در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

محصولات زراعی ما هیچ مشکلی ندارند/ وزارت جهاد کشاورزی وظیفه امنیت غذایی را بر عهده دارد/ تعریف استاندارد ملی 11 هزار، برای فرآیند استانداردسازی غذای ارگانیک در سازمان ملی استاندارد

"دانشیان" از وزارت جهاد کشاورزی، "مهدی‌پور" از انجمن ارگانیک ایران و "رحیم مرندی مقدم" معاون نظارت بر اجرای استاندارد در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب دوشنبه 21 اردیبهشت به بررسی موضوع محصولات ارگانیک پرداختند.

دانشیان: محصولات زراعی ما هیچ مشکلی ندارند/ مرندی مقدم: تعریف استاندارد ملی 11 هزار برای پروسه و فرآیند استاندارد سازی غذای ارگانیک در سازمان ملی استانداردبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، "دانشیان" از وزارت جهاد کشاورزی، "مهدی‌پور" از انجمن ارگانیک ایران و "رحیم مرندی مقدم" معاون نظارت بر اجرای استاندارد در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب دوشنبه 21 اردیبهشت به بررسی موضوع محصولات ارگانیک پرداختند.

در ابتدای این برنامه دانشیان در پاسخ به این سؤال که مواد غذایی ما به چه میزان از اسلامت برخوردار هستند گفت: در رابطه با تولید محصولات کشاورزی آن چه که می‌تواند تهدید کننده محصول شود در حوزه های مختلف گیاهی، دام و طیور و آبزیان متفاوت است.

وی با بیان این که مسمومیت در حوزه گیاهی عمدتاً ناشی از باقی مانده سموم و کودها به ویژه نیترات است به آماری در رابطه با مصرف کودها و سموم در کشور اشاره کرد و گفت: میانگین مصرف کود در کشور ما تقریباً نصف میانگین مصرف دنیا است، همچنین میانگین مصرف سموم نیز کمتر از 600 گرم ماده موثر است در حالی در دنیا این رقم بالاتر از یک کیلوگرم است لذا این آمار نشان می‌دهد که نباید نگرانی در این حوزه زیاد جدی باشد.

دانشیان ادامه داد: طبیعتاً ما برای تولید محصولات کشاورزی دستورالعمل تولید داریم اما از طرفی نیز برخی کشاورزان دستورالعمل تولید را رعایت نمی‌کنند اما نظارت بر تولید بر اساس دستورالعمل‌هایی است که ما انجام می‌دهیم و زمانی که محصول به بازار عرضه می‌شود طبیعتاً آن وظیفه از حیطه وظایف جهاد کشاورزی خارج است.

مشکلی از لحاظ سلامت محصولات زراعی نداریم

وی با تاکید بر این که ما در رابطه با اکثر محصولات مشکلی از نظر سلامت نداریم گفت: در رابطه با سلامت محصولات زراعی هیچ مشکلی نداریم اما این مشکل را در برخی محصولات تازه خوری مثل سبزی و صیفی‌جات مشاهده می‌کنیم.

تولید محصولات ارگانیک اجتناب ناپذیر است/ تولید محصولات ارگانیک یک پروسه چند ساله را می‌طلبد

در ادامه اظهارات دانشیان مهدی پور از انجمن ارگانیک ایران در پاسخ به این سؤال که مصرف محصولات ارگانیک ضروری است اظهار داشت: زمانی فرا می‌رسد که مواد شیمیایی نفت تمام می‌شود و دیگر این مواد را نمی‌توان در فرآیند تولید استفاده کرد لذا ما باید به سمت تولید محصولات ارگانیک حرکت کنیم.

وی ادامه داد: علی رغم اجتناب ناپذیر بودن حرکت به سمت تولید محصولات ارگانیک باید در نظر بگیریم که تولید این محصولات یک پروسه چندین ساله است که باید برای آن برنامه ریزی مدون داشته باشیم تا بتوانیم در چارچوب آن برنامه ریزی حرکت کرده و نتیجه لازم را اخذ کنیم.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری دانشیان در پاسخ به این سؤال که تبلیغاتی که پیرامون محصولات ارگانیک می‌شود تا چه اندازه واقعی است و می‌توان به آن اعتماد کرد گفت: محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که بر اساس استاندارد ارگانیک به بازار عرضه می‌شوند و ما یک فرآیند تولید را برای این محصولات داریم.

وی تصریح کرد: بر این اساس کسی که مدعی تولید محصول ارگانیک است لازم است که سندی را در این رابطه ارائه دهد که نشان دهنده ارگانیک بودن محصولات وی است.

مهدی پور در تکمیل اظهارات دانشیان اظهار داشت: در این رابطه چند راه برای جلب اعتماد مصرف کننده وجود دارد به طور مثال اگر محصول فله باشد دارای گواهی معتبر بر اساس استاندارد ملی کشور یا استاندارد بین‌المللی که تولید کننده باید آن را به خریدار ارائه دهد ضمن این که در دنیانشان های خاصی برای معرفی محصولات ارگانیک وجود دارد.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب رحیم مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد که به صورت تلفنی در این گفتگو مشارکت داشت در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان استاندارد ، استانداری را برای محصولات ارگانیک ارائه کرده است یا خیر گفت: ما برای محصولات غذایی ارگانیک استاندارد ملی با شماره 11 هزار تعریف کردیم که این استاندارد در سال 87 تدوین و در سال 93 مورد بازنگری قرار گرفت. لذا این استاندارد در حال حاضر موجود است.

وی ادامه داد: این استاندارد شامل الزامات تولید، فرآوری، بازرسی، برچسب گذاری و بازار رسانی مواد غذایی می‌شود به این معنی که وظایف تولید کننده کاملاً مشخص گردد.

تعریف استاندارد 11 هزار برای پروسه و فرآیند استاندارد سازی غذای ارگانیک

معاون نظارت بر اجرای استاندارد تصریح کرد: ماده 143 برنامه پنجم تکلیفی بر عهده سازمان ملی استاندارد و وزارت جهاد کشاورزی گذاشته و آن تبیین استانداردهای ملی است.

مرندی مقدم اضافه کرد: همچنین ما غیر از استاندارد 11 هزار که استاندارد پروسه و فرآیند استاندارد سازی غذای ارگانیک است چیزی بیش از صد استاندارد دیگر در خصوص باقی مانده سموم ، آفت کش‌ها و کود داریم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا مردم می‌توانند با اطمینان خاطر هزینه بیشتری در قبال دریافت محصولات ارگانیک ارائه دهند گفت: ماده 143 برنامه پنجم بحث غذاهای ارگانیک بر عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته و وزارت جهاد را مکلف کرده که استاندارد های ملی را برای فرآورده های کشاورزی تبیین کند که بر اساس آن تا پایان برنامه پنجم می‌باید حداقل 25 درصد محصولات ما محصولات ارگانیک باشد.

وی تاکید کرد: همان طور که آقای مهدی پور نیز تاکید کردند تهیه غذای ارگانیک یک پروسه چندین ساله است که باید برای آن برنامه ریزی کرد.

دانشیان با اشاره به این که استفاده از مواد شیمیایی در مزرعه نباید صورت گیرد گفت: زمین از نظر آلاینده های باقی مانده‌ی سموم پاک باشد.

مدیر کل محیط زیست جهاد کشاورزی با اشاره به الزامات تولید محصولات ارگانیک گفت: این الزامات برگرفته از استاندارد های بین‌المللی است.

وزارت جهاد کشاورزی وظیفه امنیت غذایی را بر عهده دارد

وی با اشاره به این که وزارت جهاد کشاورزی وظیفه امنیت غذایی را بر عهده دارد ادامه داد: محصولات ارگانیک یک درجه بالاتر از محصولات سالم هستند.

دانشیان با اشاره به این که محصولات ارگانیک فاقد از هر گونه کود است اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی در راستای فراهم کردن محصولات سالم فعالیت می‌کند.

مدیر کل محیط زیست جهاد کشاورزی با اشاره به این که ما به سلامت جامعه و مردم علاقه‌مند هستیم خاطر نشان کرد: فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی بسیار گسترده است.

وی با اشاره به شرکت‌های بازرسی کننده و شرکت‌های گواهی دهنده گفت: شرکت بازرسی کننده و گواهی دهنده باید وجود داشته باشند.

دانشیان با اشاره به این که وزارت جهاد کشاورزی با سازمان استاندارد در حال همکاری است افزود: محصولات ارگانیک از قیمت تمام شده زیادی برخوردار هستند.

مدیر کل محیط زیست جهاد کشاورزی با اشاره به این که برای کاهش قیمت تمام شده محصولت ارگانیک اقدامات خوبی انجام شده است اظهار داشت: دولت کمک‌هایی را در اختیار کشاورزان برای تولید محصولات ارگانیک قرار داده است.

وی با اشاره به این که زیرساخت‌های لازم تهیه شده است اظهار داشت: برای تولید محصولات کشاورزی باید از کود آبی استفاده کرد.

دانشیان با اشاره به این که کودهای زیستی در کشور تولید شده‌اند اظهار داشت: توانسته ایم انواع و اقسام باکتری‌ها را در کشور تولید کنیم.

مدیر کل محیط زیست جهاد کشاورزی با اشاره به این که میانگین محصولات ارگانیک کمتر از یک دهم درصد است گفت: کشورهای آمریکا، کانادا، آرژانتین در زمینه محصولات ارگانیک پیش رو هستند افزود: دو درصد زمین‌های زیر کشت آمریکا ارگانیک است.

نیم درصد زمین‌های کشور ارگانیک است

وی با اشاره به این که نیم درصد زمین‌های کشورمان ارگانیک است گفت: ما درصدد افزایش این سطح زیر کشت هستیم.

دانشیان با اشاره به این که در محصولات ارگانیک نظارت صورت می‌گیرد ادامه داد: شرکت گواهی کننده به مستندات شرکت بازدید کننده می‌پردازد پس نظارت بر فعالیت شرکت‌ها بر عهده سازمان ملی استاندارد است.

مهدی پور با اشاره به این که انجمن ارگانیک در سال 65 تاسیس شده است گفت:این انجمن فعالیت‌های مختلفی را در عرصه های گوناگون انجام می‌دهد.

حمایت خاصی از محصولات ارگانیک صورت نگرفته است

دبیر انجمن ارگانیک با  بیان این که در این مدت حمایت خاصی از محصولات ارگانیک نشده است گفت: برخی از کشاورزان علاقه‌مند به سمت تولید محصولات ارگانیک آمده‌اند.

وی با اشاره به ضرورت قرار گرفتن زیرساخت‌های لازم در اختیار کشاورزان بیان کرد: سیاست‌های جهاد کشاورزی در این مدت متنوع بوده است.

مهدی پور با بیان این که برای محصولات ارگانیک بازارهای متنوعی داریم اظهار داشت: زیرساخت‌ها محیا شده است ولی برنامه حمایت از کشاورز در دوره گذار وجود ندارد.

دبیر انجمن ارگانیک با اشاره به این که کشاورزان  هیچ حمایتی از وزارت جهاد کشاورزی دریافت نکرده‌اند ادامه داد: تمام تلاش ما بر این بوده است که در طی مدت 15 شعبه را در استان‌ها ایجاد کنیم.

وی با بیان این که صنایع دیگر در تولید محصولات ارگانیک درگیر هستند اضافه کرد: امروز شاهد تولید محصول آرایشی بهداشتی ارگانیک در کشور بودیم.

مهدی پور با اشاره به این که باید مواد اولیه در اختیار صنعت گران ارگانیک قرار بگیرد گفت: باید در این راستا فرهنگ سازی کنیم.

دبیر انجمن ارگانیک با تاکید بر این که کمتر از 3 صدم درصد از تولیدات کشور تحت مدیریت ارگانیک است عنوان کرد: محصولات ارگانیک شامل، گوشت گوسفند، برنج، عسل، خرما، تخم مرغ، آب انار، انار و اسانس گل محمدی است.

وی با اشاره به این که مرغ ارگانیک در کشور  تولید نشده است افزود: مردم باید از محصولاتی که گواهی ارگانیک دارند خیالشان راحت باشد.

علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به این که شعار سازمان جهانی بهداشت غذای ایمن از مزرعه تا سفره است گفت: سالانه دو میلیون نفر در دنیا به علت غذای غیر ایمن فوت می‌کنند.

محصولات ارگانیک با قیمت گران‌تری تهیه می‌شوند

وی با اشاره به این که محصولات ارگانیک سه ویژگی دارد اظهار داشت: برای تولید محصول ارگانیک نباید از کود شیمیایی و آفت کش‌ها استفاده کرد.

سیاری با اشاره به این که سازمان استاندارد استانداردهای لازم را تایید کرده است گفت: آیا وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی اقدام به تایید استانداردهای لازم کرده‌اند؟

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به این که هیچ دستگاهی تا به امروز تأییدیه در این رابطه نداده است گفت: محصولات ارگانیک با قیمت گران‌تری تهیه می‌شود به طوری که قیمت آن‌ها 4، 5 برابر از سایر محصولات است.

انتهای پیام/
برچسب ها: گفتگو ، دانشیان ، ارگانیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار