته باشیم و این در صورتی است که ما در این سال‌ها علیرغم محدودیت‌ها، راه بسیاری را طی کرده‌ایم.

رئیس سازمان انژری اتمی تأکید کرد: خوب است در استان‌ها هم موزه‌هایی وجود داشته باشد اما متاسفانه همه چیز در تهران خلاصه شده و اگر ما داعیه رشد اقتصادی داریم، این رشد بدون موزه متناسب با آن ابدآ فایده‌ای ندارد.

صالحی تصریح کرد: انرژی هسته‌ای به عنوان یک انرژی نو و نیروگاه‌های آن عمری کمتر از 60 الی 70 سال دارد و انرژی‌های پاک نیز مهم است. هر 1000 مگاوات برق هسته‌ای مانع از تولید 7 میلیون تن آلاینده در سال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما برق هسته‌ای داشته باشیم، مقدار بسیاری از آلاینده‌های کشور از بین خواهد رفت و مشکلات خشکسالی و عدم بارش باران در کشور نخواهیم داشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: این که در شهرها دیگر باران نمی‌آید به دلیل همین آلاینده‌هایی است که در روی شهرها ایجاد می‌شود و ابرها نمی‌توانند بارور شده و ایجاد باران کنند.

صالحی تصریح کرد: در بخشی از پادگان قلعه مرغی که به تازگی تخلیه شده است بیمارستان هسته‌ای تأسیس خواهیم کرد و در آن جا می‌توان موزه‌ای را نیز برای علوم تأسیس کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع از دوستان تشکر می‌کنم که یک همچنین مجموعه‌ای را به وجود آورده‌اند.

انتهای پیام/
برچسب ها: علی اکبر ، صالحی ، گالری ، انرژی ، نو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار