باشگاه خبرنگاران بررسی می‌کند

بن بست چهارم واگذاری/ سرخابی‌ها سر سفره خودروسازها

طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی دور چهارم مزایده سرخابی‌ها روز 29 اردیبهشت برگزار خواهد شد و این در حالی است که فراکسیون ورزش مجلس مزایده این دو تیم را در حد هتریک دانسته و "لغو برگزاری دور چهارم" را دنبال می‌کند.

بن بست چهارم واگذاری/ سرخابی ها توسط خودروسازان خصوصی می شوند؟به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ چند ماهی است که سرخابی‌ها نام سازمان خصوصی سازی را بر سر زبان‌ها انداخته اند، به گونه ای که هر روز خبر جدیدی از واگذاری، ابهام و یا عدم واگذاری این دو تیم به گوش می‌رسد.

بر این اساس؛ پس از بی نتیجه ماندن مزایده سوم و زمانی که همگان منتظر رسیدن دور چهارم مزایده و خروج سرخابی ها از قیومیت دولت بودند، فراکسیون ورزش مجلس در خیابان واگذاری اقدام به نصب تابلو ورود ممنوع و اعلام لغو مزایده چهارم از طریق یک طرح دو فوریتی کرد.

مقداد نجف نژاد رئیس این فراکسیون می گوید: سازمان خصوصی سازی با 3 مزایده‌ای که برگزار کرد تکلیف خود را انجام داد و نباید مزایده چهارم را اعلام می‌کرد تا مجلس مکانیزم جدیدی را برای واگذاری دوباشگاه استقلال و پرسپولیس برای سال جدید در نظر بگیرد. در این راستا برای جلوگیری از برگزاری مزایده چهارم دو باشگاه استقلال و پرسپولیس آمادگی آن را داریم که این موضوع را روز یکشنبه هفته آینده به صورت طرحی دوفوریتی به صحن مجلس شورای اسلامی ارائه دهیم تا در صورت تصویب، پیش از بیست و نهم اردیبهشت به صورت دستورکار مجلس قرار گیرد.

این در حالیست که حسن زمانی رئیس کارگروه نظارت مجلس بر واگذاری سرخابی ها این سخنان را رد می کند و می گوید: خوشبختانه استقبال خوبی از مزایده چهارم شده است و پیش بینی می شود این مزایده قطعا برای دو تیم برنده نیز داشته باشد.

پررنگ تر شدن حضور خودروسازان در عرصه واگذاری

کشمکش های رسانه ای واگذاری سرخابی ها تنها به این صحبت ها ختم نمی شود بلکه این گونه که به نظر می رسد پیش بینی کارشناسان تیزبین این عرصه به واقعیت نزدیک بوده و بحث دستوری بودن ورود برخی از گروه های خاص همچون خوردوسازان به عرصه واگذاری هر روز پررنگ تر می شود.

نادر قاضی پور نماینده مردم در مجلس در این خصوص به خبرنگار ما گفت: طبق اخبار واصله و موثق وزارت صنعت، معدن و تجارت به دو خودروساز بزرگ کشور دستور خرید این دو تیم را داده است.

همچنین احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان معتقد است در صورت ورود خودروسازان به عرصه واگذاری باید بحث "دستوری بودن" را دنبال کنیم چراکه دو خودروساز بزرگ کشور نه تنها دارای دو تیم فوتبال در لیگ برتر هستند بلکه با مشکلات مالی نیز دست و پنجه نرم می کنند.

این درحالیست که سبحانی مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی هرگونه اجبار برای ورود گروه های مختلف برای خرید سرخابی ها را رد می کند و می گوید: زمانی که هر دو تیم تهرانی هم علاقمند و هم متقاضی برای خرید دارند دلیلی وجود ندارد که کسی را به اجبار وارد عرصه واگذاری کنیم.

بر اساس این گزارش؛ هر چند که وزارت ورزش و سازمان خصوصی سازی بر "سالم بودن" روند واگذاری تاکید دارند اما طولانی و خارج از عرف شدن برگزاری مزایده ها نه تنها زمینه رابرای اشاعه سخنان مختلف فراهم می‌کند بلکه این ابهام را در اذهان ایجاد می کند که دولت اراده ای در واگذاری ندارد بلکه تنها در پی از سر باز کردن این مسئولیت است.

البته در این میان گرفتار شدن سرخابی ها در آزمایشگاه خصوصی سازی ورزش نشان می دهد هنوز بی رغبتی در این حوزه وجود داشته و مشخص نیست پس از واگذاری این دو تیم که انگار تنها برای ثبت یک موفقیت در کارنامه مدیریتی در دستور کار قرار گرفته، باقی تیم های دولتی حاضر در ورزش ایران به چه نحوی پا به عرصه خصوصی سازی خواهند گذاشت.

گزارش از سمیه رسولی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار