اولین ارکستر دانشجویی در تالار وحدت اجرا می‌شود

اولین ارکستر عمومی مجموعه ارکستر فرهنگ و هنر دانشگاه علمی کاربردی است که روزهای هفتم و هشتم خردادماه سال جاری در تالار رودکی برگزار می شود.

اولین ارکستر دانشجویی در تالار وحدت اجرا می‌شودبه گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران، صبح روز چهارشنبه ششم خردادماه نشست خبری ارکستر سمفونیک فرهنگ و هنر در تالار وحدت برگزار شد.

در این نشست سوسن تقی پور، مدیر دانشگاه علمی کاربردی واحد 46 در خصوص علت تشکیل این ارکستر گفت: این ارکستر به همت دانشگاه علمی کاربردی واحد 46 تشکیل شده و من قبلاً متصدی واحد 11بودم و 10 سال کار موسیقی انجام می‌دهم. در این ارکستر که فراخوان آن حدود یک سال و نیم پیش توسط رهبر ارکستر علی اکبر قربانی داده شد و از همان زمان با انتخاب افراد شروع به تمرین کرد. هدف ما از تشکیل این ارکستر کارآفرینی و ورود دانشجویان موسیقی به بازار کار بود.

وی ادامه داد: در این ارکستر هم رهبر و هم نوازندگان از دانشگاه علمی کاربردی واحد 46 و واحدهای دیگر انتخاب شدند. رونمایی این ارکستر اسفند ماه 93 توسط علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد انجام شد و اولین اجرای رسمی ارکستر توسط بنیاد رودکی و با حمایت این ارگان و موسسه فرهنگ و هنر ارشاد  شاه‌آبادی برگزار می‌شود.

تقی پور در رابطه با هزینه‌های این ارکستر بیان کرد: ارکستر حمایت دولتی نداد و دانشگاه علمی کاربردی به خاطر خصوصی بودنش تمام هزینه‌ها را خود بر عهده دارد و به علت اینکه یک ارکستر دانشجویی است سعی در حداقل هزینه‌ها داشتیم که حتی دستمزد افراد ارکستر بعد از بلیت فروشی پرداخت خواهد شد.

شهرام توکلی آهنگساز و یکی از رهبران ارکستر این مجموعه موسیقایی نیز توضیح داد: این اولین ارکستر عمومی مجموعه ارکستر فرهنگ و هنر دانشگاه علمی کاربردی است که روزهای هفتم و هشتم خردادماه سال جاری در تالار رودکی برگزار می شود و البته تشکیل اولین ارکستر دانشجویی که در سالهای اخیر به جامعه موسیقی معرفی شده است می تواند یکی از مهمترین اتفاقات این کنسرت باشد البته سالها قبل در دانشگاه هنر، ارکستر دانشجویی نیز تاسیس شد اما متاسفانه دوامی نیافت بنابراین وجود چنین تشکیلاتی می تواند دارای اهمیت های فراوان باشد.

وی در این نشست خاطر نشان کرد: نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که ما در این ارکستر از ساز سولیست هم استفاده می‌کنیم و نوازنده‌های حرفه‌ای ما قطعه‌‌ی «سولو» که آقای حسین اکبریان می‌نوازند و قطعه‌ی «کژاوه» که برای سازهای زهی است و ویولون سولیست را آقای توکلی می‌نوازند.

علی اکبر قربانی رهبر ارکستر در رابطه با رپرتوآل بیان کرد: رپرتوآل در دو بخش کلاسیک و ایرانی می‌باشد. کلاسیک آن قطعات یوهان اشتراوس، خیام میرزاده و دو قطعه کلاسیک آذربایجانی هم داریم.

در بخش ایرانی وحید تاج قطعات «بهار دلکش»، «خاک مهرآیین» و «طوفان» و «خوشه چین» را اجرا خواهد کرد.

در ادامه وحید تاج از علت همکاری خود با این ارکستر دانشجویی گفت: ابتدا من سابقه همکاری با آقای قربانی و اکبری را در گروه آواز شهر داشته‌ام و قطعات «خاک مهرآیین» و «خوشه چین» را با این عزیزان همکاری کرده‌ام. با این سابقه این دوستان با من تماس گرفتند و در رابطه با این گروه دانشجویی صحبت کردند و من برای اینکه ما باید آیندگان را بسازیم و حمایت کنیم و اینکه قشر تحصیلکرده ما محروم از نواختن در محافل حرفه‌ای هستند این پیشنهاد را به فال نیک گرفتم و پذیرفتم.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار