مشاور رئیس جمهور در نشست با مسئولان منطقه آزاد ارس عنوان كرد؛

اتصال منطقه آزاد ارس با خط آهن به بازارهاي آسياي ميانه،قفقاز و اروپا

مشاور رئیس جمهور در نشست با مسئولان منطقه آزاد ارس گفت:اتصال منطقه آزاد ارس با خط آهن به بازارهاي آسياي ميانه،قفقاز و اروپا در دستور کار است تا زمینه صادرات کالاهای ایرانی به کشور های اروپایی مهیا شود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ،اکبر ترکان در نشست با مسئولان منطقه آزاد ارس افزود :در این راستا اجرایی کردن طرح خط آهن جلفا اصلان دوز و مطالعات خط آهن تبریز- کلیبر- قلی بیگلو در دستور کار است تا زمینه صادرات کالاهای ایرانی به کشور های اروپایی مهیا شود.

مشاور رئیس جمهور گفت: اجرای خط آهن جلفا اصلان دوز که از حاشیه رود ارس می‌گذرد مزیتی است که می‌تواند معادن موجود در مرزهای شمال غرب را توسعه و فعال سازد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور با بیان اینکه این منطقه و شهر جلفا در گذشته محل ثقل ورود و خروج کالا در کشور بوده است گفت: با توجه به مناقشه قره باغ مسیر خط آهن ایران از طریق جلفا به کشور های اروپایی و cis با مشکلاتی مواجه هست که تلاش می‌شود موانع با طرحهای مطالعاتی و اجرایی لازم مرتفع شود .

وی همچنین منطقه قلی بیگلو را یکی از مناطق استراتزیک از جهت اقتصادی عنوان کردو گفت: این منطقه می تواند گشایشی جدید در روابط ایران و جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

مشاور رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به اتصال جنگل های ارسباران و منطقه صنعتی ورزقان به منطقه آزاد ارس اشاره کردو گفت:بهره گیری از معدن مس سونگون و صادرات فرآورده های مس به خارج کشور و همچنین احداث شهرک‌های ویلایی در جنگل های ارسباران كه به رودخانه زیبای ارس مشرف باشد می تواند برای صنعت پویا و توریسم درآمد زا را در منطقه آزاد ارس نمود عینی بخشد .

دبیر شورا ی عالی مناطق آزاد با تاکید بر ادامه ساحل سازی رودخانه ارس افزایش حضور گردشگران در ایام مختلف سال را مثبت ارزیابی کرد و گفت:در این راستا باید به بحث اقامت و هتل سازی توجه ویزه داشته باشیم.

ادامه تعریض جاده کلیسا در محدوده منطقه آزاد ارس و بهره برداری از مجتمع های تجاری در طول سال جاری از موضوعات دیگری بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ترکان احداث فرودگاه ارس را نیز از موضوعات مهم دیگر در توسعه این منطقه برشمرد و گفت: صادرات و ترانزیت مقوله های مهمی از توسعه اقتصادی است که باید این منطقه صنعتی روزبه روز در این راستا حرکت داشته باشد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اشتغال مولد را نیز از رویکرد های اساسی مناطق آزاد کشور دانست و بر‌افزایش به کار‌گیری نیروهای تحصیل کرده در مجموعه های صنعتی تاکید کرد.

گفتنی است : دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور همزمان با سفر استانی هیات وزیران در حاشیه هفدهمین سفر استانی دکتر حسن روحانی رييس جمهور به آذربایجان شرقی سفر کرده است.
انتهای پیام/د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.