رئیس سازمان ملی بهره‌وری درخصوص برنامه جامع بهره‌وری بیان کرد: این برنامه هنوز در هیأت محترم وزیران مطرح نشده و فقط در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس مصوب شده است و در نوبت مطرح شدن در هیأت وزیران می‌باشد.

اسکندری**به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ رویا طباطبایی یزدی رئیس سازمان ملی بهره‌وری در نشست خبری امروز ضمن تشکر از حضور اصحاب رسانه گفت: بهره‌وری کلید رشد درازمدت اقتصادی است و طبیعی است رشد اقتصادی هر کشور در گروه بهره‌وری باشد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی ایران و شرایط اقتصادی جهانی، کاهش قیمت مواد اولیه و مشکلات رقابت‌پذیری تنها راه دست‌یابی به رشد اقتصادی ارتقای بهره‌وری می‌باشد که این امر را کشورهای پیشرفته مورد توجه قرار داده‌اند.

طباطبایی یزدی گفت: در ساده‌ترین تعریف بهره‌وری نسبت ستانده به داده است. تعریف دقیق‌تر بهره‌وری ترکیبی از کارآیی و اثربخشی است؛ کارآیی به مفهوم انجام عمل به بهترین نحو و اثربخشی انتخاب بهترین کار می‌باشد.

وی افزود: برای دستیابی به اهداف بلندمدت بهره‌وری لازم است بدانیم کدام اثربخشی بهتر است و سپس به بهترین نحو ممکن آن را اجرا کنیم.

طباطبایی در خصوص برنامه جامع بهره‌وری بیان کرد: این برنامه هنوز در هیأت محترم وزیران مطرح نشده است و فقط در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس مصوب گردیده است و در نوبت مطرح شدن در هیأت وزیران می‌باشد. همچنین در روابط اجرایی بودجه سال 94 در ماده 27 به طور مستقیم به برنامه و بهره‌وری اشاره شده است که اهمیت این موضوع را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری درخصوص وضعیت بهره‌وری طی برنامه‌های اخیر عنوان کرد: در بازه زمانی 1379 تا 1383، بهره‌وری نیروی کار 2.22 بوده است. در همین بازه زمانی رشد بهره‌وری سرمایه 1.28 و رشد بهره‌وری کل عوامل تولید 1.74 بوده است.

در برنامه چهارم توسعه از سال 1384 تا سال 1389، بهره‌وری نیروی کار 4.17، بهره‌وری نیروی انسانی منفی 0.07 و بهر‌ه‌وری کل عوامل تولید 1.63 اعلام شده است.

وی افزود: زمانی بهره‌وری لطمه خورد که در بازه زمانی 1390 تا 1392 کشور تحت تحریم‌های شدید قرار داشت؛ در این بازه زمانی رشد نیروی کار منفی 2.5، رشد سرمایه منفی 4.2 و کل عوامل تولید منفی 3.53 بوده است.

طباطبایی در خصوص محقق نشدن سهم بهره‌وری در برنامه پنجم گفت:‌ یکی از علت‌های این امر عدم وجود رقابت‌پذیری مناسب در بازار داخلی و خارجی می‌باشد که متأسفانه ما نتوانستیم در بازار داخلی رقابت‌پذیری واقعی و در بازار خارجی رتبه مطلوبی را کسب کنیم.

وی ا‌فزود: یکی دیگر از مولفه‌های این امر کیفیت نیروی انسانی می‌باشد که باید تلاش کنیم کیفیت آموزش برای نیروی انسانی را ارتقا ببخشیم چرا که یک از پایه‌ای صالی بهره‌وری سرمایه انسانی می‌باشد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ادامه داد: عدم توجه به شرایط کارآفرینی یکی از علت‌های محقق نشدن سهم بهره‌وری در برنامه پنجم توسعه بوده است و باید در نظر داشت که بهره‌وری یک اقدام مستمر، بادوام و پیگیرانه است و اثرش در میان مدت ملاحظه می‌شود.

طباطبایی در خصوص سهم بهره‌وری در برنامه ششم توسعه گفت: برای اولین بار در بین شوراهای برنامه‌ریزی، شورایی به نام شورای ارتقای بهره‌وری متشکل از معاونین وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و بخش خصوصی در نظر گرفته شده است؛ طی شش جلسه تشکیل شده تا به امروز در این شورا، برنامه‌های قبلی و نحوه اجرای آنها بررسی شده است و هر دستگاه چالش‌های عدم بهره‌وری خود را اعلام کرده است به علت آنکه هنوز سیاست‌های کلی برنامه ششم توسط رهبری ابلاغ نشده است هنوز رقمی به عنوان رشد بهره‌وری تعیین نگردیده است.

طباطبایی ضمن اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در حوزه بهره‌وری گفت: در این راستا اصحاب رسانه کمک مطلوبی را برای فهماندن بهره‌وری در زمینه مدیریت زمان، صرفه‌جویی و برنامه‌ریزی صحیح می‌توانند انجام دهند. در این خصوص سازمان ملی بهره‌وری همکاری لازم را با وزارت فرهنگ و ارشاد انجام داده است همچنین لازم است در تبلیغات سهمی به بهره‌وری اختصاص داده شود.

طباطبایی گفت: نکته مهمی که باید به آن توجه شود آن است که رشد بهره‌وری با سهم بهره‌وری متفاوت است و اغلب رشد بهره‌وری است که مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی در پایان در خصوص برنامه‌های سازمان بهره‌وری در روز ملی بهره‌وری گفت: سازمان ملی بهره‌وری برگزاری نشست‌ها، مصاحبه با اعضای شورای راهبردی، چاپ آگهی بزرگداشت روز بهره‌وری در روزنامه، نواخته شدن زنگ بهره‌وری، حضور در برنامه‌های صدا و سیما و برگزاری مسابقات عکاسی با موضوع بهره‌وری سبز را در دستور کار خود قرار داده است و تأکید بر شعار سازمان ملی بهره‌وری مبنی بر همیشه راه بهتری وجود دارد و بهره‌وری همان راه بهتر است می‌کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: بهره وری ، اقتصاد ، کارایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار