سردار اشتری:

امروز شاهد وابستگی تمام حوز‌ه‌ها به فضای سایبری هستیم

فرمانده نیروی انتظامی کشور گفت: امروز همه ما شاهد توسعه فضای سایبر و به تبع آن شاهد توسعه و وابستگی تمام حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، بهداشتی و علمی جوامع و دولت‌ها به این فضا می‌باشیم.

امروز شاهد وابستگی تمام حوز‌ه‌ها به فضای سایبری هستیمبه گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، سردار حسین اشتری فرمانده ناجا در نشست بین المللی جرایم سایبری در دنیای بهم پیوسته گفت: امروز همه ما شاهد توسعه فضای سایبر و به تبع آن شاهد توسعه و وابستگی تمام حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، بهداشتی و علمی جوامع و دولت‌ها به این فضا می‌باشیم.

وی در ادامه افزود: تحول و پیشرفت عظیم و شگرفی را که امروز در دنیای علم و دانش و تکنولوژی شاهد هستیم، از چنان گستردگی برخوردار است که به صورت مستمر جامعه بشری را تحت تاثیر قرار داده است. فناوری اطلاعات موجب بروز و شناسایی یک بعد زمانی و مکانی وابسته به فضای واقعی انسان‌ها شده است که از آن به عنوان فضای سایبری یاد می‌شود. این فضا دارای امکانات و ویژگی‌های منحصر به فردی است که موجب شده جوامع بشری جهت فرآیند‌های هم زیستی خود رقابت فزاینده‌ای در استفاده از این فضا نشان دهند. این رغبت فزاینده موجب پیشرفت و تکامل شکلی فضای سایبر شده است، به طوری که در حال حاضر رقابت در این فضا روبه افزایش است.

اشتری اذعان کرد: ایده ورود مردم و دولت‌ها به فضای سایبری شکل واقعی را به خود گرفته است، پس شایسته است در کنار این توسعه اجتناب ناپذیر برای تامین امنیت فضای سایبر از طرف تمامی کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی برنامه ریزی و سرمایه گذاری و توجه ویژه‌‌ای صورت پذیرد. در همین راستا جمهوری اسلامی ایران همواره به توسعه کشور در ابعاد مختلف توجه داشته و امروز به عنوان کشور در حال توسعه در چشم انداز 20 ساله خود توانسته است در یک دهه گذشته به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات توجه ویژه‌ای‌ شده و در این خصوص صدور فرمان تشکیل شورای عالی فضای مجازی توسط مقام معظم رهبری در 17 اسفند سال 90 بی شک نقطه عطفی در تاریخ کشور بوده است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از هرگونه توسعه علم و فناوری، همواره خواهان امنیت اجتماعی و روانی برای همه مردم جهان بوده است و سعی نموده ضمن سیانت‌ از خانواده‌ها و کاربران، موجب تسریع و تضمین تحقق پیشرفت و ارتقای بهره وری ملی، فردی و کاهش وسیع هزینه‌های اجتماعی و فردی و بین المللی گردد.

این مقام مسئول انتظامی گفت: این جانب به عنوان رئیس پلیس جمهوری اسلامی ایران بر خود لازم می‌دانم شخصا و به نمایندگی از طرف کشورم از سازمان اینترپل به خاطر توجه جدی و به هنگام به مسئله پیشگیری و مقابله با جرایم سایبری که با تاسیس و افتتاح مجتمع IGCI در ساختار خود در کشور سنگاپور اتفاق افتاد و چرخه اقدامات خود را تکمیل و حرفه‌ای نموده، تقدیر و تشکر کنم.

وی افزود: پبلیس جمهوری اسلامی ایران بر اساس مصوبات کلان کشور و همزمان با اقدام و توجه دنیا و سازمان‌های بین الملی مانند سازمان اینترپل به تامین امنیت فضای سایبر، در ساختار خود اقدام به تشکیل و راه اندازی یک پلیس سایبری به روز و منسجم و استاندارد نمود که به خواست خداوند متعال و تلاش این عزیزان، در عمر پنج ساله خود توانسته است در پیشگیری و مقابله با جرایم سایبر در داخل و همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی به شکل مطلوب و قابل قبولی ظهور نماید.

اشتری تصریح کرد: اینجانب همواره از پلیس سایبری ایران حمایت همه جانبه‌ای داشته‌ام و همواره به رئیس پلیس سایبری کشورم تاکید و تکلیف کرده‌ام که در راستای توسعه و تقویت همکاری‌های لحظه‌ای بر خط بین المللی برای پیشگیری و مقابله با جرایم سایبری فرا ملی، با پلیس اینترپل و مجتمع IGCI و پلیس‌های سایبری دنیا روابط تنگاتنگی برقرار نماید، چرا که جرایم سایبری در کمترین زمان و با پیچیدگی بالا رخ می‌دهد و واکنش سریع و حرفه‌ای و هماهنگ می‌تواند مجرمین سایبری بین المللی را ناکام گذارد، مخصوصا در جرائمی مانند حملات و تروریسم سایبر.

فرمانده ناجا در ادامه بیان کرد: امروزه با توجه به امکانات و ویژگی‌های فضای سایبر شاهد انتقال جرایم در فضای فیزیکی به فضای سایبری هستیم. جرایم سازمان یافته مانند باندهای خرید و فروش مواد مخدر و فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در فضای مجازی شکل گرفته است و حتی درگیری‌ بین برخی گروهک‌ها به شبکه‌های جهانی و اینترنتی منتقل شده است. در حال حاضر دنیای سایبر به پناهگاهی برای انجام جرایم نوین تبدیل گردیده، به طوری که آمارها رشد فزاینده‌ای را در این خصوص نشان می‌دهد. آمارهای جهانی اقدامات مجرمانه مالی، اقدامات مضامین رایانه‌ای، اقدامات بر علیه محرمانگی و یکپارچگی داده‌ها و نحوه دسترسی به سیستم‌های کامپیوتری را در زمره جرایم فراگیر نشان می‌دهد.

وی گفت: امروزه متخصصین پلیس اذعان دارند که با پدیده جرایم نو ظهور در دنیا مواجه می‌باشند، جرایمی که در دهه‌های گذشته اسمی یا ردی از آن در عملکرد‌های پلیسی وجود نداشته است، ولی در دهه‌های اخیر با رشد فناوری‌های مردن در دنیا متولد و در حال گسترش است.

اشتری افزود: فرامرزی بودن جرایم سایبری شرایط متفاوتی را به پلیس‌های دنیا دیکته می‌نمایند و تاکید بر آن دارد که سیالیت جرایم از مرزهای جغرافیایی کشورها خارج شده است و این امکان را به مجرمین می‌دهد که هرکسی از هرجای دنیا قادر است با استفاده از بستر‌هایی که کشورها معمولا برای ارائه خدمات و آسان نمودن زندگی مردم در دسترس کاربران قرار داده‌اند، کارهای مجرمانه‌ای بر علیه مردم و حتی در کشورهای دیگر انجام دهد. ذات فرامرزی بودن جرایم بیانگر این است که جرایم سایبری کشورها بعد فراملی و حتی فرا منطقه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه ذات فرامرزی بودن بیانگر این است که جرائم سایبری کشورها بعد فراملی و حتی فرامنطقه‌ای پیدا کند، گفت: مجرمین در کشورها ثابت ولی جرائم ارتکابی آنها کاملا سیال است و این سیالیت موجب شده است که کشورها به همکاری‌های پلایسی در تما دنیا توجه بیشتری لحاظ نماید.

این مسئول ارشد انتظامی بیان کرد: امروزه توجه سازمان اینترپل به حوزه جرائم سایبری می‌تواند بیانگر این واقعیت باشد که در آینده نه چندان دور جرائم سایبری به لحاظ ویژگی‌های آن فراتر از جرائم قدیمی و سنتی در جهان جلوه خواهد کرد و پلیس کشورها و دستگاه‌های اجرایی جهان در حوزه مقابله با جرائم باید به موقع و سریع زیرساختهای فنی، علمی و پلیسی خود را مهیا و آماده نمایند.

اشتری اظهارداشت: مهمترین ابزارهایی که می‌تواند بر جرائم سایبری و بین‌المللی غلبه کند توسعه و تقویت همکاری‌های بین‌المللی با استفاده از ظرفیت‌های موجود و فارق از هرگونه نگاه و نگرش سیاسی است چرا که تنها با همکاری و معاضدت قضایی و پلیسی در سطح بین‌المللی می‌توان بر مسائل و چالش‌هایی مانند تعارض قوانین و دادگاه‌های کشور فائق آمد و امیدواریم با برگزاری این نشست‌های بین‌المللی به یک هدف واحد که همان ایجاد امنیت در فضای سایبر برای کاربران سالم است، نزدیکتر شویم و این نقطه شروع مناسبی است برای توسعه و تقویت همکاری‌های بین‌المللی در پیشگیری و پیجویی جرائم سایبر در سراسر جهان.

انتهای پیام/

برچسب ها: اا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۳:۳۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
سلام. سایت یارانه برای اعتراض به قطع شدن واریز راه نیفتاده
لطفا پیگیری کنید .
پایدار بمانید
آخرین اخبار