ربیعی در هشتمین همایش ملی بهره‌وری خبر داد:

تبدیل وضعیت سند حمایتی در بخش تعاون به سند سیاستی تا پایان سال / لزوم دستیابی به رشد 8 درصد برای اشتغال‌زایی بیشتر

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تبدیل وضعیت سند حمایتی دولت در بخش تعاون به سند سیاستی از جمله مسائل مهمی است که در هیات وزیران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تبدیل وضعیت سند حمایتی در بخش تعاون به سند سیاستی تا پایان سال / لزوم دستیابی به رشد 8 درصد برای اشتغال‌زایی بیشتربه گزارش خبرنگار رفاهی باشگاه خبرنگاران ، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هشتمین همایش ملی بهره‌وری که صبح امروز دوشنبه در سالن تلاش برگزار شد با اشاره به اهمیت بهره وری و موضوع تعاون در دنیای امروز اظهار کرد: سال 94 سال تحول در حوزه تعاونی به جهت برنامه ریزی ‌های ویژه دولت و جهت‌گیری‌های مثبت و افزایش توجه دولت به این بخش می‌دانم و جلسه امروز بخشی از نگرش و تفکر و استراتژی ها را در سال 94 مطرح می‌کند.

وی با اشاره به معنای صحیح همایش تصریح کرد: همایش متشکل از کارگاه آموزشی است و بررسی صورت مساله و راهکارهای میان مدت و کوتاه مدت برای رسیدن به نقطه مطلوب است که امیدوارم در همایش امروز این مسئله مورد توجه قرار بگیرد و در بهره‌وری و تعاون به نتایج مطلوبی دست یابیم و هر انسانی که به توسعه و رشد ایران علاقمند است به این مسئله توجه کند تا به بهزره‌بروی کامل برسیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به اهمیت تغییر نگرش در دستیابی به بهره‌وری افزود: عقب ماندگی حق هیچ جامعه ای نیست و باید رشد و توسعه سرلوحه کشور قرار بگیرد و برای رسیدن به این مهم باید تغییر نگرش اساسی در ذهنیت انسان‌ها رخ دهد و با طرح این مسئله از سوی نخبگان افراد مرجع و در نهایت آحاد مردم به سمت تغییر وضعیت جامعه و به رشد و توسعه و بهره‌وری بالا  و نقطه مطلوب برسیم.

ربیعی ادامه داد: باید به رشد 8 درصد دست یابیم و اگر این اتفاق رخ ندهد دچار مشکل در مواضع اجتماعی و اقتصادی می رویم که البته خوشبختانه در سال گذشته از عدد منفی عبور کردیم و توانستیم 3 درصد را تجربه کنیم و البته امیدوارم که در سال جاری به رشد 5 درصدی برسیم و بتوانیم به رشد و توسعه دست پیدا کنیم و دیگر نباید به رکود برگردیم.

وی با اشاره به لزوم ایجاد شغل در جامعه ادامه داد: ایجاد سالیانه 800 هزار شغل در کشور نیاز به رشد 7 و 8 درصدی دارد که با هر 1 درصد بتوان 120 هزار شغل را ایجاد کرد و البته این رشد در سال‌های اول بعد از رکود طولانی تنها طرف های خالی را پر می‌کند و نیاز داریم این رشد را در سال‌های طولانی برای رسیدن به بهره‌ وری تجربه کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اشاره به اهمیت بهره‌وری در کشور تصریح کرد: بهره‌وری الگوی مدیریتی تلقی می شود و در دنیای امروز بهره‌وری در فضای رقابتی مهم است و برای رسیدن به ارزش‌های پایه و ثروت مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به مطالعات چند جانبه در چندین کشور تصریح کرد: براساس ساده‌ترین مطالعه‌ای که در کشورهای شبیه به کشور خودتان باشند و توانسته‌ بودند رشد 50 درصدی را تجربه کنند اهمیت به مسئله بهره‌وری بوده  که در نهایت در کتابی با عنوان معمای دولت مدنی در کشورهای جهان سوم به چاپ رساندم.

ربیعی با بیان اینکه تمام مشکلات با پاشیدن پول برطرف نمی شود تصریح کرد: تمام مشکلات جامعه با پاشیدن پول برطرف نمی شود و البته این مخالف اقتصاد مقاومتی نیز است و ناگفته نماند که مخالف سرمایه‌گذاری نیستم اما فرهنگ پاشیدن پول را در مواجه با مشکلات باید از بین برد.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری جدید تنها راهکار برون رفت از مسائل نیست و بحث نیروی انسانی و بهبود ساختارهای مدیریتی جایگزین مناسبی برای پول است که اگر این دو راهکار اعمال شود نیاز به سرمایه‌گذاری‌های جدید نداریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان سرانه مصرف بالای ایران عنوان کرد: نرخ مصرف سرانه انرژی در مقایسه با کشورهای چین و هند که جمعیت بالایی دارد و متوسط سرانه آنها 24 تا 32 است بسیار رقم وحشتناکی است و باید تغییرات اساسی در این زمینه نیز ایجاد شود.

ربیعی با اشاره به دو رویکرد مهم در بهره‌وری تصریح کرد: عاملیت و ساختار از جمله نکات مهم در بهره وری است  که متاسفانه مطالعات ایران تنها بر روی عاملیت است و ساختار را نادیده گرفته‌اند این در حالی است که ساختار از اهمیت بیشتری نسبت به عاملیت برخوردار است و امیدوارم اولین دستاورد این همایش توجه به ساختار باشد.

وی یادآور شد: ساختارهای مدیریتی، نظام دستمزد پرداخت از مسائل حقوقی افراد در محیط کاری باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که متاسفانه اهداف سازمان‌ها در حال حاضر تنها به بقای سازمان تبدیل شده و بهره ورری نادیده گرفته شده است و باید در این زمینه به تحول اساسی برسیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به 7 رویکرد اساسی در بخش تعاون تصریح کرد: 7 رویکرد اساسی را در سال گذشته برای تعاونی‌ها برنامه ریزی کرده‌ایم که باید در این زمینه به ثبات برسیم و در مجموع برنامه‌های طراحی شده به عدد 49 می رسد که باید به مرحله اجرا برسد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به طرح مسئله در هیات وزیران تاکید کرد: تبدیل وضعیت سند حمایتی دولت در بخش تعاون به سند سیاستی از جمله مسائل مهمی است که در هیات وزیران مورد بررسی قرار گرفته است و یکی از راهکارهای برون‌رفت از مشکلات اجتماعی و رسیدن به نقطه مطلوب است تا با ایجاد تعاونی های جدید بهره‌وری را افزایش دهیم.

ربیعی با اشاره به معنای صحیح تعاونی افزود: بار معنایی تعاونی تجمیع انگیزه‌‌های شخصی افراد در یک فعالیت عدالت گرایانه و برای بهره‌مندی از سود حاصل است که باید به این معنای صحیح دست یابیم و این معنا رابطه تنگاتنگی با بهره‌وری نیز دارد.

 وی در ادامه بیان کرد: با تجمیع سرمایه ها و اندیشه های مردم و بهبود ساختارها می توانیم به رشد قابل توجهی در بخش تعاون دست یابیم چه بسا که اخیر مسئله‌ای را با عنوان استفاده از دانش معلمان بازنشسته در قالب تعاونی ها بمنظور بهبود وضعیت آموزش در کشور مطرح شد که می تواند تاثیر بسزایی در حیات اجتماعی و آموزش و فرهنگ و در نهایت اقتصاد جامعه نیز داشته باشد.

ربیعی در پایان گفت: امیدورام دستاورد این همایش ارائه راهکارهایی برای رسیدن به نقطه‌ای مطلوب در بخش تعاونی ها و تحول در ساختار بهره‌وری باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار