نگاهی به وضع کارخانه سیمان تهران

60 سال سیاهی "ری" را از پا انداخته است

60 سال فعالیت کارخانه سیمان تهران، نفس "شهر ری" را به شماره انداخته و پیوسته سطح آلایندگی هوای شهر را در معرض هشدار و ناسالم قرار داده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، کارخانه سیمان تهران در سال 1333 یعنی بیش از 60 سال پیش فعالیت خود را در پناه کوه بی‌بی شهربانو آغاز کرد.

در آن دوره بیش‌تر زمین‌های اطراف این کارخانه زمین‌های کشاورزی بود و ساکنان زیادی در این زمین‌ها زندگی نمی‌کردند، اما حالا پس از گذشت 60 سال از فعالیت این کارخانه و افزایش روز افزون واحدهای مسکونی و تبدیل شدن زمین‌های کشاورزی به آپارتمان‌های چند طبقه در اطراف آن، کارخانه سیمان به خطری جدی برای منطقه تبدیل شده است.

بر همین اساس حمیدرضا حیدری رییس اداره ساماندهی شهرداری منطقه 20 در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه وضعیت هوای شهر ری بیشتر اوقات در شرایط هشدار و ناسالم قرار دارد، گفت: عمده‌ترین دلیل آلایندگی هوای شهر ری، وجود کارخانه سیمان و فعالیت واحدهای آلاینده این کارخانه است.

وی افزود: انفجارهای پی‌درپی برای برداشت سیمان از کوه بی‌بی شهربانو و همچنین فعالیت واحدهای سنگ‌خوردکنی این کارخانه منجر به پراکندگی ذرات آسیب‌زا، در هوا می‌شود.

حیدری، در پاسخ به این سؤال که چرا واحدی با این شدت آلایندگی همچنان در حال فعالیت است، ادامه داد: کارخانه سیمان مجوزهای لازم را برای فعالیت از سازمان محیط‌زیست اخذ کرده و شهرداری تنها در صورتی که این مجوزها لغو شود، می‌تواند اقدامات قانونی در زمینه تعطیلی این واحد آلاینده را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه این مجوزها با علم به اینکه این واحد صنفی آلاینده است،‌ از سوی محیط‌زیست صادر شده، گفت: در حالی مسئولان محیط‌زیست به آلایندگی و اثرات نامطلوب کارخانه سیمان در منطقه اذعان می‌کنند که خود را در کنار شهرداری و نه درمقابل آن می‌بینند.

در همین راستا، محسن شوکتی رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان ری با اشاره به آلاینده بودن فعالیت کارخانه سیمان و تأثیرات مخرب آن به ساکنان منطقه گفت: محیط زیست نمی‌تواند به تنهایی برای تعطیلی این واحد صنعتی عظیم تصمیم‌گیری کند چرا که این کارخانه یکی از واحدهای صنعتی بزرگ کشور محسوب می‌شود که اگر تولید خود را متوقف کند طبعات ناخوشایندی برای صنعت سیمان کشور در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: علاوه بر تعطیلی، جابه‌جایی و انتقال کارخانه نیز از اقدامات مؤثر در زمینه کاهش آلودگی هوای منطقه خواهد بود، که این مهم نیازمند همکاری تمام ارگان‌ها به ویژه وزارتخانه‌ها است.

شوکتی در ادامه با بیان اینکه تمام فعالیت کارخانه تحت نظر سازمان محیط‌زیست بوده و مورد پایش شبانه‌روزی قرار می‌گیرد، یادآور شد: کارخانه سیمان ملزم به استفاده از فیلترهایی برای کاهش آلودگی واحدهای آلاینده خود است، اما در برخی مواقع به دلیل نوسانات برق این فیلترها خاموش شده و مواد آلاینده از دودکش‌های این کارخانه خارج می‌شود.

شوکتی اظهار داشت: مجوزها و پروانه‌های بهره‌برداری اعطا شده به کارخانه سیمان جهت استخراج مواد معدنی از کوه‌های اطراف کارخانه قدمت زیادی داشته و نیاز به بازبینی مجدد دارد.

مدیر کارخانه سیمان:

* کارخانه سیمان دوست‌دار محیط‌زیست است!!!

در این میان شنیدنی‌تر سخنان مدیر مجتمع کارخانه سیمان تهران است که خود را دوست‌دار محیط‌زیست معرفی می‌کند و به آلاینده نبودن کارخانه سیمان اعتقاد دارد.

بر همین اساس علی پاک‌ایمان مدیر مجتمع‌های کارخانه سیمان گفت: کارخانه سیمان با 125 هکتار مساحت به عنوان بزرگترین واحد صنعتی منطقه محسوب می‌شود که همین بزرگی دلیلی شده تا سازمان محیط‌زیست و شهرداری منطقه تقصیر آلودگی هوا را به گردن این کارخانه بیاندازند.

روز ناهماهنگی محیط‌زیست و شهرداری در اعطای مجوز به کارخانه‌ای که آلایندگی آن اثبات شده و توانایی لغو مجوز را ندارند، به چشم مردم می‌رود!

انتهای پیام/
برچسب ها: کارخانه ، سیمان ، شهرری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار