علمی که در گوشه و کنار شهر با پول معامله می‌شود

افرادی که فقط به دنبال منافع مالی خود اقدام به ادامه تحصیل می‌کنند و مدرک می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ؛یک پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: ما در یک جامعه علم محور زندگی می‌کنیم و گاهی محدودیت‌های زمانی و مکانی افراد را به سمت داشتن مقالات و مدارک پول سوق می‌دهد.

همه ما انشا‌ءهای دوران کودکی و نوجوانی خود را به یاد می‌آوریم که یکی از موضوعات بحث برانگیز انشاء‌ها در آن زمان این بود: علم بهتر است یا ثروت؟

اغلب ما در کودکی همیشه در پاسخ به این سوال یک جواب داشتیم، علم بهتر است.

*گاهی با ثروت می‌توان علم را هم خرید!

شاید دلیل این پاسخ ما به سوال علم بهتر است یا ثروت این بود که جایگاه علم و کسب موقعیت‌ علمی برای همگان از ارزش بالایی برخوردار بود و کمتر کسی فکر آن را می‌کرد که با ثروت بتوان علم را هم خرید!

اما این روزها دیگر کسب علم و تحصیلات دانشگاهی ارزش گذشته خود را ندارند و برخی افراد فقط به دنبال منافع مالی خود اقدام به ادامه تحصیل می‌کنند و مدرک می‌گیرند.

با نگاهی عمیق به گوشه و کنار شهر شاهد فروش مدرک‌های تحصیلی، جعل مدرک، فروش مقالات و پایان‌نامه‌های آماده هستیم.

بعضی افراد به علت منافع مادی خود و برای رسیدن به پست و مقام در محیط کار خود و کسب موقعیت اجتماعی! بهتر و بالاتر به دنبال گرفتن مدرک هستند.

متأسفانه در خیلی جاها، توجه جامعه به سمت مسائل مادی، کسب پست و مقام معطوف شده است و دیگر معدود افرادی هستند که هدف از تحصیل را کسب علم و تلاش برای سازندگی هر چه بهتر کشور می‌دانند.

*هشدار جدی در پس یک اتفاق ناگوار:

این روزها وقتی به معابر و خیابان‌های شهر می‌رویم و در پیاده رو‌های خیابان انقلاب قدم می‌زنیم زیر پا صدای برگه‌‌ها و تبلیغات فروش مقالات و مدارک دانشگاهی گوش را نوازش می‌دهد و خبر از یک هشدار یک اتفاق ناگوار در شهر را می‌دهد.

این اتفاق ناگوار چیزی نیست جز به اصطلاح فروش علم! که نیازمند بیداری تک تک اعضای جامعه است تا به این هشدار توجه نموده و از رخ دادن این اتفاق ناگوار جلوگیری کنند.

*فکرهایی که به سرقت می‌روند!

تقلب علمی و جعل مدارک به عنوان یک سرقت و دستبرد فکری محسوب می شود.
این دستبرد اغلب در چند حوزه ادبیات، هنر و پژوهش‌های دانشگاهی صورت می‌گیرد و ممکن است بدون رضایت صاحب اصلی اثر و در موارد معدودی با رضایت وی انجام شود.

*تقلب‌های علمی بیماری قرن 21:

مسئله سرقت علمی یا تقلب علمی نه تنها در کشور ما بلکه در اغلب کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز وجود دارد که به عنوان بیماری قرن 21 شناخته می شود.

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و شکل گیری مشاغل گوناگون و گرایش افراد برای به دست آوردن موقعیت‌های مختلف در این مشاغل این بیماری به اکثر اعضای جامعه سرایت کرده است و مقبولیت اجتماعی افراد است که منبعی برای جایگاه آنها شده است.

هدف علم، کمک به رشد بشر و ارتقای سطح زندگی اوست و حال اگر تخلف و تقلب در زمینه علم صورت گیرد می‌توان گفت رسوایی اخلاقی در جامعه رخ  داده است.

*عوامل افزایش جعل مدارک:

عدم تعهد به قواعد علمی و اصول اخلاقی در این عرصه و گرایش روز افزون افراد به کسب افراطی منافع مادی امروزه از عوامل گسترش جعل مدرک و تقلب‌های علمی است.

*مدارکی که با پول سرقت می‌شوند!

این روزها برخی افراد برای رسیدن به پست و مقام دلخواه خود سعی می‌کنند به هر روشی که می‌توانند مدارک لازم را از راه‌های قانونی و غیر قانونی به دست آورند و در این مسیر هزینه‌های گزافی را صرف می‌کنند، فارغ از این که توجه کنند به سرقت علمی و تقلب در علم دست زده‌اند.

امید است که مدیران و مسئولان در این امر برنامه ریزی نموده و برای کاهش و مقابله با این معضل اجتماعی مجازات‌های سنگین را در نظر گیرند و به کنترل دقیق مدارک علمی در سطح دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی کشور اقدام نمایند و افراد را بر اساس توانایی‌هایشان انتخاب نمایند و نه بر اساس مدرک تحصیلی آنها.

گزارش: زهرا الفبایی

انتهای پیام/
برچسب ها: علمی ، گوشه ، معامله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
تا زمانی که مدیران و مسئولان با مدارک مشابه(دانشگاه آزاد) به این مقام رسیدن! عمرأ اقدامی بشه؟.
Belgium
ناشناس
۲۰:۳۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
مدرک های غیر انتفاعی و شبانه و دانشگاه آزاد از صد تا مدرک جعلی کم ارزش تره